Hej
Vi kommer jo hjem fra Sverige primo dec og afleverer ansøgning medio dec for familiesammenføring ifølge EU retten efter jeg har været udvandret siden juli.
Vi forventer jo at US vil gøre alt for at trække sagen langdrag som de jo gør med det meste.
Kan min mand få en spec tilladelse til sammen med mig at besøge sin familie i forbindelse med sin ene søsters bryllup til påske hvis han enndu ikke har fået sit opholdskort eller er hans stavnsbundet i DK til de har tygget klart i US
til bryllup i min mands hjemland
-
fundiver199
Re: til bryllup i min mands hjemland
Det er et rigtigt godt spørgsmål. EU-reglerne siger bare, at de danske myndigheder skal assistere ham med at udstede de nødvendige visa, så en rejse til hjemlandet, inden han har fået opholdskort, kan meget vel indebære, at han skal have et nyt visum for at rejse tilbage til Danmark igen.
Det visum har han så krav på at få gratis og i løbet af højest 4 uger, men det lyder ærlig talt som lidt af et bureaukratisk mareridt, så personligt ville jeg nok forsøge at undgå den situation.
Det visum har han så krav på at få gratis og i løbet af højest 4 uger, men det lyder ærlig talt som lidt af et bureaukratisk mareridt, så personligt ville jeg nok forsøge at undgå den situation.
Tak for svar. Det tragikomiske er så evt at jeg må rejse som repräsentant for ham alene derned hi hi alletiders historie for pressen!
Vi forventer intet positivt fra danske udländinge myndigheder, så vi fölger dit råd og bliver i DK til han har fået sit opholdskort og hans stavnsbånd dermed erndnu engang er ophävet, som det er nu med svensk opholdskort.
Vi forventer intet positivt fra danske udländinge myndigheder, så vi fölger dit råd og bliver i DK til han har fået sit opholdskort og hans stavnsbånd dermed erndnu engang er ophävet, som det er nu med svensk opholdskort.
-
fundiver199
I kan jo prøve at spørge, om han kan få en tilbagerejsetilladelse, selvom han har søgt ophold efter EU-reglerne og ikke de danske regler. Men som du selv er inde på, så er sandsynligheden for, at I bliver mødt med konduite og forståelse for situationen nok forholdsvis begrænset. Men på den anden side, hvis man slet ikke spørger, så opnår man jo i hvert fald med sikkerhed ingenting.
Noget andet er så, at han jo har et svensk opholdskort allerede. Og beder svenskerne ham i grunden om at returnere dette opholdskort i samme øjeblik, han har forladt Sverige? Eller vil Udlændingeservice flå det ud af hans pas, når I søger om dansk opholdskort?
Jeg ved faktisk ikke, om nogen af delene er tilfældet, og så længe der sidder et svensk opholdskort i hans pas, så er der jo ingen problemer i at rejse ind og ud af Schengen, som han har lyst til.
Noget andet er så, at han jo har et svensk opholdskort allerede. Og beder svenskerne ham i grunden om at returnere dette opholdskort i samme øjeblik, han har forladt Sverige? Eller vil Udlændingeservice flå det ud af hans pas, når I søger om dansk opholdskort?
Jeg ved faktisk ikke, om nogen af delene er tilfældet, og så længe der sidder et svensk opholdskort i hans pas, så er der jo ingen problemer i at rejse ind og ud af Schengen, som han har lyst til.
tror jeg spörger EU borger service for de må om nogen vide noget om dette, for det er jo godt nok lige godt fa..... at min mand på en måde må opgive sin ny erhvervede frihed bare fordi han skal flytte til et andet EU land med sine kone der er rejsende i tänder