Visum i sverige som selvforsøger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Visum i sverige som selvforsøger

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2009 10:27:58

Ja jeg ved godt, at det lyder mærkeligt, at man må ”spekulere” i reglerne på den måde, men EF-domstolen har i en kendelse fra 2003 slået fast, at hensigten med ens flytning til et andet EU-land er sagen uvedkommende.

Desuden er der naturligvis ingen, der er i tvivl om, at hvis du flytter til Sverige og herefter tilbage til Danmark igen 3 eller 4 måneder siden, så har du udelukkende gjort dette for at kunne udnytte EU-reglerne til familiesammenføring. Så om du ”siger” det eller ej, det er sagen uvedkommende.

Det er naturligvis helt molboagtigt, at man kan ”omgå” alle de danske regler og krav på den måde. Men det skyldes jo grundlæggende, at et flertal i Folketinget har valgt at stille danske statsborgere meget ringere i.f.m. familiesammenføring i Danmark end borgere fra de andre EU-lande.

Dette er jo hverken rimeligt eller meningsfyldt, så den oplagte løsning er naturligvis at tillade danske statsborgere familiesammenføring i Danmark på nogle vilkår, som ligner dem, der gælder for EU-borgere. Og indtil politikerne kommer til fornuft og indser dette, så må vi altså leve med dette fjollede flyttecirkus frem og tilbage over Øresundsbroen.

S&M

Indlæg af S&M » 12.10.2009 11:34:48

Ja det har jeg nemlig spekuleret meget over...

I sidste ende går det udover Danmark selv da det giver et rigtig rigtig dårligt billede af Danmark og - jeg som holde så meget af Danmark- begynder faktisk også at få meget negative følelser og tanker fordi man sådan tvinger os igennem al denne besvær, masser af hovedpine og belastning.. For, give op, det gør man jo ikke, de, som har sat sig det for, gennemføre det trods alle forhindringer!!

På den ene side vil jeg jo gerne tænke at dette cirkus kun skyldes et par umenneskelige politikere ..men på den anden side er det jo et demokratisk land og de ville ikke være kommet så langt hvis ikke de havde opbakning...

S&M

Indlæg af S&M » 15.10.2009 12:08:49

Jeg har hørt noget om at man kan starte med at på på et hotel el. lign. i sverige hvis ikke man kan finde bolig. er dette korrekt? Der er nemlig opstået et problem med den bolgi jeg havde fundet:-S Og jeg vil gerne være flyttet til sverige snart.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2009 12:43:00

Selvfølgelig kan du starte med at bo på hotel eller vandrehjem i Sverige, men det bliver jo en dyr løsning i længden. Og du skal ikke regne med, at din mand kan få visum eller opholdskort efter EU-reglerne, før du enten kan vise en ansættelseskontrakt fra en svensk arbejdsgiver eller en lejekontrakt eller købskontrakt på en bolig i Sverige.

Hvis du skal starte på et nyt job i Stockholm eller Haparanda, så kan du jo blive nødt til at flytte på hotel, hvis du ikke kan finde andre steder at bo i nærheden af dit arbejde, og i den situation er der ingen tvivl om, at du udnytter din ret til fri bevægelighed.

Men det samme kan ikke siges at være tilfældet, hvis du stadig arbejder eller studerer i Danmark og flytter ind på et vandrehjem eller et hotel i Malmø. Et sådant arrangement vil helt sikkert blive underkendt af både de danske og svenske myndigheder, hvis du beder om visum eller opholdskort til din mand efter EU-reglerne.

S&M

Indlæg af S&M » 18.10.2009 18:34:41

Jeg har ordnet boligen og flytter denne uge! Så langt så godt!

Jeg har lejet et værelse i en lejlighed jeg deler med en familie. De har også tilbudt arbejde som børnepasser da de har små børn. Er det noget som jeg kan bruge for at vise at jeg har arbejdet i sverige?

Hvis det er en mulighed vil jeg gerne udnytte det for at søge om opholdskort til min mand. For ellers flytter jeg bare tilbage til DK efterjeg har fået visum.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.10.2009 06:39:39

Det er vel ikke dig, der skal have et visum, men derimod din mand. Børnepasning er et arbejde som alt muligt andet, men for at få status som arbejdstager skal arbejdet have et vist omfang, som tommelfingerregel 10-15 timer om ugen og til en normal timeløn. Desuden skal du naturligvis have både ansættelseskontrakt og lønsedler, og din indkomst skal opgives til skattevæsenet. Sort arbejde er altså ikke en mulighed.

Jeg synes du væver noget rundt i det. Din mand skal jo have et opholdskort, uanset om I bor i Sverige eller Danmark, og uanset om du arbejder som babysitter i Sverige eller ej.

