har vi ret til kontanthjælp i DK???
Re: har vi ret til kontanthjælp i DK???
Ja måske var det bedre at blive i Sverige til efter endt barsel, da din mand så stadig har sit arbejde og du jo langt bedre muligheder for at finde et job efter endt barsel. Synes ikke DK kan være et spec godt sted at bo, hvis man er på bistandshjælp, når man som jer vil have det langt bedre økonomisk ved at blive i Sverige, men penge er forstås ikke alt...
ja du har nemlig ret, det er i hvertfald meget lidt, men hvad kan jeg gøre hvis jeg vil være på barsel og ikke kan arbejde i den periode, kan jeg f.eks. søge starthjælp, og min mand får sig et arbejde???
hvor meget bliver starthjælpen så, hvis han arbejder??
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Må lige rette dotGusten. Det er nemlig en misforståelse i ethvert tilfælde, at man SKAL stå til rådighed for arbejdsmarkedet for at modtage en social ydelse. Der er i loven mulighed for, at starthjælp/kontanthjælp udbetales som erstatning for barselsdagpenge, og i disse tilfælde skal man naturligvis ikke stå til rådighed og tjekkes i begge ender hver tredje måned.
Men er på den anden side enig med fundiver. Linda bør overveje at blive i Sverige indtil barsel er overstået og hun er tilbage på arbejdsmarkedet.
Men er på den anden side enig med fundiver. Linda bør overveje at blive i Sverige indtil barsel er overstået og hun er tilbage på arbejdsmarkedet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Som ægtepar har I forsørgerpligt over for hinanden. Det betyder, at hvis din mand begynder at tjene penge, så trækkes den indkomst øre for øre fra din starthjælp. Og med et normalt job, tjener man jo let over de 11.000 kr., som I højest vil få udbetalt før skat. Så begynder din mand at arbejde, får du med andre ord ingen starthjælp.linda skrev:ja du har nemlig ret, det er i hvertfald meget lidt, men hvad kan jeg gøre hvis jeg vil være på barsel og ikke kan arbejde i den periode, kan jeg f.eks. søge starthjælp, og min mand får sig et arbejde???
Og som andre også har nævnt, så står I nok bedre økonomisk ved at blive boende i Sverige, indtil I kan klare jer selv økonomisk. I Sverige opererer man således ikke med en lavere starthjælpsydelse, så her får I helt almindelig försörjningsstöd, hvis I henvender jer til socialforvaltningen.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Der vil IKKE blive modregnet i starthjælpen, hvis den udbetales som erstatning for barselsdagpenge, uanset om ægtefællen har arbejde eller ej. Årsagen er, at ydelsen udbetales på samme vilkår, som gælder for den "rigtige" barselsdagpengeydelse. Det er altså vigtigt, at man, når man snakker barsel og orlov, husker på disse undtagelser. Modregning ville jo være et brud på ligebehandlingsprincippet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Som en supplerende kommentar så siger man, at en baby koster sine forældre cirka 50.000 DKK det første år, idet der skal købes udstyr, bleer, tøj og meget andet godt. Måske kan det gøres lidt billigere, hvis man kan ”arve” udstyr fra familie eller venner, men der skal under alle omstændigheder sættes et anseligt beløb af i budgettet.
Og den danske starthjælp er netop tænkt som en ”sulteydelse”, der helt bevidst er fastsat på et niveau, der ligger under et normalt eksistensminimum. Formålet er således ikke, at folk skal kunne leve af starthjælp, men at presse dem så hårdt som overhovedet muligt til enten ikke at flytte til Danmark eller finde sig et job, så de kan klare sig selv.
Så at leve af starthjælp netop på det tidspunkt, hvor man lige har fået en nyfødt, det hænger bare overhovedet ikke sammen. Der er jo også et hensyn at tage til barnet, når man bliver forældre, man kan ikke længere nøjes med kun at tænke på, hvad man selv har lyst til.
Hvis Linda og hendes mand venter med at flytte til Danmark, til en af dem eller begge har fundet jobs i Danmark, så kan de blive medlem af en dansk A-kasse. Og herefter vil de hver især efter 12 måneders arbejde være berettiget til dagpenge i tilfælde af arbejdsløshed, som udgør op til cirka 16.000 DKK før skat. Og vel at mærke uden modregning af ægtefællens eventuelle indtægt.
