Ophold til partner af samme køn

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tokinok

Ophold til partner af samme køn

Indlæg af tokinok » 19.01.2010 15:16:48

Hej,
jeg er EU-borger og har boet i DK i over 25 år. Jeg har fundet mig en asiatisk transseksuel kæreste, som officielt har samme køn som jeg.
Hvordan er muligheden for at få opholdstilladelse til hende?
Modellen med at gift os, kan vi jo ikke bruge og det er åbenbart en betingelse, at begge mindst 2 år har boet i DK for at indgå registreret partnerskab. Men hun kan jo ikke bo her i 2 år uden opholdstilladelse.
I hendes hjemmeland er der ikke noget der hedder reg. partnerskab og det anerkendes heller ikke, hvis indgået andre steder.
Er der overhoved en mulighed for samliv i DK ???
Håber at nogen har kendskab til regler/muligheder og kan hjælpe.
På forhånd tak

skaanebo

Re: Ophold til partner af samme køn

Indlæg af skaanebo » 19.01.2010 16:46:46

Det er rigtigt forstået, at I enten skal være gift/have indgået partnerskab, eller boet sammen forinden i mindst 18 måneder, før din kæreste kan søge om ophold i Danmark. Her kan I så vælge mellem enten det danske regelsæt eller EU-reglerne for udstedelse af opholdskort.

Mig bekendt er der intet til hinder for, at I indgår et registreret partnerskab i Danmark, hvis din kæreste kommer til Danmark på besøg. Du som er EU-borger skal blot have boet i Danmark i en vis tid, vistnok 2 år som du selv er inde på, alternativt skal du have statsborgerskab i et af de lande, hvor man kan indgå registreret partnerskab/ægteskab mellem samkønnede, og hvor Danmark har indgået en bilateral aftale om gensidig anerkendelse af partnerskab.

Læs mere her:

https://www.borger.dk/Emner/familie-boe ... rskab.aspx

Besvar