Hvor er det rart at vide at jeg/vi ikke er de eneste der skal kæmpe SÅ hårdt for kærligheden, og hvor er det rart at vi kan hjælpe hinanden!
Jeg er en ung dame, under 24, der oprindeligt stammer fra eks-Jugoslavien, det samme gør min nuværende mand. Efter et længere tids forhold, besluttede vi os for at det skulle være os to! Pga. dårlige økonomiske forhold og ringe muligheder i hjemlandet, besluttede vi han skulle flytte herop. Eftersom jeg på daværende tidspunkt ikke var dansk statsborger, skulle jeg igennem en lang procedure for endeligt at være omfattet af dansk indfødsret. Da det kom på plads, fandt jeg hurtigt en bolig i Malmö. Vi fik lavet visum til min mand, og blev viet her i Sverige. Hans visum var tæt på at udløbe, så vi besøgte Migrationsverket og afleverede alle papirer samme dag vi blev gift. Vi har søgt opholdstilladelse gennem EU-regler. Vi fik at vide, at hun i realiteten godt kunne træffe en beslutning med det samme, men fordi jeg ikke havde et personbevis hvorpå der stod at jeg nu er gift, bad hun mig indsende det, hvorefter vi bare skulle vente på et svar.
Vi har nu ventet i lidt over 2 måneder, og forstår ikke hvorfor vi endnu ikke har hørt noget. Har nogle af jer ventet så længe? Og hvilke faktorer tror I spiller ind, når nogle er så heldige at få samme dag, mens andre skal vente rigtigt længe? Tror I at det er en god idé at ringe ind og snakke med sagsbehandleren, eller er det bedst at undgå at ringe? Jeg har i alt ringet ind 2 gange, hvor jeg fik at vide at der kan gå op til 6 mdr. inden man får svar.
Grunden til at vi er ved at blive utålmodige, er fordi min mand sidder meget alene i lejligheden, og det er meget begrænset hvor aktiv man kan være med en kvittering på at sagen er igang. Vi har hverken venner eller familie i Sverige. Vi fik at vide at han ikke må rejse til DK, altså at han kun må opholde sig i Sverige mens vi venter på svar. Har jeres udenlandske ægtefælle opholdt sig i DK mens I ventede på opholdstilladelse?
Jeg håber at I kan komme med gode råd eller svar, ud fra jeres egen erfaring.
På forhånd mange tak