Jeg er en dansk mand bosiddende i Frankring, som er gift med en kvinde fra Cameroun. Vi har været gift i knap 1/2 år.
Vi er i øjeblikket i færd med at ansøge om en fem årig EU-opholdstilladelse (titre de séjour - CE - membres de famille - toutes activités professionnelles).
Sagen køres overfor de franske myndigheder gennem vores advokat her, da sagen kompliceres voldsomt af et inkompetent behandlingssystem og offentlige ansatte uden respekt for loven.
Er der nogen, som er bekendt med om denne EU opholdtilladelse automatisk kan overføres til Danmark, da vi påtænker at flytte til DK efter tilladelsen gives.
Jeg tænker der må være lignende erfaringer fra andre evt. personer, som har opholdt sig i Sverige.
På forhånd tak.
Mvh. Max
Opholdstilladelse i andet EU-land (Danmark/Cameroun)
Re: Opholdstilladelse i andet EU-land (Danmark/Cameroun)
Jeg befinder mig i øjeblikket i Sverige med min nigerianske mand. Vi har været gift siden april. Sverige er et godt land mht EU regler og min mand fik sit 5 årsopholdskort på 5 dage tilbage i september
Desværre er DK og spec US lidt i fransk stil så man skal hele møllen igennem igen med udfyldelse af US kompendium for familiesammenføring så jeg forventer bestemt ikke at det kommer til at gå spec hurtigt i DK. Men nogle har det gået meget hurtigt for som er kommet tilbage s¨å det er nok lidt efter hvilken sagsbehandler man nu får, og at man kan dokumentere alt om sit udenlands ophold har været reelt og faktisk
Desværre er DK og spec US lidt i fransk stil så man skal hele møllen igennem igen med udfyldelse af US kompendium for familiesammenføring så jeg forventer bestemt ikke at det kommer til at gå spec hurtigt i DK. Men nogle har det gået meget hurtigt for som er kommet tilbage s¨å det er nok lidt efter hvilken sagsbehandler man nu får, og at man kan dokumentere alt om sit udenlands ophold har været reelt og faktisk
-
fundiver199
Din kones franske opholdskort kan ikke "automatisk overføres" til Danmark. Men ud fra, hvad du skriver, så har hun ret til at få et dansk opholdskort, hvis I flytter hertil, så det kan I bare gøre, når og hvis det passer jer.
Mange tak for Jeres gode kommentarer. Jeg har beholdt min danske folkeregisteradresse - og vil derfor ifølge min research kunne gå til Statsamtet og indgive en ansøgning om et EU opholdskort (altså ikke familiesammenføring). Jeg har læst, at det ikke kræver et gyldigt visa for min kone, da det er sagen uvedkommende.
I realiteten vurderer jeg således, at vi ved at indgive ansøgning i Danmark kan forvente en løsning inden for ca. 3 måneder.
Er der andre som har erfaringer med dette?
I realiteten vurderer jeg således, at vi ved at indgive ansøgning i Danmark kan forvente en løsning inden for ca. 3 måneder.
Er der andre som har erfaringer med dette?
-
fundiver199
Hvis du har bevaret din dansk folkeregisteradresse, så kan du ikke anses for at være bosiddende i Frankrig. Og så kan din kone ikke få et opholdskort efter EU-reglerne, hverken i Frankrig eller i Danmark.
Første skridt er derfor, at du må fortælle både det danske og det franske folkeregister, at du er flyttet fra Danmark til Frankrig.
Da du er danske statsborger, er det Udlændingeservice og ikke Statsamtet, som skal behandle en ansøgning om opholdskort til din kone. I skal ganske enkelt udfylde ansøgningspakken FA1, fuldstændig som hvis I søgte familiesammenføring efter de danske regler.
Første skridt er derfor, at du må fortælle både det danske og det franske folkeregister, at du er flyttet fra Danmark til Frankrig.
Da du er danske statsborger, er det Udlændingeservice og ikke Statsamtet, som skal behandle en ansøgning om opholdskort til din kone. I skal ganske enkelt udfylde ansøgningspakken FA1, fuldstændig som hvis I søgte familiesammenføring efter de danske regler.