opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

krikris
Geografisk sted: denmark

opholdskort

Indlæg af krikris » 01.03.2010 22:00:37

Så kom min mands 5 års opholdskort :D
Vi søgte med mig som arbejdstager (fuldtid 14 uger) i Sverige,
og meget stod, der ikke i det rekom brev (fik det først det den 27, da vi var på familiebesøg), han modtag; blot at min mand har ret til ophold i DK ifølge EU derektivet og venligst returnere stamkort med underskrift.
Vi søgte 17 dec. 2009 og brevet var dateret den 22 feb så godt og vel 2 mdr tog det.
Vi fik aldrig udl nr, kvittering eller lign under forløbet....

Uden ÆUG var det aldrig gået så hurtigt. Tak til alle for en fantastisk hjælp far alle sider

Men at man er nødt til at forlade sit land, bruge enorme resourcer både mentalt og økonomisk for at kunne bo på værdig vis med ens ægtefælle i sit eget fædreland, vil altid virke parodoksalt på mig.

mbp

Re: opholdskort

Indlæg af mbp » 01.03.2010 22:12:28

Tillykke med det, så kan der falde lidt ro på. :D

Sambo

Indlæg af Sambo » 02.03.2010 09:21:08

Tillykke med det :)

Vi søgte selv den 10. December 2009 og er ved at være rigtig trætte af at vente. Det eneste vi har fået af vide er at de ikke troede på at vi havde opholdt os i Sverige. Så jeg håber bare ikke at de har sat vores ventetid op bare fordi den dokumentation vi sendte ikke lige passede dem.

carinita

Indlæg af carinita » 03.03.2010 12:11:38

Først: Kæmpe tillykke til jer som det lykkedes for!! :D det gør mig meget glad og bevæget!!

Jeg er selv lige flyttet til sverige for at bo der i de 10 uger, og så søge om at få min amerikanske mand med mig tilbage. han er her nu på turistvisum.

Har dog et spørgsmål: kunne ikke få lov at blive folkebogført (folkeregistreret adresse) i sverige da mit ophold ikke ville vare mere end et år.... !! kommer jeg så i problemer med ansøgningen mht at bevise at mit ophold har været oprigtigt?? (har en lejekontrakt med mit og min kærestes, (snart mand) navn på, og vi har begge pendler kort) - er dette nok til bevisførelse...??

Mvh Carinita! - og held og lykke til jer der stadig venter!!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.03.2010 12:40:52

Det er en rigtig dårlig ide at bo i Sverige uden at være folkeregistreret i Sverige, hvis hensigten er at gøre brug af EU-retten om den frie bevægelighed. Du får simpelthen problemer med at bevise, at du reelt har været bosat i Sverige.

Det er rigtigt, at man for at blive folkeregistreret i Sverige, skal have til hensigt at blive boende i Sverige i mindst et halvt år eller mere. Derfor skal man også, når man henvender sig til Folkbokföringen oplyse, at man har til hensigt at blive boende i Sverige i en rum tid/indtil videre, underforstået i mere end 6 måneder. At man så måske ændrer mening efterfølgende er ikke nogen forbrydelse. ÆUG's gamle Sverigesfolder er stadig brugbar med alt, hvad angår at flytte til Sverige, men den er vistnok blevet slettet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.03.2010 12:52:52

Sverigesfolderen eksisterer stadig, men der linkes ikke p.t. til den på hjemmesiden, fordi den indeholder forkerte og forældede oplysninger. Det er ÆUG`s hensigt ved lejlighed at få folderen opdateret, så der igen kan linkes til den.

Men indtil da kan den gamle udgave stadig læses ved at følge nedenstående link. Man skal bare være klar over, at beskrivelsen af, hvordan man kan flytte tilbage til Danmark, samt hvilke rettigheder man har efter EU-reglerne, er forældet og indeholder fejl:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf

I øvrigt er jeg enig med Skaanebo. Du må op på folkeregisteret igen og fortælle dem, at du har ombestemt dig og nu har til hensigt at blive boende i Sverige på ubestemt tid. Hvis du har en tidsbegrænset lejekontrakt, så må du sige, at du har til hensigt at finde noget andet at bo i, inden den udløber.

krikris

Indlæg af krikris » 03.03.2010 17:41:14

Tak og cpr nr. fik min mand så idag onsdag. Han søgte om det i mandags, så de arbejder hurtigt i Hjørring kommune, som jeg iøvrigt kan takke for stor hjælpsomhed, spec at min mand har kunnet gå gratis til dansk (Hjørring opkræver ikke gebyr per modul) siden 1 jan. uden "brok"

