Hvordan kommer vi tilbage til DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sjippe

Hvordan kommer vi tilbage til DK

Indlæg af sjippe » 22.12.2009 16:40:02

Hej :-)

Min kone og jeg flyttede til Sverige i September da det ikke var muligt for os at overholde de danske (tåbelige) regler. Hun er kun 23, og jeg havde heller ikke penge at deponere osv osv. Sagen er dog at ingen af os er tilpasse her i Sverige :-( hendes familie (lidt af den) bor ipå sjælland, og jeg savner den daglige omgang med venner og træning.....og sproget!!!
Jeg arbejder dog fortsat i kbh, så lidt dansk vejr når jeg at nyde ;-)

Er det muligt for os at tage tilbage til danmark efter nytår uden at blive mødt at de samme sindsyge regler vi flygtede fra??

På forhånd tak

Sjippe

fundiver199

Re: Hvordan kommer vi tilbage til DK

Indlæg af fundiver199 » 22.12.2009 18:11:14

Ja din kone skal bare søge opholdskort efter EU-reglerne, så er det fuldstændig de samme regler, der gælder i Danmark, som dem der p.t. gælder for hende i Sverige.

I praksis skal I udfylde den samme ansøgningspakke, FA1, som hvis I søgte familiesammenføring efter de danske regler, men I behøver kun at udfylde de felter, som handler om ansøgninger efter EU-reglerne. Dette er forklaret nærmere i ansøgningspakken:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... oering.pdf

Du skal dokumentere, at du har været "reelt bosat" i Sverige, hvilket du f.eks. kan gøre ved at vedlægge en kopi af din lejekontrakt, dine huslejekvitteringer og kvitteringer for pendlerkort e.l.

Desuden skal I dokumentere, at din kone har boet sammen med dig i Sverige, hvilket f.eks. kan ske ved, at I vedlægger kopi af hendes svenske opholdskort.

Har din kone fået sit opholdskort, så kan I bare flytte til Danmark, når det passer jer, og søge opholdskort til hende her senest 3 måneder efter jeres ankomst. Har hun ikke fået sit opholdskort endnu, så er det nok nemmest at vente på, at hun får det, da hun i modsat fald skal søge om visum til Danmark for at rejse med dig.

Du kan læse mere her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... eu-retten/

Hvis du vil vide mere, kan du også med fordel læse de indlæg, som du finder allerøverst i dette forum under "bekendtgørelser".

sjippe

Re: Hvordan kommer vi tilbage til DK

Indlæg af sjippe » 22.12.2009 18:33:18

Super....Hun har fået sit opholdskort her i sverige allerede, så det burde jo være på plads :-) tak for det hurtige svar

Besvar