Vigtigt VISUM FORVIRING

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sulleh

Vigtigt VISUM FORVIRING

Indlæg af sulleh » 09.12.2009 18:40:58

jeg har som alle andre nogle spørgsmål vedrørende Visum
jeg har været i syrien og blev forlovet jeg vil nu gerne have min forlovede til dk men det går jo ikke
jeg flytter til sverige til januar for at lave hans papir
her er mine spørsmål som jeg håber i kan svare på

1 skal jeg til syrien og blive gift for at han kan komme?

2 Hvad er smartest at jeg søger om besøges visum eller familiesammenføring? oG hvordan søger jeg?

3 Skal jeg have et Arbejde?
( jeg går i skole og får kun SU)

4 kan jeg have et job i danmark og gå i skole mens jeg bor i sverige?

5 Hvilke nødvendige papir skal jeg have?

6 Skal jeg vedlægge bryllups billeder osv som bevis udover vielses attest?

7 Er der nogle regler om hvor lang tid man har kendt hinanden?

8 Hvornår kan jeg komme igang med at søge ?
jeg( flytter den 1 januar)

fundiver199

Re: Vigtigt VISUM FORVIRING

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2009 07:33:25

Jeg har flyttet dit indlæg til forum "EU-regler", da dit spørgsmål ikke kun går på, hvordan din forlovede kan få et turistvisum, men på hvordan I kan komme til at leve sammen i Sverige.

1 skal jeg til syrien og blive gift for at han kan komme?

Nej ikke nødvendigvis. Han kan også besøge dig i Sverige i op til 3 måneder af gangen på turistvisum (Schengenvisum). Eller I kan søge om familiesammenføring (FS) efter Sveriges nationale regler uden at gifte jer. Men hvis I vil søge visum og opholdskort efter EU-reglerne, så er I nødt til at gifte jer.

2 Hvad er smartest at jeg søger om besøges visum eller familiesammenføring? oG hvordan søger jeg?

Det er smartest, at det er din forlovede, som søger om visum eller familiesammenføring, da det er ham, som har brug for at få èn af delene, for at få lov til at rejse til Sverige. Du har derimod ikke brug for hverken visum eller familiesammenføring for at få lov til at rejse til Sverige, da du er dansk statsborger.

Hvad det er smartest, at din forlovede søger om, det kommer helt an på, hvad jeres planer er. Hvis I ønsker, at din forlovede kan besøge dig i Sverige i 3 måneder og herefter rejse hjem igen, så er det smartest at han søger om et Schengenvisum. Men hvis I ønsker at bo sammen i Sverige, så er det smartest at han enten søger FS efter Sveriges nationale regler eller søger visum og opholdskort efter EU-reglerne.

3 Skal jeg have et Arbejde?
( jeg går i skole og får kun SU)

Det kommer an på, hvad din forlovede søger om, og hvordan jeres økonomi i øvrigt er.

4 kan jeg have et job i danmark og gå i skole mens jeg bor i sverige?

Ja det kan du sagtens. Så bliver du grænsegænger.

5 Hvilke nødvendige papir skal jeg have?

Ingen. Du skal bare tilmeldes det svenske folkeregister, ligesom når du flytter til en ny kommune i Danmark.

6 Skal jeg vedlægge bryllups billeder osv som bevis udover vielses attest?

Vedlægge til hvad? Din forlovedes eller mands ansøgning om visum, familiesammenføring eller opholdskort? I så fald er svaret, at det da sikkert er en meget god idé at dokumentere jeres forhold en lille smule. Men bryllupsbilleder beviser nu ikke noget særligt, da en vielsesattest jo allerede dokumenterer, at man er gift.

7 Er der nogle regler om hvor lang tid man har kendt hinanden?

Nej, men hvis I kun har kendt hinanden i 14 dage, før I blev gift, så kan det naturligvis give anledning til mistanke om, at jeres ægteskab er et proformaægteskab eller et tvangsægteskab.

Og tilsvarende kan det være svært at få visum eller FS efter Sveriges nationale regler, hvis man ikke er gift, og heller ikke kan dokumentere, at man har kendt hinanden i mere end 14 dage.

8 Hvornår kan jeg komme igang med at søge ?
jeg( flytter den 1 januar)[/quote]

Du kan ikke komme i gang med at søge om noget, og har heller ikke brug for at søge om noget. Din forlovede kan derimod komme i gang med at søge om Schengenvisum eller om FS efter Sveriges nationale regler, når du har fået dit svenske personnummer.

Hvis I ønsker, at han skal søge visum og opholdskort efter EU-reglerne, kan han komme i gang med dette, når du har fået dit svenske personnummer, og når I er blevet gift og har fået oversat og legaliseret jeres vielsesattest, hvis brylluppet har fundet sted et andet sted end i Sverige/Danmark.

