Min kone rejser tilbage til hendes hjemland Cambodia fordi hendes turist visum udløber inden jeg får mit norske person nummer med posten.
Når hun kommer til Cambodia går hun ind på den dansk/svenske/norske ambassade i Phnom Penh.
Hvilket slags visum skal hun forlange, nu hvor vi er gift og jeg er bosiddende i norge? Det ville jo være dejligt hvis hun kunne nå at komme inden d. 24 december.
Er der nogen måder hvorpå hun kan få forlænget sit visum der har varret knap 2 måneder, med det sidste måned, uden at rejse hjem?
Visum til min kone. Jeg er EU borger i norge.
Re: Visum til min kone. Jeg er EU borger i norge.
Din kone behøver altså ikke at rejse hjem, medmindre hun absolut vil. Når I gør brug af EU-retten, så får hun jo alle rettigheder i Norge i samme øjeblik, I indleverer en ansøgning hos UDI. Og hvis du allerede bor i Norge, så burde det være en smal sag at få dit nye norske personnr. udleveret/oplyst på folkeregistret, evt. forklare hvorfor det haster med at få det. Spørg evt. hos UDI, hvordan I kan klare den sag.
Selv om din kone bliver i Norge efter udløb af hendes visum, vil hun højst kunne blive idømt en bøde, og i praksis tvivler jeg på at det vil komme på tale, hvis det bare handler om nogle få dage, inden I kan indgive jeres ansøgning hos de norske myndigheder.
Selv om din kone bliver i Norge efter udløb af hendes visum, vil hun højst kunne blive idømt en bøde, og i praksis tvivler jeg på at det vil komme på tale, hvis det bare handler om nogle få dage, inden I kan indgive jeres ansøgning hos de norske myndigheder.
-
fundiver199
Enig med Skaanebo. I må insistere på at få lov til at aflevere en ansøgning om opholdskort hos UDI, inden din kones visum udløber, og uanset om du har nået at få dit norske personnummer eller ej.
Hvis du ikke når at få dit personnummerbevis, så må du kunne dokumentere overfor UDI, at du er bosat i Norge, ved at aflevere de samme papirer, som du afleverede til folkeregisteret. Altså f.eks. kopi af din lejekontrakt eller hvad ved jeg.
Hvis du ikke når at få dit personnummerbevis, så må du kunne dokumentere overfor UDI, at du er bosat i Norge, ved at aflevere de samme papirer, som du afleverede til folkeregisteret. Altså f.eks. kopi af din lejekontrakt eller hvad ved jeg.
Tusind tak for hjælpen.
Jeg vil ringe på mandag. Finde ud af hvad de siger.
Lige et tillægsspørgsmål. Nå vi indlevere ansøgningen til UDI, kan vi så frit og lovligt rejse til Danmark i julen og til nytår ? Nej vel? Ved mindre OT bliver givet inden d. 24, right?
Jeg vil ringe på mandag. Finde ud af hvad de siger.
Lige et tillægsspørgsmål. Nå vi indlevere ansøgningen til UDI, kan vi så frit og lovligt rejse til Danmark i julen og til nytår ? Nej vel? Ved mindre OT bliver givet inden d. 24, right?
-
fundiver199
Din kone må kun rejse til Danmark, så længe hendes visum er gyldigt, samt efter hun har fået sit norske opholdskort. Hvis der kommer en periode, hvor visum er udløbet og opholdskortet ikke udstedt endnu, så må hun vælge mellem at blive i Norge eller rejse tilbage til sit hjemland. Besøg i de andre Schengenlande vil ikke være muligt i denne periode.