EU-Regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
peterd

EU-Regler

Indlæg af peterd » 08.03.2010 14:07:32

Håber på lidt hjælp,

Min situation kort:

Jeg bor og arbejder i Danmark, min Ethiopiske kone bor og arbejder i London med sin engelske datter, min kone har permanent opholdstilladelse I England og stort set boet der hele sit liv.

Kan jeg nu sælge min lejlighed, flytte ind I deres lejlighed i London i ca. 3 måneder - mens jeg STADIGVÆK arbejder i DK, hvor jeg så kan sove hos venner, familie eller hotelværelser i hverdagene?

Og efter 3 måneder kan vi alle flytte til Danmark og søge om ophold efter EU-reglerne?

mvh. Peter

fundiver199

Re: EU-Regler

Indlæg af fundiver199 » 08.03.2010 15:32:27

Nej den går vist ikke. Hvis du overnatter i Danmark på alle hverdage for et passe et ”almindeligt” job, så vil Udlændingeservice sandsynligvis mene, at du ikke har haft et ”reelt og faktisk ophold” i Storbritannien. Der er således tidligere givet afslag i sager, hvor den danske statsborger kun havde tilbragt weekender i et andet EU/EØS-land.

Så du bliver nødt til at få orlov fra dit danske job eller sige det op, og så finde et job i Storbritannien i stedet. Alternativt må du bosætte dig i Sverige eller Tyskland, så du kan pendle til dit danske job hver dag, og så må din kone slutte sig til dig der. Og endelig kan I jo også bare søge FS efter de danske regler, hvis I kan opfylde alle de forskellige krav.

Besvar