Social bidrag??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sahin58

Social bidrag??

Indlæg af Sahin58 » 26.01.2010 20:01:57

Hey!
Jeg har nu arbejdet i Sverige i præcis 10 uger. Som tidligere skrevet, får jeg ikke mere end 9000 sek i løn, og betaler 7000 i husleje. Vores penge som vi har / havde i banken, er ved at blive brugt op, og jeg tænker derfor at søge om suplerende kontanthjælp i SE, så vi har lidt at leve af :)
Kan det lade sig gøre? og i så fald, ved I så hvor det er jeg skal søge om det?
Kan min mand også søge om det??
ps. min mand har ik fået opholdskort her endnu...

skaanebo

Re: Social bidrag??

Indlæg af skaanebo » 27.01.2010 12:56:37

Hvis planen er at flytte retur til Danmark, så er det en meget dårlig ide at begynde at søge om socialhjælp i Sverige, inden din ægtefælle har fået udstedt et svensk eller dansk opholdskort.

Hvis I søger om försörjningsstöd i Sverige, inden din mand har fået udstedt et svensk opholdskort, så risikerer I jo, at Migrationsverket afviser at ville udstede et opholdskort, ligesom Udlændingeservice i Danmark kan finde på at afvise at udstede et dansk opholdskort, hvis I har måttet søge om socialhjælp, mens I har boet i Sverige.

Måske ville den bedste løsning være at flytte retur til Danmark, mens din mands visum stadig er gyldigt, og så søge efter EU-retten i Danmark. I opfylder jo umiddelbart kravene. Når I så er installeret i Danmark, kan det måske også være lettere for jer at finde et job der for både dig selv og din mand, og din mand må jo begynde at arbejde i Danmark, lige så snart ansøgningen er indleveret hos Udlændingeservice. Endelig kan du jo som hjemvendende dansker søge om kontanthjælp i din danske kommune, og din mands opholdskort vil ikke i første omgang være i fare - kun hvis I kommer til at leve af sociale ydelser i et sådant omfang, at myndighederne vurderer, at det er blevet en urimelig byrde.

Besvar