Hjaelp, min kone kan ikke bo i Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
olsen77

Hjaelp, min kone kan ikke bo i Tyskland

Indlæg af olsen77 » 26.01.2010 21:54:59

Hej

Jeg er Kinesisk gift efter at have boet i Kina nogle aar og har sammen med min kone en 14 mdr soen som er blevet statsborger.
Jeg er sammen med min Soen nu flyttet til DK og derfra videre til flensburg og er blevet registreret osv.
Min kone var med i DK samt i Tyskland paa et shengen visum , for vi havde faet at vide at vi godt kunne soege op familiesammenfoering fra Tyskland af.

Sagen er nu, at det har taget rigtig lang tid at blive registreret i Flensburg pga. problemer med bolig soegning samt Flensburg kommune's fejl addressering.
Derfor er vi kommet i tidsnoed og efter vi fik at vide paa Auslaender kontoret i Flensburg at Min kone skulle soege i hendes hjemland Kina var vi noget pa den. De naevnte dog at vi kunne koere til Tysk ambassade i KBH og indgive ansoening hvilket vi gjorde.

Det skal ogsaa lige siges at vi fik besoeg af folk fra kommunen som lige skulle tjekke at jeg nu ogsaa boede i Flensburg og at min Kone ikke var sammen med mig og min lille soen her... Fik at vide at hun ikke maatte vaere i Tyskland mens sagen var under behandling.

Min Kone skal vaere ude af DK paa Mandag 1/2 og vi har lige faaet afslag paa ansoegning. Jeg ringede i dag til Tysk ambassaden og fik fortalt at de lige havde sendt afslag afsted !! De maatte ikke naevne hvad grunden var da vi jo kunne vaere hvemsom helst. Men vi kunne ringe til dem naar vi havde modtaget afslaget med posten som gerne skulle vaere i morgen. Foerst da, kan de udtale sig og diskutere sagen.

Jeg kan ikke vente til i morgen med at se hvad grunden til afslag er da jeg har job , lejlighed , stoerre pengebeholdning i banken og ikke mindst vi altsaa har et lille barn sammen.

Det er sgu efter min mening, noget direkte svineri, at man ikke kan vaere sammen med sin familie og min kone har ikke nogen steder at bo da vi har solgt vores lejlighed i Kina. Og hvem ved hvor laenge det vil tage foer den nye ansoegning fra Kina bliver godkendt

Men er der nogle om har nogle positive erfaringer mht familie sammenfoering i Flensburg og er der nogen som kunne indgive en ansoegning direkte i Tyskland uden at skulle til ambassade??
Mit tysk er ikke alt for godt og paa Torsdag tager jeg til Aulaender kontoret igen og ber om at tale med en engelsk eller Dansk talende medarbejder. Forhaabenlig er denne bare en smule mere imoedekommende end hende som sidder med denne sag

Haaber paa at nogle kan svare

fundiver199

Re: Hjaelp, min kone kan ikke bo i Tyskland

Indlæg af fundiver199 » 27.01.2010 06:23:06

Jeg kan desværre ikke sige andet, end at der er meget store problemer med, at myndighederne i Nordtyskland ikke respekterer EU-reglerne og de rettigheder, som du har som EU/EØS-borger. Det har faktisk et sådant omfang, at jeg er tæt på at fraråde folk at bosætte sig i Tyskland og i stedet vælge et hvilket som helst andet EU-land at bo i, hvis det på nogen som helst måde er muligt.

Jeg er i hvert fald dybt træt af at høre om disse historier efterhånden. Og mit umiddelbare bud er, at vi sikkert igen igen er ude i, at de tyske myndigheder bare ikke respekterer reglerne, idet de mener, at det hele skal foregå efter Tysklands nationale regler, også selvom du er EU/EØS-borger.

Men nu må du jo først lige vente og se, hvad de skriver til dig, herunder især hvilken begrundelse de giver for afslaget. Det må du meget gerne orientere om her i forum, da det også er interessant for alle andre, som overvejer at bosætte sig i Tyskland.

Du kan evt. søge hjælp og vejledning hos SOLVIT, som er en organisation, der er sat i Verden for at hjælpe EU-borgere, der oplever problemer med myndighederne i.f.m. den fri bevægelighed.

Besvar