Familiesammenføring - Russisk / Dansk via Sverige og Polen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dk2412

Familiesammenføring - Russisk / Dansk via Sverige og Polen

Indlæg af dk2412 » 24.12.2009 18:12:58

Hej

Jeg står i følgende situation sammen med min russiske kæreste.

Min kæreste og jeg er begge over 24. Jeg er indfødt Dansker, selvstændig erhvervsdrivende og har gode kontakter i forskellige lande i Europa, så jeg kan f.eks. flytte til Sverige, Tyskland, Polen eller lign.

Min plan er, at få min kæreste til Danmark ved at et familiemedlem i Sverige inviterer hende f.eks. i 3 måneder (90 dage). Min kæreste var 28 dage i Europa i sommers, så hun har fået Schengen visum før. Jeg opsnapper hende så i lufthavnen, og vi flytter midlertidigt til Polen f.eks. (de 10 uger der normalt omtales). Hensigten er, at undgå at stille de ca. 60.000 i sikkerhed, da vi gerne vil giftes og have børn (i nævnte rækkefølge), og det går nok ret hurtigt med begge dele :-) - og i den forbindelse vil det jo være rart hvis hun fik ret til sprogundervisning og ellers samme rettigheder som andre borgere i Danmark.

Spørgsmål:
1) Skal vi giftes (i Danmark) inden vi flytter til Polen?
2) Skal jeg gøre andet end at meddele at jeg (vi, hvis vi er gift) flytter til Polen midlertidigt?
3) Ved forlængelse af visum, skal vi så søge forlængelse i Sverige, Danmark eller Polen?
4) Skal vi søge om familiesammenføring før vi tager til Polen, eller når vi kommer tilbage til DK?
5) Kan min kæreste ankomme i f.eks. uge 8 eller 9 (af de 10 uger) mens jeg har været i Polen, og så være samlevende (eller gift) – eller SKAL vi have boet 10 uger sammen mens vi har været gift? (Bare et spørgsmål om planlægning)
6) Når barnet fødes i Danmark, så er han/hun jo automatisk Dansk Statsborger når den ene part er Dansk. Men har det indflydelse på sagsbehandling ved familiesammenføring?
7) Hvornår kan min kæreste begynde at arbejde – gå på sprogskole etc? Når vi er kommet retur til DK?
8) Er ovennævnte krumspring nødvendige i dag?
9) Er der noget jeg har overset / misforstået?
10) Hvis jeg f.eks. skal til USA på forretningsrejse - kan hun så tage med og gælder det stadig under EU regler? Alt hvad jeg gør vedrører jo p.t. min Danske virksomhed.

Tak for alle svar – og glædelig jul. :D

Mvh.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Familiesammenføring - Russisk / Dansk via Sverige og Polen

Indlæg af Kim P. Nyberg » 24.12.2009 23:29:28

1. Det vil være en god idé at blive gift inden du benytter dig af den fri bevægelighed, ja. Til gengæld er det ret irrelevant i hvilket land vielsen står, så længe den blot er indgået juridisk korrekt i værtslandet.

2. Du behøver ikke meddele årsag til flytning eller længden af udflytningen. Og myndighederne må ikke spørge ind til det. Men du skal naturligvis oplyse dem hvornår du forlader landet samt adressen i det land du flytter til.

3. Såfremt I allerede er gift på tidspunktet for indrejse i gæstelandet, som det hedder, skal der ikke søges om forlængelse af visum. Du skal søge om et EU-registreringsbevis og din kommende kone skal søge om et EU-opholdskort. Jeres respektive rettigheder træder i kraft straks ansøgningerne er afleveret. Disse regler er fuldstændig ens i samtlige medlemslande samt Norge, Island og Schweiz. Du kan selv vælge om du vil søge registreringsbeviset inden du flytter, eller om du vil vente til du er ankommet til gæstelandet. Din kommende kone kan søge efter ankomst til gæstelandet.

4. Se svaret til spørgsmål 3. Princippet er nemlig det samme.

5. Der stilles kun krav til hvor længe DU har boet i gæstelandet, ægtefællen kan i teorien ankomme dagen før du rejser tilbage til Danmark (det er måske at udfordre myndighederne en smule, men det er ingenlunde ulovligt). Så hvornår hun ankommer i løbet af den periode du bor i gæstelandet, er sådan set op til jeres eget temperament.

6. Nej, ikke når barnet fødes i Danmark.

7. Den hårde jura siger, at hendes rettigheder træder i kraft i samme øjeblik ansøgningen om opholdskort er indleveret. Praksis har dog vist sig i flere tilfælde herinde i forum at være en anden. Nogle kommuner nægter åbenbart at udstede et personnummer før der foreligger et opholdskort (denne praksis er direkte ulovlig efter EU-reglerne). Arbejdsgivere er - måske forståeligt - ikke vilde med at ansætte udlændinge uden dansk personnummer og kun nogle enkelte sprogskoler i de største byer tager imod udlændinge uden personnummer. Du skriver at det vil være rart at hun får ret til sprogundervisning. Eftersom du vil søge efter EU-retten, er sprogundervisning ikke en ret man har, men alene et tilbud, som man kan vælge til eller fra. Når man bruger EU-retten må man således forvente, at der er en mindre brugerbetaling på sprogundervisning.

