Social bidrag i Sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AiraM87

Social bidrag i Sverige.

Indlæg af AiraM87 » 26.10.2009 19:04:31

Hej alle sammen.

Er der nogen der kan være behjælpelige med at svare på mine spørgsmål, vedrørende social bidrag i Sverige?

Sagen er den, at jeg har boet herovre i 3 måneder, og for en måned siden sagde jeg mit svenske job op, fordi jeg vil finde noget i DK. Men ak, jeg har endnu ikke fundet noget, og nu begynder det at tynde ud på bankkontoen.

Så hvordan kan jeg søge social bidrag i Sverige?
Er der noget der evt. hedder "akut" hjælp eller andet?
Hvad er reglerne på området?

Jeg har forsøgt at finde information vedr. det inde på nettet, men jeg synes det er meget sparsomt hvad jeg har fundet frem til. Jeg aner ikke hvilke papirer jeg skal have med på kommunen, og om der er andet.

Det skal lige siges at min kæreste og jeg søger om FS via. de svenske nationale regler, så jeg er berettiget hjælp fra den svenske stat.

På forhånd tak :)

Mvh. Maria

AiraM87

Re: Social bidrag i Sverige.

Indlæg af AiraM87 » 27.10.2009 20:40:10

Ingen der ved mere om dette? :?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.10.2009 22:56:21

Rolig nu, ikke så utålmodig 8)

Når du selv har sagt dit job op, og du kun har boet i Sverige i nogle få måneder, står du ikke særlig godt i forhold til at søge om försörjningsstöd, som det hedder. Men det betyder naturligvis ikke, at du ikke kan søge - det betyder blot, at du må være forberedt på, at der kan gå en måned eller mere, førend din svenske kommune mener, at du vil være berettiget til socialhjælp. Du kan læse om det på din svenske kommunes hjemmeside og her

http://app.socialstyrelsen.se/sacalc/DefaultJS.aspx

En forudsætning er naturligvis, at du er tilmeldt AF og er aktivt jobsøgende, samt at du ikke har nogen midler til din rådighed, hverken i form af penge i banken eller værdier i dit hjem, som kan sælges. Det er alt sammen vældig bureaukratisk og ikke særlig rart at skulle have sin økonomi endevendt af andre mennesker på den måde, men sådan er vilkårene.

Sørg for at melde dig ind i en a-kasse, så du står bedre fremover, når du får job igen.

AiraM87

Indlæg af AiraM87 » 02.11.2009 13:57:19

Tak for dit svar Skaanebo.

Det var jo ikke gode nyheder, men jeg prøver alligevel.

Mvh. Maria

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.11.2009 15:32:39

Det er jo lidt sent for AiraM87 at få det råd nu. Men som en helt generel kommentar, så er det en ret skidt idè at sige sit job op, før man har fundet et andet. Og det gælder ikke mindst i disse finanskrisetider, hvor nye jobs ikke just hænger på træerne.

Hvis man er medlem af en dansk A-kasse og selv siger sit job op uden nogen gyldig grund, så får man i øvrigt 5 eller 6 ugers karantæne, hvor man ikke er berettiget til dagpenge. Og gør man det flere gange, så mister man helt sit ret til dagpenge.

AiraM87

Indlæg af AiraM87 » 02.11.2009 20:07:05

fundiver199 skrev:Det er jo lidt sent for AiraM87 at få det råd nu. Men som en helt generel kommentar, så er det en ret skidt idè at sige sit job op, før man har fundet et andet. Og det gælder ikke mindst i disse finanskrisetider, hvor nye jobs ikke just hænger på træerne.

Hvis man er medlem af en dansk A-kasse og selv siger sit job op uden nogen gyldig grund, så får man i øvrigt 5 eller 6 ugers karantæne, hvor man ikke er berettiget til dagpenge. Og gør man det flere gange, så mister man helt sit ret til dagpenge.
Jeg synes det er et fint råd som Skaanebo kommer med. Jeg synes ikke det er sent?

Jeg giver dig ret, det er ikke optimalt at sige sit job op, før man har fundet et nyt. Men hvad skal man ellers gøre, når man bliver behandlet dårligt, får for lidt i løn og har skæve arbejdstider som man ikke får noget ekstra for? De kunne ikke engang give mig en kontrakt efter 1½ måned. Jeg kunne ikke klarer det længere, og derfor sagde jeg op. Der er masser af jobs for tiden, hvis man er villig til at prøve lidt af hvert, og jeg er ikke kræsen, så det er jo ikke fordi jeg sidder på min flade og venter på at den svenske stat skal komme mig til undsætning.

AiraM87

Indlæg af AiraM87 » 02.11.2009 20:18:38

Fortsættelse:

Jeg søgte blot råd om hvad jeg skulle gøre, og om hvad der kræves. Jeg er vant til at klare mig selv, og har derfor intet begreb om hvad det indebærer at søge understøttelse i hverken Danmark eller Sverige. Nu har jeg fået nogle gode informationer, og det er jeg taknemmelig for. Nu ved jeg hvad jeg skal gøre hvis det bliver nødvendigt, og så må vi se hvordan tingene udspiller sig.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.11.2009 07:32:15

Hvis man siger sit job op, fordi arbejdsgiveren ikke overholder diverse regler, så har man en gyldig grund til at sige op, og så vil man ikke få karantæne, hvis man er medlem af en dansk A-kasse.

Det er op til A-kassen i hvert enkelt tilfælde at vurdere, om der er gyldig grund til opsigelsen eller ej. Dette blot til almindelig orientering, da AiraM87 jo ikke er medlem af en A-kasse.

Held og lykke med at finde noget nyt :)

Besvar