Eu-reglen en hurtig gennemgang - skal snart begynde!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Eu-reglen en hurtig gennemgang - skal snart begynde!

Indlæg af fundiver199 » 24.12.2009 11:53:43

skaanebo skrev:Når man søger visum som ægtefælle til en EU-borger er det jo implicit meningen, at man vil besøge sin ægtefælle og derefter returnere til sit hjemland.
Nej det er ikke korrekt. Når man søger visum som ægtefælle til en EU-borger, så er det udelukkende fordi, man har brug for et visum for at kunne udnytte den ret, som man har til at opholde sig sammen med ægtefællen.

Visum har udelukkende til formål at sikre, at man lovligt og uden at blive stoppet af paspoliti e.l. kan indrejse i f.eks. Sverige, som man har ret til. Og det er ikke - gentager ikke - nogen forudsætning for at få et visum som familiemedlem til en EU-borger, at man har tænkt sig at rejse hjem igen.

Hvis det forholdt sig sådan, så skulle man jo søge om opholdskort i hjemlandet, hvis man har tænkt sig at blive i landet i mere end 3 måneder, og måske endda afvente at dette opholdskort bliver udstedt. Og det er netop ikke det, der er meningen.

Myndighederne i et EU-land må således ikke forhale udnyttelsen af de rettigheder, som EU/EØS-borgere og deres familiemedlemmer har, ved at kræve, at de først må udnytte dem, når myndighederne har haft tid til at foretage en (langsommelig) sagsbehandling.

Det var blandt andet netop denne form for praksiser, man ønskede at stoppe med gennemførelsen af opholdsdirektivet, og derfor er det givetvis helt bevidst, at man i opholdsdirektivet taler separat om ret til indrejse, ret til ophold i mindre end 3 måneder og ret til ophold i mere end 3 måneder. Og at retten til indrejse altså dermed ikke (længere) kan gøres betinget af, om man har tænkt sig at blive i landet i mere eller mindre end 3 måneder.

P.S. Glædelig jul til alle :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.12.2009 16:56:42

Fundiver199, sagens kerne er, at man som ægtefælle til en EU-borger, der er i besiddelse af et visum, ikke alene af den grund er omfattet af den offentlige sygesikring, sådan som du skrev tidligere - man er først omfattet, når man har indleveret en ansøgning om et opholdskort, og det kan man jo fx gøre i sit hjemland på ambassaden, inden man tager ud at rejse, eller man kan gøre det, når man er ankommet til Europa, men indtil man gør det, er man altså ikke omfattet og bør derfor tegne en rejsesygeforsikring, og en del ambassader vil også kræve, at man har en rejsesygeforsikring, for at de vil udstede et visum

Det handler således ikke om, hvorvidt man har tænkt sig at returnere til hjemlandet eller ej, men det forventes man naturligvis at gøre, medmindre man søger om et opholdskort, mens man opholder sig i Europa

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.12.2009 11:43:42

Jeg er enig med skaanebo i, at en EU-borgers familiemedlem ikke er dækket af den svenske (eller danske) sygesikring, før der er ansøgt om opholdskort. Derimod er det en klar overtrædelse af reglerne, hvis en svensk (eller dansk) ambassade forlanger, at vedkommende skal tegne en rejsesygeforsikring, før de vil udstede et visum.

Nedenstående tekst beskriver således udtømmende, hvilke betingelser der skal være opfyldt for, at en EU-borger og denne familiemedlemmer har ret til indrejse og til ophold i indtil 3 måneder i et andet EU/EØS-land. Og i den udtømmende liste af krav står der intet steds noget om, at hverken EU-borgeren eller dennes familiemedlem er forpligtet til at tegne en rejsesygeforsikring.

Det er således op til folk selv, om de vil løbe den risiko, som der er ved at være uden forsikring. Fuldstændig som det også er tilfældet, hvis en dansk eller svensk statsborger ønsker at holde ferie i et land, hvor den danske eller svenske offentlige sygesikring ikke dækker.