8. Hvis du vil bruge EU-retten til familiesammenføring, så er det nødvendigt at flytte til et andet EU-land eller Norge, Island eller Schweiz i en periode. Er du selvstændig og har mange forretningsrejser til andre EU-lande, gælder særlige regler som er omtalt i flere afgørelser fra EF-Domstolen, bl.a. Carpenter-dommen.

9. Ikke som jeg læser dit indlæg.

10. USA er ikke medlem af EU, så hvis hun vil rejse med dig derover, må hun søge visum på nærmeste amerikanske ambassade på vanlig vis for russiske statsborgere.

Fortsat god jul og held og lykke med det hele :D
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 25.12.2009 09:50:00

Nogle kommuner nægter åbenbart at udstede et personnummer før der foreligger et opholdskort (denne praksis er direkte ulovlig efter EU-reglerne).

Jeg har direkte spurgt EU enheden (har det på mail) hos US og de sagde at min mand IKKE kunne få cpr nr før man har fået sit opholdskort så jeg tror ikke det er kommunerne der er umulige, men at US vejleder dem at cpr nr ikke må udstedes..
Findes der nogen lovtekst man kan slå US i hovedet med for ville jo svært gerne have det cpr nummer snart :)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 25.12.2009 10:13:02

Krikris,

Ja, der står direkte i opholdsdirektivets artikel 25, at opholdskort ikke må stilles som betingelse for at opnå sine rettigheder. Såvel den gældende traktat, opholdsdirektiv og diverse domme fra EF-Domstolen slår fast, at man opnår rettighederne i samme sekund man har indleveret sin ansøgning om registreringsbevis/opholdskort. Der er altså i min optik ikke noget at tage fejl af.

Hvis den generelle danske praksis er, som US har fortalt dig, så mener jeg faktisk at Danmark har et voldsomt problem med artikel 25, som i sidste instans burde afprøves i retssystemet. Svenskerne kan jo, som du selv har oplevet, sagtens finde ud af det. Og da reglerne er de samme i alle EU/EØS-lande, burde Danmark jo også kunne finde ud af det.

Og i Danmark kan man jo reelt ikke gøre brug af sine rettigheder før man har et personnummer. Det gælder både arbejdsmæssigt, skattemæssigt, og muligheden for at modtage lægefaglig bistand. Kan man ikke opnå dansk personnummer før man står med opholdskortet i hånden, er det for mig at se en reel konflikt med artikel 25.
Senest rettet af Kim P. Nyberg 25.12.2009 10:17:43, rettet i alt 1 gang.

dk2412

Indlæg af dk2412 » 25.12.2009 10:17:40

Tusind tak for hurtig tilbagemelding. En rigtig god julegave :D

Jeg vil gå igang med at finde information omkring selvstændige og EU retten.

Som jeg forstår EU retten om fri bevægelighed, så når jeg er bosat i Polen i f.eks. 10 uger, og tager til Danmark på forretningsrejse, så tæller de dage med i de 10 uger, og det samme må gælde en evt. rejse til USA.

Jeg tænker blot på, om de 10 uger pludselig bliver 12 uger fordi US siger at vi delvist har været andre steder, men det kan da ikke komme dem ved?

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 25.12.2009 10:30:47

til Kim; Her er ordret hvad jeg fik a svar fra en fuldmægtig fra US EU enhed:
Jeg skal dog lige understrege, at kvittering som I får, kan I ikke bruge til registrering hos CPR. Dvs. du kan som dansk statsborger altid registrere dig, men din mand kan først blive registret i CPR m.m., når sagen er behandlet færdigt, og når I får et positivt svar og han har modtaget et registreringsbevis (opholdskort). Sagsbehandlingstiden kan tage op 6 måneder maksimum, men er gennemsnitligt på 3 måneder.

Så du kan godt se at kommunerne kan jo ikke gøre andet end at nægte at udstede cpr
Hvordan klager man så over en sådan fortolkning?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.12.2009 12:02:30

dk2412 skrev:Tusind tak for hurtig tilbagemelding. En rigtig god julegave :D

Jeg vil gå igang med at finde information omkring selvstændige og EU retten.

Som jeg forstår EU retten om fri bevægelighed, så når jeg er bosat i Polen i f.eks. 10 uger, og tager til Danmark på forretningsrejse, så tæller de dage med i de 10 uger, og det samme må gælde en evt. rejse til USA.