S&M

Indlæg af S&M » 19.10.2009 20:36:16

Jeg ved godt at det ser noget rodet ud,,men det er mere fordi jeg ligesom også lufter mine tanker samtidig,,for at få styr på om der er noget bedre jeg kan gøre..

Ja, selvfølgelig er det visum til min mand:)
Indtil videre er planen at jeg flytter til sverige imorgen og søger om visum(når j har fået personbevis). Når jeg har fået ham derop flytter vi tilbage til Danmark og søger om opholdstilladelse i Danmark. På det tidspunkt er jeg næsten student og vil søge arbejde og desuden vil han have opnået mere tilknytning (starte til dansk-kursus osv).

Jeg ville gerne søge opholdskort i sverige men jeg tror der bliver for besværligt når jeg ikke arbejder. Det var derfor jeg ville undersøge det med børnepasning. Jeg ved bare ikke helt hvordan man få en privat persin til at gøre alt det der med lønsedler indberetning osv.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 19.10.2009 22:24:10

Det bliver nok noget værre rod mht. skattevæsenet og SU.

Mht. lønnen som babysitter - er du sikker på, at familien vil betale en løn, der er høj nok til at blive accepteret i Sverige? Der var noget med, at der skulle være 6.000 til rådighed efter faste udgifter?

Mht. dine "sponsorer" i Danmark, som vil støtte dig økonomisk, skal du nok regne med at betale skat af de penge de vil give dig.

Måske ville det være bedst at vente med familiesammenføring indtil du er færdig som farmaceut?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.10.2009 15:28:45

I kan jo også bare søge om et opholdskort til din mand i Sverige på baggrund af din SU og formue og så se, hvad der sker. Det kan aldrig gå værre end, at han får afslag, og så må han jo bare rejse hjem, hvorefter I kan søge igen, når din indkomst er blevet høj nok.

Under alle omstændigheder må han være hos dig i Sverige i 3 måneder på sit visum, og så er der jo ikke så længe til, at du bliver færdig.

S&M

Indlæg af S&M » 03.11.2009 21:17:11

Hej igen

Nu har jeg haft lidt tid til at koncentrere mig om min skole. Men nu er der lidt at se til igen på denne front.
Jeg har fået arbejde på deltid på apoteket fra januar(studiejob) og arbejde også få timer om ugen nu med lidt forskelligt.
Jeg har fået personnummer i sverige nu og min mand skal til at søge om visum i denne uge.
Jeg har i mellem tiden ringet til US for at høre om jeg skal gøre noget da jeg er flyttet og hun sagde at det ikke var et krav, men at jeg bare ville få afslag. Ellers kunne man skrive under på et eller andet dokument jeg ikke fik fat i. Men det lød egentlig som om det var ret unødvendigt.
En sagsbehandler fortalte mig at det var noteret at min mand ikke havde været i DK og at sagen nok derfor ville ende med afslag og at jeg nu heller ikke har bopæl i DK ville være en grund. Men jeg har stadig ikke modtaget brev med afslaget.

Så jeg ville bare sikrer mig at det ikke er et problem at sagen stadig "kører" når min mand skal søge om visum i denne uge? Og kan det generelt give problemer at vi ikke fik lukket sagen inden/efter jeg flyttede?

S&M

Indlæg af S&M » 03.11.2009 21:20:04

Foresten...med dette:
dotGusten skrev:Mht. dine "sponsorer" i Danmark, som vil støtte dig økonomisk, skal du nok regne med at betale skat af de penge de vil give dig.
Kan det virkelig passe? Det virker jo totatl åndsvagt at man skal betale skat af noget man for "foræret". Er det ikke først efter et vist beløb at man skal betale skat? Det er jo ligesom at man får en "gave"

Og som sagt er det ikke fordi det bliver nødvendig, men mere af nysgerrig at jeg spørger-...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.11.2009 11:18:15

Gaver op til et vist beløb er skattefrie. Mener det er omkring 40.000 kroner om året.

S&M

Indlæg af S&M » 04.11.2009 11:33:44

S&M skrev:Så jeg ville bare sikrer mig at det ikke er et problem at sagen stadig "kører" når min mand skal søge om visum i denne uge? Og kan det generelt give problemer at vi ikke fik lukket sagen inden/efter jeg flyttede?
Mange tak for svaret:) Kender rdu også svaret til ovenstående spørgsmål?

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 04.11.2009 15:35:20

fundiver199 skrev:Gaver op til et vist beløb er skattefrie. Mener det er omkring 40.000 kroner om året.
Kun hvis det er gaver mellem nært beslægtede personer. Ellers skal man betale indkomstskat.

Man kan se lidt uddybning af emnet her:
http://www.tax.dk/pjecer/gaveafgift.htm

Besvar