Hej AEUG,
Jeg skriver fra Indien, hvor jeg har opholdt mig i naesten to maaneder for at gennemfore et borgerligt aegteskab med min dejlige kaereste.
Jeg kan foerst tage hjem midt i marts, men jeg har allerede lejlighed og personbevis i Sverige.
Mit spoergsmaal er:
Jeg har her den 1. marts modtaget min, sandsynligvis, sidste SU, da jeg jeg har varet inaktiv paa mit studie siden januar, hvor jeg tog afsted til Indien.
Udover SUen har jeg ikke haft nogen anden indtaegt end 4000 kr i januar, som jeg fik fra mit studiejob for udfoert arbejde i december.
Da jeg foerst kommer hjem midt i marts, kan jeg derfor foerst faa en indtaegt ALLER tidligst den 1. april, og den bliver jo nok ikke ret stor.
Min plan er at droppe ud af dette studie og tage noget arbejde, der svarer til fuld tid, i det foerste stykke tid min kaereste er her, for at sikre os okonomisk. Saa jeg har mine intentioner i orden.
Det, jeg er i tvivl om, er om det ville vaere okay at faa ham op til mig i Sverige allerede indenfor 4 uger efter jeg er taget hjem. Med dette mener jeg, at vi sammen ville indlevere en ansoegning om visum til ham paa den svenske ambassade i Delhi, inden jeg tager hjem. Saa kunne han komme op til mig, og vaere hos mig i tre maaneder, mens jeg arbejder for at tjene nok penge til at forsoerge os (de fantastiske 6000 efter udgifter). Naar de tre maaneder naesten er udloebet, vil vi saa ansoege om hans opholdskort.
Er dette for risikabelt, tror i? Eller er det det, som alle gor? Vil det vaere bedre, at han blev hjemme, indtil jeg har arbejdet nogle maaneder.
Min familie hjaelper os lidt okonomisk, saa det er rent praktisk ikke noget problem for os at leve godt det foerste par maaneder. Men det er jo ikke paa papir nogen steder, saa jeg taenker paa vores sag, paa, om der er en chance for, at han faar afvist sin ansoegning om opholdskort.
Stilles der nogen krav til mig naar han soeger om aegtefaellevisum? Som jeg forstaar det, kommer kravene foerst naar vi soeger om opholdskort.
Tusind tak for denne uvurderlige hjaelp.
Venlige hilsner
Lise
Please hjaelp:(?
-
fundiver199
Re: Please hjaelp:(?
Jeg tror godt, at din mand kan få et visum, hvis han søger om det, før du tager tilbage til Sverige. Men som du selv er inde på, så vil en ansøgning om opholdskort nok blive afvist, hvis du ikke til den tid kan dokumentere, at du er arbejdstager i Sverige eller råder over "tilstrækkelige midler".
Men i princippet kan han jo så bare tage hjem igen, hvis det mod forventning ikke lykkes for dig at finde èn eller anden form for job, inden hans visum udløber.
Men i princippet kan han jo så bare tage hjem igen, hvis det mod forventning ikke lykkes for dig at finde èn eller anden form for job, inden hans visum udløber.
Hvis I har til hensigt at blive boende i Sverige, kan I jo også overveje at gøre brug af Sveriges nationale lovgivning på området og dermed helt undgå et forsørgelseskrav
Rigtig mange tak for det hurtige svar.
Jeg satser staerkt paa at faa et job saa hurtigt som muligt.
Tror i saa det vil vare okay foerst at soege om hans opholdskort til sidst i hans turistvisum-periode, hvor jeg altsaa saa forhaabentlig har arbejdet i et par maaneder?
Man man indsende sine loensedler lobende, hvis ikke man har arbejdet i 3 maaneder endnu, naar vi soeger om hans opholdskort?
Tusind tak skal i ha for hjaelpen.
Vh Lise
Jeg satser staerkt paa at faa et job saa hurtigt som muligt.
Tror i saa det vil vare okay foerst at soege om hans opholdskort til sidst i hans turistvisum-periode, hvor jeg altsaa saa forhaabentlig har arbejdet i et par maaneder?
Man man indsende sine loensedler lobende, hvis ikke man har arbejdet i 3 maaneder endnu, naar vi soeger om hans opholdskort?
Tusind tak skal i ha for hjaelpen.
Vh Lise
Hej Lise
I kan godt søge efter EU-reglerne sidst i hans visumperiode. Bare i husker at gøre det inden det udløber.
Mht. lønsedler så kan i godt sende dem løbende. Da vi søgte i Juli 2009 havde jeg ikke engang fundet et nyt job endnu (lidt risikabelt, men det lykkedes jo alt sammen
). Vi sendte bare de resterende dokumenter efterfølgende. Migrationsverket i Malmö var endda så flinke at sende et brev til os hvor der stod nøjagtigt hvilke dokumenter vi manglede at sende.
Held og lykke med det hele
I kan godt søge efter EU-reglerne sidst i hans visumperiode. Bare i husker at gøre det inden det udløber.
Mht. lønsedler så kan i godt sende dem løbende. Da vi søgte i Juli 2009 havde jeg ikke engang fundet et nyt job endnu (lidt risikabelt, men det lykkedes jo alt sammen
Held og lykke med det hele