Jeg tænker blot på, om de 10 uger pludselig bliver 12 uger fordi US siger at vi delvist har været andre steder, men det kan da ikke komme dem ved?
Jeg vil anbefale ikke at forsøge at teste grænserne for reglerne. De 10 uger er en tommelfingerregel, som dels er baseret på en enkelt kendelse fra EF-domstolen, dels på de hidtidige erfaringer med, hvordan US administrerer EU-reglerne i praksis.

Der er derfor ikke tale om nogen "hård" jura, hvor man kan sige, at 70 dage med sikkerhed er nok til at have udnyttet sin ret til fri bevægelighed, hvorimod 65 dage ikke er nok.

Så hvis du i løbet af de 70 dage har tilbragt en betydelig mængde af tid andre steder end i det EU/EØS-land, hvor du har bosat dig, så kan der sagtens være en reel risiko for, at US vil vurdere, at du ikke har "etableret din tilværelse" i det pågældende land.

I øvrigt kan man spørge sig selv, om det er umagen værd at skulle igennem alt det besvær og afholde udgifter med 2 x flytning m.m., hvis formålet alene er at slippe for at stille bankgaranti. Hvad med at starte med at tage en snak med din bank og høre, om de er villige til at stille en garanti for dig, og hvad det i givet fald vil koste?

Jeg er en varm tilhænger af, at folk benytter sig af de rettigheder, vi har som EU-borgere. Men samtidig skal man altså ikke undervurdere det besvær, som er forbundet med det, og det er langt fra nogen "patentløsning", som alle, der ønsker FS i Danmark, bør benytte sig af.

dk2412

Indlæg af dk2412 » 26.12.2009 11:49:07

fundiver199 skrev:
Jeg vil anbefale ikke at forsøge at teste grænserne for reglerne. De 10 uger er en tommelfingerregel, som dels er baseret på en enkelt kendelse fra EF-domstolen, dels på de hidtidige erfaringer med, hvordan US administrerer EU-reglerne i praksis.

Der er derfor ikke tale om nogen "hård" jura, hvor man kan sige, at 70 dage med sikkerhed er nok til at have udnyttet sin ret til fri bevægelighed, hvorimod 65 dage ikke er nok.

Så hvis du i løbet af de 70 dage har tilbragt en betydelig mængde af tid andre steder end i det EU/EØS-land, hvor du har bosat dig, så kan der sagtens være en reel risiko for, at US vil vurdere, at du ikke har "etableret din tilværelse" i det pågældende land.

I øvrigt kan man spørge sig selv, om det er umagen værd at skulle igennem alt det besvær og afholde udgifter med 2 x flytning m.m., hvis formålet alene er at slippe for at stille bankgaranti. Hvad med at starte med at tage en snak med din bank og høre, om de er villige til at stille en garanti for dig, og hvad det i givet fald vil koste?

Jeg er en varm tilhænger af, at folk benytter sig af de rettigheder, vi har som EU-borgere. Men samtidig skal man altså ikke undervurdere det besvær, som er forbundet med det, og det er langt fra nogen "patentløsning", som alle, der ønsker FS i Danmark, bør benytte sig af.
Det er korrekt at det er noget bøvl, men jeg har nu alligevel muligheden for at gøre det for begrænsede ressourcer.

Hvad angår bankgarantien, er det så ikke sådan, at når min kæreste skal på barsel, så ryger der penge fra bankgarantien, og så kan man jo ligeså godt bare betale de godt 60.000 ved kasse 1? Eller dækker bankgaranti kun ydelser til kontanthjælp?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 26.12.2009 13:22:26

Nej, barselspenge tages under ingen omstændigheder fra bankgarantien. Det er ulovligt i henhold til reglerne om ligebehandling, hvor gravide har en særlig status.

Hun kan godt modtage kontanthjælp i den periode hun er på barsel (forudsat hun er i job på det tidspunkt), uden at der bliver modregnet i garantien. Og uden risiko for at blive sendt i jobtilbud.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.12.2009 20:39:21

Som Kim skriver, så er barselsdagpenge eller løn under barsel en rettighed, som alle kvinder har i Danmark, hvis de vel at mærke er i job, før de går på barsel, og som ikke har noget som helst at gøre med Lov om Aktiv Socialpolitik og dermed heller ikke med en stillet bankgaranti.

Og er kvinden ikke i job, før hun går på barsel, så har manden forsørgelsespligt, og kvinden er ikke berettiget til noget som helst, bare fordi hun er gravid. Så med mindre DK2412 har en helt usædvanligt lav løn, eller hans firma går konkurs og han bliver arbejdsløs og ikke er forsikret i A-kasse, så vil hans kone aldrig kunne blive berettiget til at modtage ydelser efter Lov om Aktiv Socialpolitk (som vil skulle modregnes i en bankgaranti).

Og det gælder så vel at mærke, uanset om konen er dansk eller udenlandsk statsborger.

Besvar