Interview/Mødet i Statsforvaltning
Interview/Mødet i Statsforvaltning
Hej
Min mand (tredjelandsborger) og jeg (EU-borger) blev for nyligt indkladte til et møde i Statsforvaltning, da vi har søgt om familiesammenføring efter EU-regler.
Vi kunne godt tænke os at snakke med nogen, som også har oplevet det og dele vores historie. Vi synes ikke, det var en rart oplevelse og nu spekulerer vi over hvor meget en offentlig institution må tillade sig til at sige, spørge og oplyse i et sådan interview.
Håber der er nogen, som har lyst/tid til at udveksle denne oplevelse.
Francesca&Devendra
Min mand (tredjelandsborger) og jeg (EU-borger) blev for nyligt indkladte til et møde i Statsforvaltning, da vi har søgt om familiesammenføring efter EU-regler.
Vi kunne godt tænke os at snakke med nogen, som også har oplevet det og dele vores historie. Vi synes ikke, det var en rart oplevelse og nu spekulerer vi over hvor meget en offentlig institution må tillade sig til at sige, spørge og oplyse i et sådan interview.
Håber der er nogen, som har lyst/tid til at udveksle denne oplevelse.
Francesca&Devendra
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Interview/Mødet i Statsforvaltning
Hvilket EU-land er du selv statsborger i? Hvis du er dansk statsborger, er Statsforvaltningen det forkerte sted. Er du statsborger i et andet EU-land, er det derimod den rigtige dør.
Ja, forhøret kan godt virke temmelig nærgående. I vil blive afhørt hver for sig, og bagefter vil jeres svar blive holdt op mod hinanden. Det gøres alene for at undgå proforma-ægteskaber. Så der ligger ikke noget personligt i det. I skal svare på så meget af det som overhovedet muligt, men I har samtidig ret til at sige det, hvis I mener nogle spørgsmål er grænseoverskridende.
Ja, forhøret kan godt virke temmelig nærgående. I vil blive afhørt hver for sig, og bagefter vil jeres svar blive holdt op mod hinanden. Det gøres alene for at undgå proforma-ægteskaber. Så der ligger ikke noget personligt i det. I skal svare på så meget af det som overhovedet muligt, men I har samtidig ret til at sige det, hvis I mener nogle spørgsmål er grænseoverskridende.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Proforma mistanke er åbentbart meget udbredt hos offentlige myndigheder i DK selv overfor Euborger og deres ægtefæller...Når vi nu kommer tilbage fra Sverige, for at gøre brug af EU reglerne er der jo stadig 9 års alderforskel mellem selvom vi ikke har mødt sådanne mistanker i Sverige.
Hvis US nu skulle få den ide at der er tale om proforma mistanke også i vores tilfælde, må vi så hver især godt medbringe en advokat ved et evt forhør hos politiet når vi kommer tilbage, mest for at beskytte min ikke dansk talende mand for smaa racistiske eller på andre måder grænseoverskridende spørgsmål fra politiets side?
Hvis US nu skulle få den ide at der er tale om proforma mistanke også i vores tilfælde, må vi så hver især godt medbringe en advokat ved et evt forhør hos politiet når vi kommer tilbage, mest for at beskytte min ikke dansk talende mand for smaa racistiske eller på andre måder grænseoverskridende spørgsmål fra politiets side?
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
Man må gå ud fra, at når du har fået opholdskortet i Sverige og senere rykker tilbage til Danmark, så opfylder I allerede kravene, og så vil proforma mistanken slet ikke komme på banen.
Hej Kim.Kim P. Nyberg skrev:Man må gå ud fra, at når du har fået opholdskortet i Sverige og senere rykker tilbage til Danmark, så opfylder I allerede kravene, og så vil proforma mistanken slet ikke komme på banen.
Men hvorfor mener du så at de er blevet indkaldt til Skatsforvaltningen? Det kan vel ikke skyldes andet end mistanke om proforma?
-
Kim P. Nyberg
- Kontakt:
mehrdad,
De kan selvfølgelig godt have mistanken om proforma. Men på den anden side får Statsforvaltningen svært ved at realisere mistanken, da et andet EU-land har udstedt et opholdskort, og dermed givet bevis på, at alle krav er opfyldt.
Så kommer mistanken på bordet, må Devendra's partner hive sit opholdskort op ad lommen og spørge om hvordan myndighederne vil bortforklarer det faktum, at et andet EU-land har udstedt opholdskort. Det andet land ville jo ikke udstede kortet, hvis der var den mindste tvivl om nogle ting. Og da reglerne for at opnå opholdskort er ens i hele EU/EØS, kan svenskerne ikke sige ok, og danskerne bagefter siger "nix, går ikke".
De kan selvfølgelig godt have mistanken om proforma. Men på den anden side får Statsforvaltningen svært ved at realisere mistanken, da et andet EU-land har udstedt et opholdskort, og dermed givet bevis på, at alle krav er opfyldt.