Jep, det er er must at få Skatteverket overbevist om at i vil bo i Sverige i en længere periode ellers har det jo mere karakter at et ferie ophold og ikke en reel etablering, og som de andre jo siger; man kan jo få hjemve og flytte efter 3 mdr. :D

mbp

Indlæg af mbp » 03.03.2010 17:57:36

Et stort tillykke endnu engang. :D
Det virker som om tingene efterhånden kører som smurt for Jer, det er dejligt at høre. Så man kan komme videre i tilværelsen.

krikris

Indlæg af krikris » 03.03.2010 18:21:32

Takker for vi har travlt! Nu har min mand bare 14 dage til at bestå den kontrollernde køreprøve på dansk for heroppe på landet i Nordjylland er de offentlige transport midler ikke eksisterende.... :)

carinita

Indlæg af carinita » 05.03.2010 12:07:03

Arj hvor lækkert for jer krikris! :D

Jeg skal sende en mail til en medarbejder og forklare hvilken "misforståelse" der skete, og så vil de kigge på den igen. ´

-skal min kæreste (snart mand) også ned og registrere sig?? selvom han kun har turistvisum på 3 mdr?? er det ikke nok han har pendlerkort og står på lejekontrakten?? de vil jo nok ikke registrere ham på skatteverket når han kun har 3 mdrs visum.. ??

Er der nolge der evt gider læse mit brev til skattemedarbejderen i sverige?? Den besked jeg har skrevet lyder således: (ALT feedback er velkommen. vil gerne sende den idag)

"Da jeg udfyldte min ansøgning d. 2/3-10 om at blive folkebogført i Sverige skrev jeg ophold 6 måneder fordi den lejekontrakt jeg har nu kun varer i et halvt år. Det var en misforståelse. Jeg troede der mentes ophold på adressen. Jeg var nødt til at tage den her lejlighed da den lejlighed jeg rigtigt skulle bo i ikke var klar, og måtte ha noget midlertidigt. Det er også derfor den er møbleret, fordi jeg ikke ville flytte mine ting først til denne her lejlighed, og så bagefter til den jeg skal bo i permanent. Den anden kan jeg overtage i Maj måned hvis jeg vil.

Skriv gerne tilbage hvis du mangler andet information, eller oplysninger."

ALT HJÆLP ER VELKOMMEN!"!!!!!! tak for et super forum!!!

krikris

Indlæg af krikris » 06.03.2010 15:22:05

Jeg synes blot du skal skrive at du planlægger at blive indtil videre i Sverige og at den første lejlighed bare er forløbig, og leder efter noget permanet. Det var derfor du skrev, som du skrev. Din mand kan ikke reg. sig før han har opholdskort, men så går det også let. Husk nu at købe alt med kort etc i Sverige etc så dokumentationen for reelt ophold er der, når i søger hjem igen :)

sally

Indlæg af sally » 10.03.2010 11:58:35

Hjælp!!!!! Jeg kan snart ikke mere. Vi har afsendt ansøgning den 20. august 2009 og har indtil nu ikke fået besked. Det er 6 måneder og 3 uger. Jeg er i lægebehandling fordi jeg er fuldstændig færdig med nerverne, kan hverken arbejde eller noget andet. Hvad skal vi leve af? Jeg er begyndt at gå til pressen for det er vores sidste håb.

sally

Indlæg af sally » 10.03.2010 12:01:49

Og et spørgsmål: der biver hele tiden henvist til paragrafer, f.eks. ang. sprogkursus. Men HVOR findes de paragrafer præcist, hvor kan de læses? For her stiller kommunen sig stadigvæk fuldstændigt på bagbenene og vil ikke henvise til noget som helst.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.03.2010 12:05:33

Hej Sally

Har I fået noget på skrift fra US, og hvad skrev de til jer og hvornår? Du er velkommen til at scanne de breve ind, som I har fået fra dem, og sende det til raadgivning@aegteskabudengraenser.dk så skal vi nok kigge på det.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 10.03.2010 12:15:57

sally skrev:Og et spørgsmål: der biver hele tiden henvist til paragrafer, f.eks. ang. sprogkursus. Men HVOR findes de paragrafer præcist, hvor kan de læses? For her stiller kommunen sig stadigvæk fuldstændigt på bagbenene og vil ikke henvise til noget som helst.
Prøv at læse denne tråd:

viewtopic.php?f=7&t=4651

Besvar