Hjælp ang. EU-reglerne via Frankrig

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Milos&Srna

Hjælp ang. EU-reglerne via Frankrig

Indlæg af Milos&Srna » 08.01.2010 20:32:38

Hej alle sammen. :D Mit navn er Milos.

Jeg er 23 år gammel og har en kæreste på 21 år. Vi er sammen i næsten 3 år og har besluttet os at blive gift. Den første år af vores forhold har jeg rejst til Serbien så tit jeg kunne, og bagefter blev hun au-pair i Danmark, og på den måde kunne vi se hinanden oftere. :D Hun kommer fra Serbien, og derfor vil vi bruge EU-reglerne om familiesammenføring. Jeg er selv født i Serbien, men bor i Danmark i sidste 11 år, og har dansk statsborgerskab. I begyndelsen af april vil vi flytte til Sydøst Frankrig (Saou). Vi har nogle venner som kan hjælp os med lejlighed og arbejde. De har allerede forslået noget, og jeg vil lige tjekke om det er acceptabelt.

Vores venner bor i en stor ejendom. De har over 200 hektar marker og en står gård med mange forskellige dyr. De ville gerne ansætte mig, i 3-4 måneders periode, og de vil også meget gerne udleje en del af sit hus til os. Jeg er lidt bekymret over det. Hus er rigtigt stort og har 3 indgange. Vi vil have en kontrakt hvor der står at vi betaler husleje, og har sit eget indgang i huset. Men vi vil sandsynligvis dele alle regninger med el, vand o.s.v. Tror I at det kunne være problem når vi vender tilbage til Denmark? Vil det ikke være ligesom vi bor c/o hos dem, fordi vi vil have vores egen indgang, og vil betale huslejen?

Jeg har også ingen oplysninger om hvordan vi skal tage til Frankrig? Skal hun efter bryllup rejse tilbage til Serbien eller kan hun komme straks til Frankrig sammen med mig?

Tak på forhånd!

Milos og Srna

fundiver199

Re: Hjælp ang. EU-reglerne via Frankrig

Indlæg af fundiver199 » 08.01.2010 22:09:12

Kære Milos

Jeg ser intet problem i det skitserede projekt. Men husk at få lønsedler og ansættelseskontrakt af din franske arbejdsgiver, det vil være det allervigtigste for at dokumentere din status som arbejdstager i Frankrig.

Din kone kan rejse med dig til Frankrig, forudsat at hun har et gyldigt Schengenvisum eller en opholdstilladelse i et andet EU/EØS-land på det tidspunkt, hvor du flytter dertil.

Er det ikke tilfældet, skal hun søge om et gratis visum på den franske ambassade i det land, hvor hun har fast bopæl (Serbien).

Milos&Srna

Indlæg af Milos&Srna » 10.01.2010 14:51:44

Nu er vi roligere. Vi vil måske stile flere sporgsmål hvis vi kan ikke forstå noget. :) Tusind tak for svaret! :D

Milos&Srna

Indlæg af Milos&Srna » 11.01.2010 12:19:38

Hej, det skriver Srna. :) Undskyld for dårlig dansk.
Der er nogle sporgsmål jeg vil gerne stile. :)

1.) Min mand skal arbejde minimum i 10-12 timer om ugen, men er der minimum løn han skal få for at bruge EU-reglerne om familie sammenføring?

2.) Er det muligt at indsende ansøgning om familie sammenføring i Frankig efter 10-12 uger og bagefter rejse til Serbien for at holde 1-2 måneders ferie? Eller skal vi komme straks til Danmark efter Frankrig? Det er lidt irriterende at jeg kan ikke gøre noget imens jeg venter opholdstilladelse. Jeg kan ikke arbejde eller fortsætte i sprog skolen. :(

3.) Hvornår vil jeg få lov at få SU? Skal jeg arbejde i DK i 2 år, eller skal jeg bare være i Danmark i 2 år? Jeg er 21 år gammel og tænker på at få uddanelse i fremtiden. Jeg ved at jeg kan få SU hvis min mand har et job. Men han vil også starte på universitet. :) Han vil måske få studejob, men jeg tror at det er ikke nok for mig at få SU, ikke?

Tak på forhånd!
Srna & Milos

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 11.01.2010 12:55:32

1) Nej, der er ikke fastsat nogen præcis nedre grænse for lønnen. Men lønnen må ikke være "marginal", således at man bliver afhængig af sociale ydelser fra værtslandet, for at kunne få tag over hovedet og brød på bordet.

2) Den normale fremgangsmåde er, at man skal rejse direkte fra ét medlemsland til et andet. Nu taler du jo så ikke om at flytte tilbage til Serbien, men blot om at holde ferie dér, så jeg vil tro, at fremgangsmåden du beskriver vil være ok.

3) I kan ikke få SU samtidig. Den danske statsborger kan få SU i forbindelse med studier, men ægtefællen (3.lands statsborger) kan kun modtage SU når vedkommende har været i Danmark i tre måneder og såfremt den danske statsborger er i lønnet arbejde.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Milos&Srna

Indlæg af Milos&Srna » 11.01.2010 13:28:37

Den eneste måde for mig at få SU er, at min mand har lønnet arbejde? Jeg er næsten sikker at jeg har læst hvis jeg arbejder i DK i 2 år, at jeg kan også få SU. Jeg kan ikke husk hvor hen har jeg læst den, men er lige fundet der her i "Ofte stilede sporgsmål":

SP: Min kæreste vil gerne studere i Danmark. Kan hun læse gratis på universitetet, hvis vi gifter os og bruger EU-reglerne?

