Opfylder ikke tilknytningskrav, er SVerige en mulighed så?!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Betoncirkeline

Opfylder ikke tilknytningskrav, er SVerige en mulighed så?!

Indlæg af Betoncirkeline » 08.11.2009 23:03:14

Hej.

Jeg har tidligere spurgt og blevet vejledt på dette forum. Jeg håber jeg kan få hjælp igen, da jeg er godt forvirret for tiden af hele den her jungle. Men det skal abre lykkedes, så man er jo villig til at kæmpe.

Jeg er 26 år og er dansk statsborger. Jeg har en kæreste fra Tyrkiet som er 23 år (bliver 24 i maj). Han har aldrig været i DK og jeg har været i Tyrkiet nogle gange efterhånden.
Han er indkaldt til millitæret, men har ikke været inde og aftjene endnu.

Jeg har flere spørgsmål.

- Vi vil rigtigt gerne være sammen, og han vil gerne til DK og bo sammen med mig. Min første tanke er at søge Turistvisum til ham i 3 mdr, men han mener det er et problem at han er indkaldt til millitæret, da det kan være han ikke kan få lov at komme ud af landet. Jeg har spurgt til det herinde, og flere mener at det er underordnet om vi er gift eller ej, så vil det være svært for ham at komme ud af Tyrkiet. Dog mener han selv at det sagtens kan lade sig gøre. Det er et problem i sig selv, da det er meget lang tid at han skal aftjene i 15 mdr.
Men nu har mine tanker så bare, at HVIS han kan komme ud af landet, har vi problemer med tilknytningskravet, da jeg har været mere i Tyrkiet end jeg har været i DK. Så hvis vi ikke kan søge turistvisum pga. det millitærproblem, og hvis vi af heldige årsager kan få ham ud af landet hvis vi gifter os, så opfylder vi ikke tilknytningskravet. Ville det så være en fordel for os, at han enten søger turistvisum til Sverige (vi kender vist pt. ingen vi kan søge igennem i Sverige). Derfor kan det være en mulighed at jeg flytter til Svergie (det er vel den eneste mulighed), men hvor lang tid skal jeg bo der inden vi kan søge visum til ham?! Og hvordan vil det forbedre hans tilknytningskrav til DK?! Ved at vi er en hel masse i DK?! Måske jeg kan leje en lejlighed både i Sverige og DK, men ved ikke hvordan den slags hænger sammen. Nogle der har erfaringer med det?

Det var en lang tekst, men det er forvirrende for mig!
Håber nogle har mod på at hjælpe mig:-) På forhånd tak ihvertfald.

Mvh.
BC

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Opfylder ikke tilknytningskrav, er SVerige en mulighed så?!

Indlæg af jerry » 09.11.2009 06:51:07

Hej.

Er ked af at komme med en dårlig nýhed, men er han först indkalt til militäret vil det mere eller mindre väre umuligt at få visum för han har aftjent värnepligten.

Der er skrevet en del om det herinde og de er strikse hvad det angår.

Han kan eventuelt udsätte det hvis han kan bevise at han er under uddannelse, men ved ikk om det også er gäldende når han först er blevet indkaldt.

Ellers ved jeg at "mh" her på forum er mere end meget inde i ting der angår TR, så måske du kan spörge om råd der.

Betoncirkeline

Re: Opfylder ikke tilknytningskrav, er SVerige en mulighed så?!

Indlæg af Betoncirkeline » 09.11.2009 07:47:00

Hejsa.

Ja jeg ved udemærket det med millitæret, jeg har læst en del om det herinde.
Men mit spørgsmål gik også på HVIS han får visum, eller bare efter han har aftjent værnepligt hvad der så skulle ske mht. tilknytningskravet. Så den med millitøret ved jeg desværre godt. Jeg er mere interesseret i det med at flytte til Sverige osv.

Men tak for svaret:-) Og tak for tippet.

Mvh.
Betoncirkeline

Besvar