Hej
Nu nærmer tiden sig for at vi skal flytte hjem til DK igen og vi har været ved at læse kompendiet for familiesammenføring igennem.
Jeg vil kun søge via EU retten dvs punkt 1,2,3,5,11,14 og tillæg 4 da jeg har opholdt mig 14 uger som arbejdstager på fuldtid i Sverige selvom US rekommenderer at udfylde alle punkter.
Med andre ord kan man straffet for at være "skåsikker"?
Skal min nigerianske mand udfylde samtlige punkter i sin ansøgning med udtagelse af punkt 9 som EU "vedhæng"?
tiden nærmer sig...
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: tiden nærmer sig...
Dem, der både vil gå med livrem og seler, udfylder samtlige felter i ansøgningspakken. De vil så blive vurderet både i forhold til de nationale kriterier og i forhold til EU-retten. Når US anbefaler, at man udfylder hele pakken, er det selvfølgelig fordi, at det giver ansøger en større chance/mulighed for et ja, enten på det ene eller det andet regelsæt. Det vil så også få den betydning, at man kan "risikere" at blive vurderet bedst egnet efter nationale regler, hvorfor en flytning til et andet EU-land med henblik på FS pludselig bliver lidt spildt.
Udfylder du kun felterne om EU-retten, vil du kun blive vurderet ud fra disse.
Udfylder du kun felterne om EU-retten, vil du kun blive vurderet ud fra disse.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Ja forstår, men for us er de nationale regler for uværdige for den udenlandske ægtefælle, så vi nøjes med EU da vi opfylder disse til 100% i de mindste i de svenske myndigheders øjne. Så er det op til de danske myndigheder med EU reglerne i hånden og bevise det modsatte og det bliver ikke let for dem. 
-
fundiver199
Jeg synes, at Krikris har fat i noget væsentligt her, som ellers ikke bliver nævnt så meget i forum. Nemlig at de nationale danske regler er uværdige for den udenlandske ægtefælle. Sat på spidsen så betyder de nationale danske regler, at det familiesammenførte par skal stå med hatten i hånden og tigge og bede om at få lov til at leve sammen i Danmark, selvom Danmark er den enes hjemland, og selvom de ikke beder om noget som helst fra det offentlige.
Allerede efter to år skal hele sagen så vurderes nok engang, og har danskeren været så uheldig at miste sin forsørgelsesevne f.eks. p.g.a. sygdom, så er der risiko for, at den udenlandske ægtefælle bliver tvunget til at forlade landet igen.
Endelig skal den udenlandske ægtefælle skrive under på erklæringer og deltage i et integrationsprogram og fra foråret 2010 endda også bestå en "indvandringsprøve", som altsammen er gennemsyret af den holdning, at den udenlandske ægtefælle sandsynligvis er en retarderet nasserøv, der kommer direkte fra 17. kartoffelrække i ét af Verdens mest tilbagestående lande.
Med EU-retten i hånden har man derimod en RET til at leve sammen som ægtepar, hvis man blot kan leve op til nogle få og simple betingelser, og det er jo en helt anden situation.
Jeg tager derfor hatten af for Krikris, som har haft al den ulejlighed med at flytte til Stockholm, selvom det ikke var strengt nødvendigt. Men fordi hun simpelthen ikke gider at finde sig i, at hun og hendes mand bliver behandlet på den måde, som man gør, når man søger efter Danmarks nationale regler.
Allerede efter to år skal hele sagen så vurderes nok engang, og har danskeren været så uheldig at miste sin forsørgelsesevne f.eks. p.g.a. sygdom, så er der risiko for, at den udenlandske ægtefælle bliver tvunget til at forlade landet igen.
Endelig skal den udenlandske ægtefælle skrive under på erklæringer og deltage i et integrationsprogram og fra foråret 2010 endda også bestå en "indvandringsprøve", som altsammen er gennemsyret af den holdning, at den udenlandske ægtefælle sandsynligvis er en retarderet nasserøv, der kommer direkte fra 17. kartoffelrække i ét af Verdens mest tilbagestående lande.
Med EU-retten i hånden har man derimod en RET til at leve sammen som ægtepar, hvis man blot kan leve op til nogle få og simple betingelser, og det er jo en helt anden situation.
Jeg tager derfor hatten af for Krikris, som har haft al den ulejlighed med at flytte til Stockholm, selvom det ikke var strengt nødvendigt. Men fordi hun simpelthen ikke gider at finde sig i, at hun og hendes mand bliver behandlet på den måde, som man gør, når man søger efter Danmarks nationale regler.
Er blevet mere og mere rystet over hvad de danske nationale regler indbærer for de implicerede parter
Vi skal huske at vores udenlanske ægtefæller har gjort det ultimative valg ved at forlade deres hjemland og starte forfra, lige meget hvad vi nu skulle synes om dets kvaliteter,men immervæk det land hvor det for de flestes vedkommende har deres rødder, traditioner og familie for at investere dem selv i et projekt så usikkert som kærligheden på danske nationale regler!
Min mand er nigerianer og vi kan ikke engang få hans nærmeste famlie på besøg i Danmark men kan det i Sverige. Men af hensynet til mine mindreårige særbørn har han alligevel valgt livet som uønsket i Danmark
Vores tur til Sverige er min EU livsforsikring til min elskede mand, så vi kan have et ligeværdigt forhold uden at han skulle behøve krybe for mig eller retsen af Danmark for den sags skyld
Jeg føler mit ægsteskab bliver kriminalisert på nationale regler.
Men tiden nærmer sig...og Danmark er mig hjemland på godt men mest ondt hvis nationale regler og den står je bare ikke model til så det måtte blive med EU reglerne i rygsækken at jeg vender hjem.
Vi skal huske at vores udenlanske ægtefæller har gjort det ultimative valg ved at forlade deres hjemland og starte forfra, lige meget hvad vi nu skulle synes om dets kvaliteter,men immervæk det land hvor det for de flestes vedkommende har deres rødder, traditioner og familie for at investere dem selv i et projekt så usikkert som kærligheden på danske nationale regler!
Min mand er nigerianer og vi kan ikke engang få hans nærmeste famlie på besøg i Danmark men kan det i Sverige. Men af hensynet til mine mindreårige særbørn har han alligevel valgt livet som uønsket i Danmark
Vores tur til Sverige er min EU livsforsikring til min elskede mand, så vi kan have et ligeværdigt forhold uden at han skulle behøve krybe for mig eller retsen af Danmark for den sags skyld
Jeg føler mit ægsteskab bliver kriminalisert på nationale regler.
Men tiden nærmer sig...og Danmark er mig hjemland på godt men mest ondt hvis nationale regler og den står je bare ikke model til så det måtte blive med EU reglerne i rygsækken at jeg vender hjem.