Jeg vil anbefale dig at læse "Sverigesfolderen", som du kan finde et link til her på hjemmesiden under "love og regler", samt indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i dette forum.

sulleh

Indlæg af sulleh » 10.12.2009 13:25:02

jeg bliver helt forvirret når jeg læser derinde.

kan jeg få information om EU reglen? og den svenske Familiesammenføring regl?
(osse om hvor lang sagsbehandlings tid det tager når det er eu reglen og den svenske regl? Og økonomien osv. altså stort set vil jeg have information ALT information om begge regler så jeg bedre kan forholde mig til hvad der er bedst i min situation.

Skal jeg have et fast arbejde i sverige eller kan jeg have det i danmark istedet?

Skal jeg have min vielses attest godkendt i sverige eller i danmark?

Jeg skal til syrien for at blive gift snart behøver jeg så at have den min vielsesattest godkendt i danmark eller sverige?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2009 15:32:21

Groft sagt kan man sige, at der stilles færre krav for at få FS efter de nationale svenske regler, og man er lidt bedre stillet, f.eks. kan man få permanent opholdstilladelse efter 2 år i stedet for 5. Ulempen er til gengæld, at ansøger skal blive i hjemlandet i de typisk 3-6 måneder, som det tager for Migrationsværket at behandle sagen.

Hvis man planlægger at flytte videre til Danmark ved anvendelse af EU-reglerne så hurtigt som muligt, bør man derfor også søge efter EU-reglerne i Sverige. Men hvis man planlægger at bo mange år i Sverige, så er det en overvejelse værd at søge efter Sveriges nationale regler. Og hvis man ikke kan leve op til det forsørgelseskrav, der stilles i EU-reglerne, så er man nødt til at søge efter Sveriges nationale regler.

Forsørgelseskravet i EU-reglerne betyder, at referencen (dig) skal have 6.000 SEK til overs hver måned, når skat og alle faste udgifter er betalt. Det er helt op til dig, om du vil arbejde i Sverige eller Danmark.

Hvis I gifter jer i Syrien, skal jeres vielsesattest givetvis oversættes til svensk eller engelsk og legaliseres eller apostillepåtegnes for, at den kan godkendes af de svenske myndigheder. Det vil typisk være noget, som skal foregå på den svenske ambassade i Syrien, så bed ambassaden om at vejlede jer i, hvordan I rent praktisk skal gøre.

Det er for så vidt ikke noget, du behøver at interessere dig for endnu, da I jo alligevel først kan gå i gang med processen, når de syriske myndigheder i det hele taget har udstedt jeres vielsesattest. Det vigtige er derfor bare på forhånd at være klar over, at det er noget, der skal ske, og at det kommer til at tage lidt tid.

Indgåelse af ægteskab og legalisering eller apostillepåtegning af vielsesattester er et emne helt for sig, som du kan læse mere om i det forum, der handler om ægteskab. Det hele er rigeligt kompliceret i forvejen, så det skaber blot yderligere forvirring hos både dig og andre at blande alle mulige forskellige emner sammen i den samme tråd.

sulleh

Indlæg af sulleh » 10.12.2009 19:49:28

Sorry jeg spørg jeg bliver lidt forvirret.

altså hvis jeg søger efter EU REGLEN så går det hurtiger og min forlovede får opholdstilladelse allerede efter 2år? kræver eu reglerne andet udover at man skal være sund og rask og have 6.000 om m¨nden til overs?

men hvis det er efter de svenske regler så får han det efter 5 år og sagsbehandlings tiden er længere ? Hvad kræver de svenske regler? kan man søge efter de svneske regler uden at være gift?

hvis han nu får sin VISUM efter EU REGLEN bliver hans ophold så først godkendt efter 2 år så dvs han kan ikke rejse til udlandet osv før om 2 år?

Kan jeg få vejledning hvis jeg tager til den svenske ambassade i syrien ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.12.2009 21:37:57

Du har misforstået det med permanent ophold. Ved brug af EU-retten får man først permanent ophold efter 5 år, hvorimod man får permanent ophold allerede efter 2 år ved brug af Sveriges nationale regler.

Du kan i øvrigt læse om forskellene mellem de to regelsæt i ÆUG's gamle vejledning, som du finder på http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf - bemærk at den er skrevet, før den danske regering indordnede sig EU-reglerne, så alt om at vende retur til Danmark i vejledningen er forældet. Men du kan stadig bruge vejledningen til at få bedre styr på fordele og ulemper ved de to regelsæt. Bemærk dog også, at Sverige indfører en strammere lovgivning for familiesammenføring pr. 1. april 2010, hvor der bl.a. stilles krav til referentens økonomi, medmindre man er svensk eller har boet i Sverige i flere år. Interessant nok må man således gerne forskelsbehandle mellem svenskere og udlændinge i Sverige - noget som den danske regering hidtil har afholdt sig fra ved i stedet at indføre samme stramme regler for alle, uanset om man er dansker eller udlænding. Men Sveriges regering har altså en anden tilgang til sagen. Hvordan de nye regler i Sverige administreres i forhold til tilflyttende danskere er også stadig et åbent spørgsmål, da vi i Norden normalt sidestilles med hinanden, og danskere fx ikke skal søge om hverken opholdstilladelse eller opholdsbevis for at bosætte sig i Sverige - men praksis finder vi jo nok ud af hen ad vejen...

