”1.) Min mand skal arbejde minimum i 10-12 timer om ugen, men er der minimum løn han skal få for at bruge EU-reglerne om familie sammenføring?”
Nej men tingene skal jo hænge sammen rent økonomisk i praksis. Ellers må I som minimum forvente, at de franske udlændingemyndigheder stiller mange og kritiske spørgsmål til jeres ansøgning om registreringsbevis til din mand og opholdskort til dig.
”2.) Er det muligt at indsende ansøgning om familie sammenføring i Frankig efter 10-12 uger og bagefter rejse til Serbien for at holde 1-2 måneders ferie? Eller skal vi komme straks til Danmark efter Frankrig? Det er lidt irriterende at jeg kan ikke gøre noget imens jeg venter opholdstilladelse. Jeg kan ikke arbejde eller fortsætte i sprog skolen.”
Det vigtige er, at I søger om opholdskort i Danmark i direkte forbindelse med din mands flytning fra Frankrig til Danmark. I kan aflevere ansøgningen på den danske ambassade i Frankrig, inden han flytter, eller du kan rejse med til Danmark på det tidspunkt, hvor din mand flytter, og herefter aflevere ansøgningen til Udlændingeservice. Herefter står det dig frit for at holde ferie i Serbien, men der kan jo blive nogle praktiske problemer omkring visum eller visumfri indrejse, afhængig af om du har nået at få dit franske opholdskort eller ej.
I princippet har du dine rettigheder i både Frankrig og Danmark, lige så snart du har søgt om opholdskort, så i teorien er det ikke nødvendigt at gå passivt rundt og vente på, at et opholdskort bliver udstedt. Og hvis du har et fransk opholdskort, når I flytter til Danmark, så vil jeg mene, at sagen er så forholdsvis klar, at der ikke kan være meget at være i tvivl om.
”3.) Hvornår vil jeg få lov at få SU? Skal jeg arbejde i DK i 2 år, eller skal jeg bare være i Danmark i 2 år? Jeg er 21 år gammel og tænker på at få uddanelse i fremtiden. Jeg ved at jeg kan få SU hvis min mand har et job. Men han vil også starte på universitet. Han vil måske få studejob, men jeg tror at det er ikke nok for mig at få SU, ikke?”
Det er rigtigt, at din mand skal have status som arbejdstager for, at du kan blive berettiget til SU efter EU/EØS-reglerne. Det er også rigtigt, at du måske kan kvalificere dig til SU på egen hånd ved at arbejde 2 år i Danmark. Jeg ved ikke så meget om sidstnævnte ordning, men du kan givetvis læse om den på
www.su.dk
Ellers må I jo vente med at søge om familiesammenføring i Danmark, til I begge er fyldt 24 år, så I kan søge efter de nationale danske regler. Så kan du nemlig godt få SU, uanset om din mand er arbejdstager eller ej.