Svar: Ja som EU-borger eller familiemedlem til en EU-borger har man ret til ligebehandling med landets egne borgere. Der er kun to begrænsede undtagelser fra dette generelle princip, og de handler om retten til at modtage sociale ydelser under de første 3 måneder af sit ophold i landet, samt om retten til at modtage uddannelsesstøtte, hvis man ikke er arbejdstager eller gift med en arbejdstager.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.01.2010 14:12:05

”1.) Min mand skal arbejde minimum i 10-12 timer om ugen, men er der minimum løn han skal få for at bruge EU-reglerne om familie sammenføring?”

Nej men tingene skal jo hænge sammen rent økonomisk i praksis. Ellers må I som minimum forvente, at de franske udlændingemyndigheder stiller mange og kritiske spørgsmål til jeres ansøgning om registreringsbevis til din mand og opholdskort til dig.

”2.) Er det muligt at indsende ansøgning om familie sammenføring i Frankig efter 10-12 uger og bagefter rejse til Serbien for at holde 1-2 måneders ferie? Eller skal vi komme straks til Danmark efter Frankrig? Det er lidt irriterende at jeg kan ikke gøre noget imens jeg venter opholdstilladelse. Jeg kan ikke arbejde eller fortsætte i sprog skolen.”

Det vigtige er, at I søger om opholdskort i Danmark i direkte forbindelse med din mands flytning fra Frankrig til Danmark. I kan aflevere ansøgningen på den danske ambassade i Frankrig, inden han flytter, eller du kan rejse med til Danmark på det tidspunkt, hvor din mand flytter, og herefter aflevere ansøgningen til Udlændingeservice. Herefter står det dig frit for at holde ferie i Serbien, men der kan jo blive nogle praktiske problemer omkring visum eller visumfri indrejse, afhængig af om du har nået at få dit franske opholdskort eller ej.

I princippet har du dine rettigheder i både Frankrig og Danmark, lige så snart du har søgt om opholdskort, så i teorien er det ikke nødvendigt at gå passivt rundt og vente på, at et opholdskort bliver udstedt. Og hvis du har et fransk opholdskort, når I flytter til Danmark, så vil jeg mene, at sagen er så forholdsvis klar, at der ikke kan være meget at være i tvivl om.

”3.) Hvornår vil jeg få lov at få SU? Skal jeg arbejde i DK i 2 år, eller skal jeg bare være i Danmark i 2 år? Jeg er 21 år gammel og tænker på at få uddanelse i fremtiden. Jeg ved at jeg kan få SU hvis min mand har et job. Men han vil også starte på universitet. Han vil måske få studejob, men jeg tror at det er ikke nok for mig at få SU, ikke?”

Det er rigtigt, at din mand skal have status som arbejdstager for, at du kan blive berettiget til SU efter EU/EØS-reglerne. Det er også rigtigt, at du måske kan kvalificere dig til SU på egen hånd ved at arbejde 2 år i Danmark. Jeg ved ikke så meget om sidstnævnte ordning, men du kan givetvis læse om den på www.su.dk

Ellers må I jo vente med at søge om familiesammenføring i Danmark, til I begge er fyldt 24 år, så I kan søge efter de nationale danske regler. Så kan du nemlig godt få SU, uanset om din mand er arbejdstager eller ej.

Milos&Srna

Indlæg af Milos&Srna » 11.01.2010 14:39:29

SU er ikke så vigtigt. Jeg er bare nysgerrig. Den vigtigste er at vi kan blive gift og bor sammen i Danmark. Anyway, tusind tak for svaret! :)

Milos&Srna

Indlæg af Milos&Srna » 24.01.2010 19:18:04

Hej, det er Srna igen. Jeg er lige snakket med Milos, og har har fortælt mig at han fik rigtigt god job her i Danmark. Nu er han lidt bekymret over at vi skal flyttes til Frankrig om 2 måneder, og blive der i 3 måneder. Han vil ikke miste sit nye job. Vores spørgsmål er: Hvad er den korteste tid vi kan være i Frankrig? Jeg trot at alt under 10 uger er risikabelt, men er det? Kan vi måske være der i 1 eller 2 måneder og så komme tilbage? Tak på forhånd! (undskyld for dårlig dansk.. jeg begyndt og lære den for 1 år siden ;) )

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2010 20:02:04

Hvis Milos har fundet sig et rigtigt godt job i Danmark, hvad så med at droppe Frankrig og i stedet bosætte jer i Sverige eller Tyskland i nærheden af den danske grænse, så han kan pendle frem og tilbage over grænsen og passe sit job?

Sverige og Tyskland er jo også EU-lande, så I behøver jo ikke nødvendigvis at bosætte jer i Frankrig.

Milos&Srna

Indlæg af Milos&Srna » 26.01.2010 11:53:27

Hej. Milos har faktisk frivilig job. :( Han siger at den er rigtigt godt og kan måske blive til job. Men det er ikke sikkert.
Men, kan du svar på det der sporgsmål: Hvad er den korteste tid vi skal bor og arbejde i Frankirig? Milos vil have tidubegranset kontrakt for job og lejlighed.
Milos siger at den vigtiste er at vores ægteskab er realt, og at vi har boet og arbejdet i Frankig også realt. Vi opfulder disse krav.

Tak!

Besvar