Det er naturligvis vældig fornuftigt at tegne en rejsesygeforsikring, hvis man holder ferie et sted, hvor man ikke er dækket af sin normale sygesikring. Men hvis hensigten er at søge opholdskort umiddelbart efter sin ankomst til Sverige, så synes jeg da, at det er en udgift, som man godt kan forsvare at spare sig selv for. For risikoen for, at et ungt menneske i sin bedste alder får brug for omfattende lægehjælp i løbet af en periode på måske 2-3 dage er da trods alt til at overse.

Artikel 5
Ret til indrejse

1. Uden at dette berører de bestemmelser for rejsedokumenter, der gælder ved national grænsekontrol, giver medlemsstaterne unionsborgere, der er i besiddelse af et gyldigt identitetskort eller pas, ret til at indrejse på deres område, og giver familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, ret til at indrejse på deres område, hvis de er i besiddelse af et gyldigt pas. Unionsborgere kan ikke pålægges visumpligt eller en lignende forpligtelse ved indrejse.

2. Familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, kan kun pålægges pligt til at være i besiddelse af et indrejsevisum i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 539/2001 eller i givet fald den nationale lovgivning. Med henblik på dette direktiv medfører besiddelse af et gyldigt opholdskort jf. artikel 10, at sådanne familiemedlemmer er fritaget for kravet om visum. Medlemsstaterne bistår disse personer med henblik på udstedelsen af de nødvendige visa. Disse visa
udstedes så hurtigt så muligt efter en hasteprocedure og er gratis.

3. Værtslandet påstempler ikke indrejse eller udrejse i pas, der tilhører et familiemedlem, der ikke er statsborger i en medlemsstat, såfremt den pågældende person foreviser et opholdskort, jf. artikel 10.

4. Hvis unionsborgeren eller et familiemedlem, som ikke er statsborger i en medlemsstat, ikke er i besiddelse af de krævede rejsedokumenter eller de eventuelt krævede visa, giver den berørte medlemsstat disse personer enhver rimelig mulighed for inden for en rimelig frist at opnå eller fremskaffe de nødvendige dokumenter, eller få bekræftet eller på anden måde godtgjort, at de er omfattet
af retten til fri bevægelighed og ophold, inden der træffes afgørelse om tilbagesendelse.

5. Den pågældende medlemsstat kan forpligte den berørte person til at anmelde sin tilstedeværelse på dens område inden for en rimelig frist, der ikke er udtryk for forskelsbehandling. Ved misligholdelse af denne forpligtelse kan der pålægges sanktioner, der står i rimeligt forhold til overtrædelsen, og som ikke må indebære forskelsbehandling.

KAPITEL III
Ret til ophold
Artikel 6
Ret til ophold i indtil tre måneder

1. Unionsborgere har ret til frit at tage ophold på en anden medlemsstats område for en periode på højst tre måneder uden andre betingelser eller formaliteter end kravet om at være i besiddelse af et gyldigt identitetskort eller pas.

2. Stk. 1 finder ligeledes anvendelse på familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, og som ledsager eller slutter sig til en unionsborger, hvis de er i besiddelse af et gyldigt pas.

lowas

Indlæg af lowas » 25.12.2009 12:40:37

Ej hvor er i gode til det her!!!

Jeg søger gennem ambassaden i Tehran, Iran. Her er et uddrag af deres forskringskrav:

Varje sökande måste ha en reseförsäkring för att få resa in i Schengenområdet. Bevis på sådan försäkring ska lämnas in vid ansökan. Den sökande ska således redan när han/hon lämnar sin ansökan kunna visa att han/hon har tecknat reseförsäkring. Om ansökan om visum sedan avslås har den sökande möjlighet att av försäkringsbolaget få tillbaka de pengar de betalat för försäkringen genom att visa upp ambassadens meddelande om att viseringen avslagits.

