Kære forum,
Vi er et ægtepar, mand er dansker og kvinde er fra tredjeland uden for EU. Vi er gift og er bosiddende i Frankrig. Vi ønsker at søge om familiesammenføring i Danmark efter EU-regler, som vi fuldt opfylder og kan dokumentere.
Men jeg har et hastespørgsmål, da vi står overfor at indlevere ansøgning i denne uge på den danske ambassade i Frankrig. Det er et spørgsmål, som jeg ikke tidligere har set besvaret her på forummet.
Er det muligt for mig som dansker, at være bosiddende i Frankrig og ansøge i Danmark? Findes der krav i lovgivningen om, at jeg skal være bosiddende i Danmark, når ansøgning indleveres og under selve sagsbehandlingstiden, eller kan vi vente med at flytte til DK samlet, når godkendelse er hjemme? Er det evt. muligt at henvise til dokumentation nogle steder på dette?
Vi indleverer min kones papirer her i Frankrig og mine i Danmark i næste uge, hvor jeg er i København.
På forhånd tak for hjælpen. Det er et fantastisk stykke arbejde en masse ildsjæle udfører her på sitet.
Mvh. Maxwell
Ansøgning om familiesammenføring i DK fra et andet EU land.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Ansøgning om familiesammenføring i DK fra et andet EU land.
EU-reglerne er heldigvis fleksible. Derfor bestemmer I selv om I vil indleverer papirerne i Frankrig inden I rejser, eller om I vil vente til kufferten er pakket ud i Danmark. Du skal blot huske at tilmelde dig selv til Folkeregistret straks efter hjemkomst. Din partner har derimod tre måneder til at give sig til kende for myndighederne, regnet fra ankomststidspunktet til Danmark.
I bestemmer ligeledes selv, om I vil flytte inden, imens eller efter der er kommet svar på ansøgningen. Bemærk, at myndighederne har indtil seks måneder til at afgøre jeres sag.
I bestemmer ligeledes selv, om I vil flytte inden, imens eller efter der er kommet svar på ansøgningen. Bemærk, at myndighederne har indtil seks måneder til at afgøre jeres sag.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser