Begrænset leje-kontrakt
Begrænset leje-kontrakt
Jeg vil høre om det giver nogen betydning for hvis man har en lejekontrakt der er begrænset til ca. 6 måneder?
mvh
Msharif
mvh
Msharif
-
fundiver199
Re: Begrænset leje-kontrakt
Ikke umiddelbart. Men hvis det er i Sverige, så skal man jo huske at sige til folkeregistreret, at man har tænkt sig at blive i Sverige på ubestemt tid. Underforstået, i løbet af de 6 måneder vil man finde en mere varig løsning på sit boligbehov.
ok, det lyder godt. Så behøver jeg ikke bekymre mig om den del lidt tid endnu....tak for svaret fundiver.
Hej,
Jeg må desværre rette lidt,
Fra: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm
Jeg turde ikke tage chancen dengang jeg søgte om familiesamføring ved hjælp af EU reglerne.
Jeg må desværre rette lidt,
Fra: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm
2. Reelt og faktisk ophold
Den danske statsborger skal have etableret et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land eller Schweiz.
For at et familiemedlem til en dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land, har ret til ophold efter EU-reglerne, er det bl.a. en betingelse, at den danske statsborger har haft et reelt og faktisk ophold i det EU/EØS-land, hvor han/hun f.eks. har arbejdet.
Kravet om, at den danske statsborger skal have haft et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land betyder, at der skal være tale om en faktisk og reel flytning til landet. Flytningen skal være en realitet, og der må ikke blot være tale om et kortvarigt ophold for eksempel på et hotelværelse.
Herudover opfylder en dansk statsborger, som har haft fremlejet et værelse eller har været tilflyttet en c/o adresse hos slægtninge eller bekendte for en kortvarig periode, som udgangspunkt ikke kravet om at have etableret et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land.
Til forskel herfra opfylder en dansk statsborger, som har haft et længerevarende ophold i en lejelejlighed på grundlag en tidsubegrænset lejekontrakt eller i en bolig, som pågældende har købt, umiddelbart kravet om etablering af et reelt og faktisk ophold.
Jeg turde ikke tage chancen dengang jeg søgte om familiesamføring ved hjælp af EU reglerne.
-
fundiver199
Der er jo forskel på, om man fremlejer et værelse eller en selvstændig bolig. Fremleje af værelser er utroligt let og billigt at fuske med, fordi boligens ejer selv bor i boligen og derfor kan disponere over værelset, hvis man ikke reelt bruger det. Men det samme gælder jo ikke ved fremleje af en hel lejlighed, hvor boligen ejer har flyttet sin folkeregisteradresse et andet sted hen.
Udlændingeservice skriver ingenting om, hvordan de forholder sig til fremleje af lejligheder. Og med god grund, for der er absolut ikke belæg i EU-retten for at stille krav om, at et lejemål skal være tidsubegrænset for, at en person kan betragtes som værende omfattet af EU-rettens regler.
Selv personer, som har fremlejet et værelse for en kort periode - hvad jeg som udgangspunkt heller ikke anbefaler - kan i øvrigt godt overbevise Udlændingservice om, at de har været reelt etablerede i et andet EU-land, hvis den fremlagte dokumentation er tilstrækkelig god.
Som Udlændingeservice skriver længere nede i teksten skal de således kigge på sagen i sin helhed, hvor boligforholdene kun indgår som èn ud af flere parametre. Teksten på www.nyidanmark.dk er efter min vurdering også lidt tænkt med det formål at forsøge at skræmme folk fra både at misbruge reglerne og i det hele taget bruge dem på en måde, som er fuldt lovlig.
Udlændingeservice skriver ingenting om, hvordan de forholder sig til fremleje af lejligheder. Og med god grund, for der er absolut ikke belæg i EU-retten for at stille krav om, at et lejemål skal være tidsubegrænset for, at en person kan betragtes som værende omfattet af EU-rettens regler.
Selv personer, som har fremlejet et værelse for en kort periode - hvad jeg som udgangspunkt heller ikke anbefaler - kan i øvrigt godt overbevise Udlændingservice om, at de har været reelt etablerede i et andet EU-land, hvis den fremlagte dokumentation er tilstrækkelig god.
Som Udlændingeservice skriver længere nede i teksten skal de således kigge på sagen i sin helhed, hvor boligforholdene kun indgår som èn ud af flere parametre. Teksten på www.nyidanmark.dk er efter min vurdering også lidt tænkt med det formål at forsøge at skræmme folk fra både at misbruge reglerne og i det hele taget bruge dem på en måde, som er fuldt lovlig.
Hej alle,
Det forstår jeg ikke helt.
Det vil sige at hvis det således er en bekendt der har lyst til at leje sin lejlighed i malmø fordi vedkommende pt. ikke bor i den og jeg flytter i den og bor der i fire måneder hvor derefter min kone kommer i slutfasen hvor jeg skal flytte tilbage til Danmark vil det altså give problemer.
Jeg vidste ikke at US gik så meget op i hvilken slags lejlighed man har i Sverige. Troede at det i princippet kunne være et værelse man var lejet ind hos en.
Det forstår jeg ikke helt.
Det vil sige at hvis det således er en bekendt der har lyst til at leje sin lejlighed i malmø fordi vedkommende pt. ikke bor i den og jeg flytter i den og bor der i fire måneder hvor derefter min kone kommer i slutfasen hvor jeg skal flytte tilbage til Danmark vil det altså give problemer.
Jeg vidste ikke at US gik så meget op i hvilken slags lejlighed man har i Sverige. Troede at det i princippet kunne være et værelse man var lejet ind hos en.
-
fundiver199
Nej det vil det ikke. Se ovenstående indlæg og bemærk ordene "som udgangspunkt" i den tekst, fjelle123 har fremhævet med fed. "Som udgangspunkt" betyder, at noget kun er vejledende og kan fraviges, hvis konkrete forhold taler for det.Besiktas skrev:Det vil sige at hvis det således er en bekendt der har lyst til at leje sin lejlighed i malmø fordi vedkommende pt. ikke bor i den og jeg flytter i den og bor der i fire måneder hvor derefter min kone kommer i slutfasen hvor jeg skal flytte tilbage til Danmark vil det altså give problemer.
På http://www.nyidanmark.dk kan man finde et hav af afgørelser i sager efter EU-rettens regler. Og der er ikke et eneste afslag, som primært er begrundet i, hvilken form for bolig danskeren havde i det andet EU-land.
Der er givet afslag til en person, som havde boet 4 uger i et lejet sommerhus og samtidig beholdt sin bolig i Danmark.
Derimod er der et hav af danskere, som allerede har fået opholdskort til deres ægtefæller i Danmark efter at have boet i en fremlejet lejlighed i f.eks. Sverige i 10 uger eller mere, så der er absolut ikke noget at være nervøs for.
Man skal bare sørge for at kunne dokumentere, at flytningen var reel, ved at gemme alle sine regninger, bruge et kreditkort i Sverige, gemme lejekontrakt og huslejekvitteringer, dokumentere at man opsagde, solgte eller fremlejede din danske bolig, og så videre.
Og så skal man sige til Skatteverket i Sverige, at man har tænkt sig at blive i Sverige i mindst 12 måneder, også selvom lejekontrakten f.eks. kun er for 4 måneder. For ellers kan man ikke blive folkebogført.