Hvis de er uheldige at miste deres job, inden der er gået 12 måneder, men efter de har arbejdet i mindst 8-10 uger, så vil de begge to have status som vandrende arbejdskraft i Danmark og vil dermed være berettiget til cirka 11.000 DKK om måneden før skat i bistandshjælp. Allerede denne ydelse er altså cirka dobbelt så høj som starthjælpen, og alt hvad der skal til for at kvalificere sig til den, er 8-10 ugers arbejde i Danmark, hvis man kommer fra et andet EU/EØS-land.
Dette blot for at understrege, hvor ufatteligt meget dårligere Linda og hendes mand stiller sig selv, hvis de insisterer på absolut at flytte først og finde arbejde bagefter, i stedet for at gøre det omvendt, som hele ”systemet” er baseret på og lægger op til, at man gør.
Endelig er der jo som sagt muligheden for, at Lindas mand kan beholde sit job i Sverige, efter at parret er flyttet til Danmark. Men det forudsætter naturligvis, at de p.t. bor i Sydsverige og kun påtænker at flytte over på den anden side af Øresund. Bor de f.eks. i Stockholm eller påtænker de at flytte til Fyn eller Jylland, så er det naturligvis ikke realistisk.
Bare af ren nysgerrighed kunne jeg da godt tænke mig at høre, hvorfor Linda tilsyneladende er så indædt opsat på, at familien skal flytte til Danmark lige her og nu, koste hvad det vil? Er det et liv værre end helvede at bo i Sverige, eller hvad er problemet?
Og den danske starthjælp er netop tænkt som en ”sulteydelse”, der helt bevidst er fastsat på et niveau, der ligger under et normalt eksistensminimum. Formålet er således ikke, at folk skal kunne leve af starthjælp, men at presse dem så hårdt som overhovedet muligt til enten ikke at flytte til Danmark eller finde sig et job, så de kan klare sig selv.
Så at leve af starthjælp netop på det tidspunkt, hvor man lige har fået en nyfødt, det hænger bare overhovedet ikke sammen. Der er jo også et hensyn at tage til barnet, når man bliver forældre, man kan ikke længere nøjes med kun at tænke på, hvad man selv har lyst til.
Hvis Linda og hendes mand venter med at flytte til Danmark, til en af dem eller begge har fundet jobs i Danmark, så kan de blive medlem af en dansk A-kasse. Og herefter vil de hver især efter 12 måneders arbejde være berettiget til dagpenge i tilfælde af arbejdsløshed, som udgør op til cirka 16.000 DKK før skat. Og vel at mærke uden modregning af ægtefællens eventuelle indtægt.
Hvis de er uheldige at miste deres job, inden der er gået 12 måneder, men efter de har arbejdet i mindst 8-10 uger, så vil de begge to have status som vandrende arbejdskraft i Danmark og vil dermed være berettiget til cirka 11.000 DKK om måneden før skat i bistandshjælp. Allerede denne ydelse er altså cirka dobbelt så høj som starthjælpen, og alt hvad der skal til for at kvalificere sig til den, er 8-10 ugers arbejde i Danmark, hvis man kommer fra et andet EU/EØS-land.
Dette blot for at understrege, hvor ufatteligt meget dårligere Linda og hendes mand stiller sig selv, hvis de insisterer på absolut at flytte først og finde arbejde bagefter, i stedet for at gøre det omvendt, som hele ”systemet” er baseret på og lægger op til, at man gør.
Endelig er der jo som sagt muligheden for, at Lindas mand kan beholde sit job i Sverige, efter at parret er flyttet til Danmark. Men det forudsætter naturligvis, at de p.t. bor i Sydsverige og kun påtænker at flytte over på den anden side af Øresund. Bor de f.eks. i Stockholm eller påtænker de at flytte til Fyn eller Jylland, så er det naturligvis ikke realistisk.
Bare af ren nysgerrighed kunne jeg da godt tænke mig at høre, hvorfor Linda tilsyneladende er så indædt opsat på, at familien skal flytte til Danmark lige her og nu, koste hvad det vil? Er det et liv værre end helvede at bo i Sverige, eller hvad er problemet?
jeg flyttede til sverige pga 24 år reglen, og for nylig har min mand fået svensk statsborger skab,,,jeg har ventede i 5 år for at flytte tilbage til dk,,derfor
kan ik vente mere, men vi prøver nu at finde en anden løsning, det med starthjælp er ik en god ide..
tusind tak for jeres svar...
tusind tak for jeres svar...