Folkebogføring og personbevis

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lowas

Folkebogføring og personbevis

Indlæg af lowas » 24.01.2010 10:59:34

Hej.Skal snart igang med eu-reglen.
Jeg vil lige høre om jeg har forstået det korrekt inden det hele begynder.
Når jeg har fundet et værelse i malmø skal jeg til skatteverket og medbringe:
- Pas
- Lejekontrakt

Hvad skal jeg bede dem om? er det personbevis "inbjudan" eller ID kort?Er det personbevis jeg får først eller ID-kort? Og skal jeg bruge den begge når der ansøges om visum på ambassaden eller kun personbeviset?

Lige et andet spørgsmål.
Nu har jeg fra 1.marts arbejde i Odense. MEN kan man også have et lille deltidsarbejde i malmø ved siden af, ca. 7 timer ugentligt? må man det eller må man ikke have arbejde i sverige også?

På forhånd tak

fundiver199

Re: Folkebogføring og personbevis

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2010 11:51:02

Du må gerne arbejde i både Sverige og Danmark på èn gang. Men hvis du gør det, så kommer din danske arbejdsgiver til at svare svensk arbejdsmarkedsbidrag på vistnok 25% af hele din løn til den svenske stat.

Og det vil din danske arbejdsgiver nok ikke være særlig begejstret for. Men måske kan du få arbejdsgiveren med på idèen, hvis du tilbyder at gå 20% ned i løn i den periode, hvor du arbejder i Sverige, således at arbejdsgiveren bliver holdt skadesløs.

Stadig er det nok nemmere og bedre at nøjes med at arbejde i èt land ad gangen.

Besvar