Kære en eller anden..
Ja har netop nu oprettet en profil herinde,og det to mig 10 min at finde ud af hvordan jeg fandt stedet hvor jeg ku skrive her...
Jeg har virkelig et problem, og håber der er en derude der kanhjælpe.
En lang historie kort...
Jeg har en kæreste i Tyrkiet,vi skal ha barn i juni. Han bor i Tyrkiet,hvor jeg har været hele sommeren (hos ham). Nu er det sådan at jeg gerne vil føde herhjemme,og have et liv herhjemme, selvf. med ham.
Han kommer snart og skal gå på en skole her i Dk. Hvor han har fået visum til i ca 5 måneder. Efter der er vi lost....!
Har undersøgt lidt,og snakket med nogle,men kender ikke til alle regler.
Men ved at jeg kan ikke søge om familie halløj,da jeg har modtaget kontanthjælp fornyeligt,og ikke har egen boligog arbejde.
Så har vi snakket om Sverige,men jeg skal jo føde i juni,så hvad gør vi så? hans visum er færdigt i slut maj...
Så ved jeg ikke om min mor kan gøre noget? Eller om der er andre muligheder.... Vi har tænkt os at gifte os når han kommer (hvis det er så nemt?)
Alt er rod...
Håber en hjælp:) På forhånd tak...
...er helt på bar bund..
-
matildeudenh
Re: ...er helt på bar bund..
Du skal nok stille dit spørgsmål i det forum der hedder EU Sverige og Slesvigsløsningen. Der kan du få vejledning om hvordan du kan få familiesammenføring efter EU-reglerne, feks via Sverige. Det er korrektt at du skal vente et år efter du har fået kontanthjælp for at få FS i Danmark.
Vær opmærksom på at et visum højest er 90 dage, ikke ca. 5 måneder. Der kommer til at stå i din kærestes pas hvad dag han skal være ude af Danmark igen.
Vær opmærksom på at et visum højest er 90 dage, ikke ca. 5 måneder. Der kommer til at stå i din kærestes pas hvad dag han skal være ude af Danmark igen.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
matilde,
Ja, de 90 dage gælder turistvisum, men det er ikke det, som vedkommende har fået her. Det er et studievisum, og det gælder normalt i længere tid end turistvisum.
Hvis man søger efter EU-reglerne, gælder reglen om 12 måneders ufrivillig ophold på sidelinien, fordi man har modtaget en social ydelse fra kommunen ikke. Man må dog ikke modtage sociale ydelser, når man søger at opnå FS ved at flytte til et andet EU/EØS-land.
Ja, de 90 dage gælder turistvisum, men det er ikke det, som vedkommende har fået her. Det er et studievisum, og det gælder normalt i længere tid end turistvisum.
Hvis man søger efter EU-reglerne, gælder reglen om 12 måneders ufrivillig ophold på sidelinien, fordi man har modtaget en social ydelse fra kommunen ikke. Man må dog ikke modtage sociale ydelser, når man søger at opnå FS ved at flytte til et andet EU/EØS-land.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Ja så må han jo tage hjem i slutningen af maj, og så må I ses igen engang efter fødslen. Det er selvfølgelig ærgerligt, at han ikke kan være her, når du skal føde. Men det skulle I jo have tænkt på, inden han søgte visum, så I havde sørget for, at hans visumperiode rakte hen over fødslen. I stedet for 5 måneders højskoleophold fra januar-maj kunne han jo have søgt om 3 måneders turistophold fra maj-juli. F.eks.cba25 skrev:Så har vi snakket om Sverige,men jeg skal jo føde i juni,så hvad gør vi så? hans visum er færdigt i slut maj.
Du kunne også have ventet med at blive gravid, til I havde mulighed for at bo sammen. Det havde gjort det hele meget nemmere, men også det er jo for sent at lave om på nu.
Der er ikke rigtig noget, din mor kan gøre ved den situation, du har bragt dig selv i. Men du kan evt. selv gøre noget ved den ved at flytte til Sverige så hurtigt som muligt, således at I kan søge om familiesammenføring efter Sveriges nationale regler.
Din kæreste må så først komme til Sverige, når sagen er færdigbehandlet, hvilket typisk tager 3-6 måneder. Men hvis han er i Danmark noget af tiden, så er det jo ikke så slemt, da du så let kan besøge ham i Danmark.