Hejsa.
Nu er min mand og jeg endelig flyttet til sverige.
Jeg skal studere og får SU + SUlån, hvorefter jeg skal have et fritidsjob.
Mit spørgsmål går på om jeg egentlig kan vise lønsedler fra Århus af? Eller skal det være fra København, så de kan se jeg har pendlet frem og tilbage?
Hvad nu hvis man fik arbejde i sverige, kan jeg så stadig få SU, uden der sker noget med skatten?
Jeg har fået et papir fra SU, hvor der står jeg får SU + SUlån et halvt år frem og hvilke måneder, skal jeg bare vise dem det papir, eller skal jeg vise dem mit SU-papir fra hver måned, der går penge ind?
Som sagt står der på mit papir jeg kun får SU til Juni 10, kan det gå hen og skade vores sag?
På forhånd tak, og ha en dejlig søndag!
Hilsen Line
Vise lønsedler i sverige, efter eu-retten.
Re: Vise lønsedler i sverige, efter eu-retten.
Det skal være indkomst, mens du har boet i Sverige. Hvis du har samme job i Århus og pendler mellem Sverige og Århus, kan du naturligvis godt vise dem disse, men ellers må du vente, indtil du har boet 3 måneder i Sverige.
Husk i øvrigt, at Danmark ikke har beskatningsretten af din danske SU, når du bor i Sverige. Og at man i Sverige ikke beskattes af studiestøtte. Så du får med andre ord lidt flere penge. Og får du job i Sverige, ja så beskattes du helt automatisk af den indkomst i Sverige.
Husk i øvrigt, at Danmark ikke har beskatningsretten af din danske SU, når du bor i Sverige. Og at man i Sverige ikke beskattes af studiestøtte. Så du får med andre ord lidt flere penge. Og får du job i Sverige, ja så beskattes du helt automatisk af den indkomst i Sverige.
Okay super. Tak for det hurtige svar.
Men nu står der så at min SU stopper juni 10, tror i at de vil kigge nærmere på det?
I nogle tilfælde tror i så at det er nok bare at vise en ansættelseskontrakt, eller skal lønsedlerne vises med 100% sikkerhed?
Men nu står der så at min SU stopper juni 10, tror i at de vil kigge nærmere på det?
I nogle tilfælde tror i så at det er nok bare at vise en ansættelseskontrakt, eller skal lønsedlerne vises med 100% sikkerhed?
-
fundiver199
Ja hvis der står på din SU-meddelelse, at du kun får SU til og med juni 2010, så vil de da meget sandsynligt spørge dig om, hvad du så skal leve af efter juni 2010. Og hvis du ikke kan give et fornuftigt svar på det, så kan det føre til, at din mand får afslag på sin ansøgning om opholdskort, eller at der kun gives opholdskort for den periode, hvor du kan dokumentere at råde over "tilstrækkelige midler", d.v.s. frem til juni 2010.
Ligeledes kan du, som skaanebo allerede har skrevet, heller ikke dokumentere, at du råder over "tilstrækkelige midler" ved at fremvise lønsedler fra et job, som du af geografiske årsager har været nødt til at opgive i.f.m. din flytning til Sverige. Det er jo din fremtidige indkomst i Sverige, du skal dokumentere, og ikke din tidligere indkomst i Danmark.
Ligeledes kan du, som skaanebo allerede har skrevet, heller ikke dokumentere, at du råder over "tilstrækkelige midler" ved at fremvise lønsedler fra et job, som du af geografiske årsager har været nødt til at opgive i.f.m. din flytning til Sverige. Det er jo din fremtidige indkomst i Sverige, du skal dokumentere, og ikke din tidligere indkomst i Danmark.
Nej okay. Men så igen fra Juni skal jeg så læse videre, hvor jeg så også kan søge om SU. På mit SU-brev jeg har fået står der hvor meget jeg får i SU, og hvor meget mit SU-lån er på. Det står der frem til Juni 10, derefter står der så, hvis du ikke er færdig, søg SU igen, og der har jeg så tænkt mig at søge igen. Så det er vel en udemærket grund ikke?