Jeg står i følgende situation sammen med min russiske kæreste.
Min kæreste og jeg er begge over 24. Jeg er indfødt Dansker, selvstændig erhvervsdrivende og har gode kontakter i forskellige lande i Europa, så jeg kan f.eks. flytte til Sverige, Tyskland, Polen eller lign.
Min plan er, at få min kæreste til Danmark ved at et familiemedlem i Sverige inviterer hende f.eks. i 3 måneder (90 dage). Min kæreste var 28 dage i Europa i sommers, så hun har fået Schengen visum før. Jeg opsnapper hende så i lufthavnen, og vi flytter midlertidigt til Polen f.eks. (de 10 uger der normalt omtales). Hensigten er, at undgå at stille de ca. 60.000 i sikkerhed, da vi gerne vil giftes og have børn (i nævnte rækkefølge), og det går nok ret hurtigt med begge dele
Spørgsmål:
1) Skal vi giftes (i Danmark) inden vi flytter til Polen?
2) Skal jeg gøre andet end at meddele at jeg (vi, hvis vi er gift) flytter til Polen midlertidigt?
3) Ved forlængelse af visum, skal vi så søge forlængelse i Sverige, Danmark eller Polen?
4) Skal vi søge om familiesammenføring før vi tager til Polen, eller når vi kommer tilbage til DK?
5) Kan min kæreste ankomme i f.eks. uge 8 eller 9 (af de 10 uger) mens jeg har været i Polen, og så være samlevende (eller gift) – eller SKAL vi have boet 10 uger sammen mens vi har været gift? (Bare et spørgsmål om planlægning)
6) Når barnet fødes i Danmark, så er han/hun jo automatisk Dansk Statsborger når den ene part er Dansk. Men har det indflydelse på sagsbehandling ved familiesammenføring?
7) Hvornår kan min kæreste begynde at arbejde – gå på sprogskole etc? Når vi er kommet retur til DK?
9) Er der noget jeg har overset / misforstået?
10) Hvis jeg f.eks. skal til USA på forretningsrejse - kan hun så tage med og gælder det stadig under EU regler? Alt hvad jeg gør vedrører jo p.t. min Danske virksomhed.
Tak for alle svar – og glædelig jul.
Mvh.