Det lyder, som om informationen i ÆUG´s Sverigesfolder trænger til at blive opdateret.
Den udenlandske ægtefælle skal naturligvis ved sin henvendelse til Folkeregisteret oplyse, at vedkommende er gift med en EU-borger og har tænkt sig at søge om opholdskort i Sverige. Derimod kan det ikke være væsentligt, om dette sker samtidig med danskerens henvendelse til Folkeregisteret eller på et senere tidspunkt.
Som tidligere skrevet kan en EU-borger jo også blive gift med en 3-lands borger 5 år efter sin ankomst til Sverige, og det bliver sagsgangen naturligvis ikke anderledes af.
I det konkrete tilfælde kan parret slet ikke tage stilling til, om ægtefællen vil søge opholdskort eller ej, når danskeren flytter til Sverige, idet de ikke ved, om de vil være i stand til at opfylde betingelserne.
Og i den situation vil jeg stadig mene, at det må være mest hensigtsmæssigt og korrekt at lade være med at oplyse de svenske myndigheder om 3. lands borgerens tilstedeværelse, før parret har taget stilling til, om der skal søges opholdskort, eller om 3. lands borgeren rejser hjem, inden visum udløber.
Men dette er jo et specialttilfælde. Alle de par, som på tidspunktet for deres flytning til Sverige ved, at de opfylder betingelserne for at søge opholdskort, skal naturligvis bare lade sig folkeregistrere samtidig. Når det nu åbenbart er den ønskede fremgangsmåde i Sverige, at 3. lands borgeren skal have tildelt et (midlertidigt) personnummer, før der søges om opholdskort.
Min generelle anbefaling er i øvrigt, at danskeren skal få både svensk bopæl og job på plads, inden der overhovedet søges om visum, fordi:
1) Det må være temmelig stressende at stå i en situation, hvor man ved, at man højest har 3 måneder til at finde en ny bolig og/eller et nyt job.
2) Man derved kan spare sig selv for al bøvlet og ventetiden med at få udstedt et visum til Danmark og i stedet søge om et gratis visum til Sverige, der skal udstedes i løbet af højest 4 uger.
SU og SU-lån, er det nok til at kunne søge om opholdskort?
-
fundiver199
Re: SU og SU-lån, er det nok til at kunne søge om opholdskort?
Ja, men nu er det sådan, at jeg har fundet en bolig i sverige,
og i realiteten har jeg også et job. Ved bare ikke hvor mange timer jeg kan få der endnu.
Grunden til at han allerede har søgt visum, er at vi skal tilbringe jul sammen, i danmark. Jeg havde ikke mulighed for at flytte til sverige, før mit studie var færdigt, hvor jeg så har fundet ud af at det bare kan flyttes til københavn.
Men tak for din anbefaling. Den er bare for sent for vores vedkommende. Men så er der sikkert andre der kan bruge den.
og i realiteten har jeg også et job. Ved bare ikke hvor mange timer jeg kan få der endnu.
Grunden til at han allerede har søgt visum, er at vi skal tilbringe jul sammen, i danmark. Jeg havde ikke mulighed for at flytte til sverige, før mit studie var færdigt, hvor jeg så har fundet ud af at det bare kan flyttes til københavn.
Men tak for din anbefaling. Den er bare for sent for vores vedkommende. Men så er der sikkert andre der kan bruge den.
-
fundiver199
Re: SU og SU-lån, er det nok til at kunne søge om opholdskort?
Det var da dejligt, at du har fundet et job i Sverige. Så ordner det hele sig nok for jer på bedste vis. Jeg ønsker jer i hvert fald held og lykke med det hele