Min Filippinske kone, vores danske søn og jeg flyttede til sverige 6. dec. 2008 hvor jeg begyndte at arbejde for et svensk firma, men min arbejdsplads var på deres kontor i København. Det arbejde mistede jeg fra den 1. Juli hvorefter jeg lavede mit eget enkeltmands-firma, det tog desværre en del tid at få oprettet det firma, så vi levede 1 måned og 18 dage af mine feriepenge (ca. 17.000 SEK) fra det gamle firma indtil jeg kunne begynde at udbetale Løn til mig selv den 18. Sept. Mit firma er nu etableret og jeg kan udbetale en anstændig løn til mig selv hver måned.
Til dette har jeg nogle spørgsmål:
- Som jeg har forstået er vi berettiget til at ansøge efter EU-regler ikke?
- Ville dette "hul" i min inkomst påvirke deres vudering af om hvorvidt jeg er selvforsørgende?
- Når man er selvstændig får man jo ikke rigtigt nogen lønseddel, er det ok bare at sende bankens kvitteringer på at der er kommet penge ind på kontoen, eller er yderligere dokumentation nødvendig?
- Ang. husleje-kvitteringer - Min husleje betales ved at jeg overfører penge på ejerens konto, er bankudskrifter nok, eller skal jeg have ham til at lave kvitteringer til mig?
På forhånd tak..
dokumentation og selvforsørgelse
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: dokumentation og selvforsørgelse
Ja, selvstændige erhvervsdrivende er også omfattet af EU-reglerne om fri bevægelighed.
Hvor meget dokumentation US vil have på din indtægt, fordi du er selvstændig, ved jeg til gengæld ikke, men mon ikke nogle regnskaber fra revisoren kan tilfredsstille dem.
Du skal have egentlige huslejekvitteringer af udlejeren. Bankudskrifter som eneste dokumentation for huslejen, tror jeg ikke de godtager.
Hvor meget dokumentation US vil have på din indtægt, fordi du er selvstændig, ved jeg til gengæld ikke, men mon ikke nogle regnskaber fra revisoren kan tilfredsstille dem.
Du skal have egentlige huslejekvitteringer af udlejeren. Bankudskrifter som eneste dokumentation for huslejen, tror jeg ikke de godtager.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Takker Kim
Jeg er jo rimeligt grøn mht. at køre mit eget firma, og har endnu ikke nogen revisor, men jeg kan se at det skal jeg ha gjort noget ved nu.
Jeg vil dog lige ringe til udlændingeservice og høre om hvilken dokumentation der skal til for en selvstændig erhvervsdrivende.
Jeg er jo rimeligt grøn mht. at køre mit eget firma, og har endnu ikke nogen revisor, men jeg kan se at det skal jeg ha gjort noget ved nu.
Jeg vil dog lige ringe til udlændingeservice og høre om hvilken dokumentation der skal til for en selvstændig erhvervsdrivende.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Der dukker desværre en række eksempler op her på forum, hvor medarbejdere i Udlændingeservice's telefonsluse direkte vildleder. Så måske ville det være en bedre idé at kigge lidt grundigt på deres hjemmeside i stedet og se hvad du kan finde der.
www.nyidanmark.dk
www.nyidanmark.dk
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Jo - har søgt på deres side, og kan ikke finde noget, har ringet til dem, og de kunne ikke selv finde ud af hvordan jeg kunne dokumentere dette, så de sagde send hvad du har - Jeez.
Så jeg tror at jeg får fat i en revisor, og får ham til at lave et regnskab jeg kan sende til dem..
Så jeg tror at jeg får fat i en revisor, og får ham til at lave et regnskab jeg kan sende til dem..