For at vende tilbage til dit spørgsmål. Nej, der er ingen krav ved brug af EU-reglerne ud over, at du skal være i stand til at have mindst 6000 SEK til overs hver måned til brug for køb af mad, tøj og andre fornødenheder. Til sammenligning er der ved brug af de nationale svenske regler ikke andre krav end, at der skal være tale om ægte kærlighed. Og ja, man kan søge uden at være gift eller have planer om at giftes. Det skyldes, at ægteskab som institution er ved at være en uddøende art i Sverige, og at det således er udbredt, at man "bare" er samboer, altså lever i et papirløst forhold. Eftersom det efterhånden er blevet normen i Sverige, så stilles der ikke krav om ægteskab, når man søger om opholdstilladelse på baggrund af et kærlighedsforhold.

Sveriges ambassade i Syrien har næppe noget indgående kendskab til EU-retten, eftersom langt de fleste sager, de ekspederer, hører under national svensk lov.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.12.2009 08:10:30

sulleh skrev:altså hvis jeg søger efter EU REGLEN så går det hurtiger og min forlovede får opholdstilladelse allerede efter 2år? kræver eu reglerne andet udover at man skal være sund og rask og have 6.000 om m¨nden til overs?
Nej du blander opholdstilladelse og permanent opholdstilladelse sammen. I både Danmark og Sverige er det sådan, at en udlænding normalt starter med at få en midlertidig opholdstilladelse. Og hvis betingelserne for opholdstilladelsen stadig er opfyldt, når den udløber, kan den så forlænges og til sidst gøres permanent.

At man har permanent opholdstilladelse betyder således bare, at man ikke behøver at søge om forlængelse med jævne mellemrum. Og samtidig skal der mere til, før man kan miste en permanent opholdstilladelse.

En midlertidig opholdstilladelse kan man f.eks. miste, hvis den er givet på grundlag af et ægteskab med en person, der bor i landet, og man bliver skilt.

Så hvis I f.eks. søger efter Sveriges nationale regler og bliver skilt et år efter, at din mand er kommet til Sverige, så vil han miste sin opholdstilladelse og blive nødt til at rejse hjem igen.

Men hvis han har fået permanent opholdstilladelse, så vil en evt. skilsmisse ikke have nogen indflydelse på denne. Så kan han kun miste sin opholdstilladelse, hvis han ikke længere har fast bopæl i Sverige, eller hvis han begår alvorlig kriminalitet og bliver udvist.

sulleh

Indlæg af sulleh » 11.12.2009 12:59:09

okay men kan han så rejse ud af sverige når han kommer? ind til han får den permenante opholdstilladelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.12.2009 13:40:53

Ja når han har fået sin midlertidige opholdstilladelse, så må han rejse til andre lande på ferie e.l. i op til 6 måneder hvert år. Han er altså ikke stavsbundet til Sverige (eller Danmark, hvis I bosætter jer her), men skal dog tilbringe hovedparten af sin tid i Sverige (Danmark).

Så hvis I f.eks. på et tidspunkt gerne vil bo 2 år i Syrien, så må han søge om en ny opholdstilladelse, hvis I herefter gerne vil bo sammen i Sverige (eller Danmark) igen.

Og det gælder vel at mærke også, når han har fået "permanent" opholdstilladelse. En "permanent" opholdstilladelse betyder nemlig ikke, at man helt frit kan rejse ind og ud af Danmark / Sverige resten af sit liv.

Den ret kan man kun sikre sig ved at blive svensk eller dansk statsborger. Man har således altid ret til at vende tilbage til det land, hvor man er statsborger, uanset hvor længe, man har været væk.

Men undskyld jeg siger det, det er da lidt mærkeligt, at I interesserer jer så meget for, hvornår din forlovede må forlade Sverige igen. Var det ikke netop meningen, at I gerne ville bo sammen i Sverige? Og i så fald er det vigtigste da i første omgang, hvad der skal til for, at han kan komme til Sverige, og ikke hvornår han må rejse tilbage til Syrien igen.

sulleh

Indlæg af sulleh » 11.12.2009 15:59:04

jo jo det er rigtigt nok men hvis vi nu får lyst til at rejse på ferie osv. det var mere ment sådan og så er det bedst at man samler alt info i god tid så man ikke står blankt når tiden kommer :D

Besvar