Men jeg tror vi har fået det på det rene at;
1. Man ikke behøver rejseforskring for at få visum udsedt.
2. Man ihvertfald ikke må stille det som krav til afslag af visum, og at vedkomne kan vælge at tegne forsikring efter eget lyst, OG efter visum er udsted.
Korrekt?

Så har jeg lige et andet lille spørgsmål angående penge. Nedenstående er et uddrag fra ambassaden i tehran, Iran, omkring penge:

den sökande måste kunna visa att han/hon har tillräckligt med pengar för att betala för biljetten och uppehället i Sverige. Detta kan sökanden visa genom att visa upp kontanter eller kontoutdrag från sin bank eller genom att referenten i Sverige åtar sig att betala för resan och uppehället. Referenten måste i så fall klart och tydligt ange att han/hon åtar sig betalningsansvaret och dessutom visa lönebesked eller banktillgodohavande så att det framgår att han/hon klarar sitt åtagande.

Spørgsmål 1: Der står lønbesked eller banktilgodehavende, er det nok med en ansættelseskontrakt (starter på arbejde 1.februar) og en masse penge i banken (banktilgodehavende). I så fald, hvor meget skal man have i banken? 20.000kr +?

Spørgsmål 2: Der står den anden løsning er, at hun tager kontanter med som hun fremviser. Hvor meget skal hun have med? Hvis vi vælger denne løsning, og hun selv betaler for opholdet
Senest rettet af lowas 25.12.2009 12:49:38, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.12.2009 12:49:30

Den tekst, som du refererer, er de almindelige Schengen visumregler. Men I din kones tilfælde går de rettigheder, som er fastlagt i opholdsdirektivet, forud for Schengen visumreglerne. Og hun må derfor hverken stilles overfor krav om at skulle præsentere en rejsesygeforsikring, eller en returbillet, eller dokumentere, at hun råder over tilstrækkelige midler til sit ophold. Endelig skal visum udstedes gratis og i løbet af højest 4 uger.

Det lyder jo altsammen vældig godt, men specielt i et land som Iran, der kan det sikkert godt være ret svært at få en ambassademedarbejder overbevist om, at det forholder sig sådan.

Mange ambassader er således massivt uvidende om reglerne i EU´s opholddirektiv og behandler pr. automatik alle visumansøgninger efter de normale Schengenregler. Og tilsvarende har mange EU-lande slet ikke implementeret opholdsdirektivet fuldt ud, og netop bestemmelserne omkring familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i et medlemsland, er noget af det, som det halter allermest med at få gennemført rundt omkring.

Så lad være med at tro, at det hele nødvendigvis går fantastisk nemt, bare fordi din kone har nogle fine rettigheder på papiret.

lowas

Indlæg af lowas » 25.12.2009 13:05:37

Javel.
Jamen ville bare høre om det i bund og grund, efter eu-reglen, er nok med at jeg sender hende en ansættelseskontrakt hvor der klart står hvor meget jeg tjener og en banktilgodebevis som viser at jeg har 20.000kr stående i banken? Jeg skal jo blot bevise at jeg har penge + arbejde, så konen kan blive forsørget de par måneder.

Okay, så må vi forhøre os om ambassaden kender til eu.reglen. Vi har at vælge mellem Iran, Syrien, Jordan og Tyrkiet, men jeg tror allesammen er ligeså udvidende som vidende.

Jeg vil prøve at sende en PM til mehrdad herinde fra, jeg tror han har været i iran med ansøgningen, måske kan han fortælle hvad de hlet præcis forlanger og om de kender til eu-reglementet.

PS: I må undskylde jeg spørger så meget, men det er fordi min kone skal søge visum til et af de nabolande(f.eks Iran) og aflevere ansøgningen der' og derfor vil jeg være ekstra forsigtig, da det er synd at bruge så mange penge på visum + flybilleter til nabolandet, også opdage et eller andet er galt, eller at hunfår afslag pga. en lille bagatel. Håber i forstår min forsigtighed :?

Besvar