Rejse ind i Sverige på visum, der måske ikke er gyldigt?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jacobsmidt

Rejse ind i Sverige på visum, der måske ikke er gyldigt?

Indlæg af jacobsmidt » 01.10.2009 23:16:58

Hej igen

Min kommende hustru er, som nævnt i en anden tråd, på Au Pair ophold i Danmark. Jeg har forstået, at et sådant ophold (og dermed Schengen visum) er baseret på en kontrakt, der kun er gyldig, så længe hun er u-gift. Ifølge en medarbejder hos U.S. ophører hendes (Au-Pair-)opholdstilladelse den dag vi bliver gift – herefter vil hun få 30 dage til at forlade DK. Ifølge medarbejderen bliver denne situation i øvrigt ikke betragtet som et brud på reglerne, og vil derfor ikke få nogen følger, hvis hun blot overholder det påbud. Fint nok.

Men hvis hendes visum på den måde bliver ugyldigt, hvordan kan hun så opnå at rejse lovligt ind i Sverige og søge FS under EU-reglerne?

Tilføjelse: Jeg fandt denne tråd af ældre dato, hvor en lidelsesfælle beskriver stort set samme situation, men hvor det ikke var noget problem at fortsætte Au Pair arbejdet efter vielsen (scroll ned til allersidste svar):
http://www.filippinerne.dk/forum/showthread.php?t=954
Kan praksis mon være ændret på dette område, eller er jeg blevet vildledt af U.S.?

Takker for svar :-)

Jacob

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Rejse ind i Sverige på visum, der måske ikke er gyldigt?

Indlæg af dotGusten » 02.10.2009 07:07:29

Du må vel sørge for at have alt på plads i Sverige inden i bliver gift, lejlighed/hus, job, transport, indkøb osv.

Og samme dag som i bliver gift i Danmark ansøger i om at blive ført sammen i Sverige.

Dvs. giftes om formiddagen i Danmark og indgive ansøgning om eftermiddagen i Sverige?

Eller lyder det for besværligt? Ok - det skal nok koordineres med præsidentbesøg, så man kan komme over broen :lol:

jacobsmidt

Indlæg af jacobsmidt » 02.10.2009 10:44:43

dotGusten skrev: Og samme dag som i bliver gift i Danmark ansøger i om at blive ført sammen i Sverige.

Dvs. giftes om formiddagen i Danmark og indgive ansøgning om eftermiddagen i Sverige?
Tak for svar.

Jeg har overvejet samme løsning, men lyder bare helt absurd, at dette skulle være den "korrekte" løsning. Hvad nu hvis bilen punkterer, og man ikke når frem inden lukketid - er løbet så kørt, og man mister chancen for at leve sammen med sin hustru? :-)

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 02.10.2009 11:08:24

Der er jo altid alternativet, at din kone må hjem en tur, og så søger du visum til din kone iht. køreplanen. Måske savner hun også sin familie en lille smule.

Eller at have to biler parat, så du kan fortsætte i den anden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.10.2009 13:05:01

Du ved nu, at din kæreste må blive i Danmark i op til 30 dage efter, at I er blevet gift. Og hvis du gerne vil være helt sikker på, at hun ikke risikerer at få en bøde for at rejse ind i Sverige på sit au-pair visum, så må du jo spørge Migrationsværket, om dette er ok eller ej. Og hvis det ikke er ok, så må din kæreste søge om et nyt visum som familiemedlem til en EU-borger på den svenske ambassade i København.

Et sådant visum skal udstedes gratis og i løbet af højest 4 uger. Så det må jo være op til svenskerne selv, om de gider at have den ulejlighed eller ej. I kan sådan set være ligeglade, da det ikke koster jer andet end noget tid og blækket fra en kuglepen at udfylde et ansøgningsskema.

Svenskerne plejer dog normalt ikke at være så firkantede og bureaukratiske. Så mon ikke I i fællesskab med de svenske myndigheder kan finde frem til en fornuftig løsning, som ikke indebærer, at din kæreste skal søge om et nyt visum for at rejse ind i Sverige.

Skulle det endelig ske, at svenskerne kræver, at hun skal have et nyt visum, og de samtidig er så lang tid om at udstede dette, at hendes 30 dage i Danmark når at udløbe, jamen så er det helt sikkert betydeligt billigere at betale en bøde i enten Danmark eller Sverige for en bagatelagtig overtrædelse af visumreglerne end at betale for en flybillet til Filippinerne og tilbage igen.

jacobsmidt

Indlæg af jacobsmidt » 06.10.2009 22:11:52

Endnu en gang tak for et fyldigt svar.

Det lyder jo meget fornuftigt, og jeg vil vende problemstillingen med migrationsverket. Tror, at jeg vil ringe til dem, så snart jeg selv er blevet folkebogført i Sverige - så virker det måske knap så hypotetisk.

Jeg har også spekuleret lidt i det med at bruge de 4 uger ud af de 30 dages frist til at søge "ægtefællevisum", og som du selv er inde på, så er det næsten absurd, men kan jo blive en nødvendighed.

Men så dukker der et nyt spørgsmål op: Kan hun få visum (til Sverige), selvom hun ikke har været hjemme og vende i 3 måneder efter hendes seneste ophold i Schengen - jeg tænker her på reglen om, at man kun kan have visum i 90 dage ud af en 180-dages periode? Men det gælder måske ikke, når der er tale om et ægtefællevisum i Sverige, og hendes tidligere visum var et Au Pair visum i DK?

Jacob

Besvar