Så kommer mistanken på bordet, må Devendra's partner hive sit opholdskort op ad lommen og spørge om hvordan myndighederne vil bortforklarer det faktum, at et andet EU-land har udstedt opholdskort. Det andet land ville jo ikke udstede kortet, hvis der var den mindste tvivl om nogle ting. Og da reglerne for at opnå opholdskort er ens i hele EU/EØS, kan svenskerne ikke sige ok, og danskerne bagefter siger "nix, går ikke".
-
fundiver199
Jeg er desværre bange for, at dette ikke er rigtigt. En afgørelse truffet i èt EU-land har ikke nogen retsvirkning i de andre EU-lande. Og de danske myndigheder kan jo f.eks. sige, at de svenske myndigheder ikke har undersøgt sagen grundigt nok, og at deres mere grundige undersøgelse viser, at der er tale om et proforma ægteskab.Kim P. Nyberg skrev:Og da reglerne for at opnå opholdskort er ens i hele EU/EØS, kan svenskerne ikke sige ok, og danskerne bagefter siger "nix, går ikke".
At ens ægtefælle har fået et opholdskort i et andet EU-land er derfor bestemt et forhold, der kan styrke ens sag, men det er ikke i sig selv nok til at afgøre sagen til ens fordel.
Den positive nyhed er så til gengæld, at det er myndighederne, der har bevisbyrden, når der søges efter EU-reglerne. Så der skal helt anderledes håndfaste beviser på bordet, end tilfældet er i sager efter de danske regler, hvor bevisbyrden er vendt om.
Hvad er håndfaste beviser om man så må sige som myndighederne skal drage frem?
-
fundiver199
Det er et rigtigt godt spørgsmål. Der er ikke offentliggjort nogen afgørelser på http://www.nyidanmark.dk, hvor der er givet afslag efter EU-reglerne p.g.a. proforma.krikris skrev:Hvad er håndfaste beviser om man så må sige som myndighederne skal drage frem?
Så jeg tvivler på, at nogen af os i grunden har en chance for at vide det. Jeg kan selvfølgelig sidde og gætte på en hel masse ting, men det kan du jo lige så godt gøre selv.
Der er offentliggjort masser af afslag efter EU-reglerne, men i alle tilfælde handler begrundelserne om helt andre ting end proforma. Typisk at danskeren ikke har "etableret sin tilværelse" i det andet EU-land, men f.eks. kun tilbragt weekenderne hos sin kæreste, kun har været udenlands i 3 uger, og så videre.
Du kan selv prøve at gå ind på hjemmesiden og søge i "afgørelser", så får du et ret godt indtryk af, hvad det er, der går galt for folk, som søger efter EU-reglerne.
Nemlig for det er de afgørelser jeg har brugt en del tid på at læse, og der har jeg netop ikke mødt afslag pga af proforma. Min mand har fået opholdskort i Sverige med den begrundelse at jeg er ARBEJDSTAGER i Sverige (40 timers arbejdsuge) men det kan jo ikke ændre at der er 9 års aldersforskel, så jeg håber, at US forstår at vi virkelig elsker hinnanden.
-
fundiver199
Som en anden skribent skrev i en tråd under "visum", så er det indtil videre højest èn ud af ti bekymringer, der bliver til noget. Så nyd I nu bare, at I endelig er sammen i Sverige, og lad være med at tage eventuelle senere sorger på forskud 
@krikis
Vedr. at have en person med i statsforvaltningen
Jeg har før været med i statsforvaltning for at "støtte" en person, det var ikke noget problem, blev dog "belært" om, at mine udtalerse ikke ville have nogen "værdi", men må sige vi fik en meget fair behandling.
Og de må også kunne forstå, at din mand vil have en person med i statsforvaltningen.
Vedr. at have en person med i statsforvaltningen
Jeg har før været med i statsforvaltning for at "støtte" en person, det var ikke noget problem, blev dog "belært" om, at mine udtalerse ikke ville have nogen "værdi", men må sige vi fik en meget fair behandling.
Og de må også kunne forstå, at din mand vil have en person med i statsforvaltningen.
Kim P. Nyberg skrev:Hvilket EU-land er du selv statsborger i? Hvis du er dansk statsborger, er Statsforvaltningen det forkerte sted. Er du statsborger i et andet EU-land, er det derimod den rigtige dør.
Jeg er italiener, har permanent tilladelse i DK (som arbejdstageren) og derfor henvendte vi os i St.forvaltning.
Vi blev allerede afhørt sidste uge, på den måde som du har beskrevet.
Vi fik ikke fortalt hvad der skulle ske, da vi var til stedet ( vi forstår, at man ikke kan gøre det inden man skal til mødet), men man kan for det mindste oplyse om hvad der om kort tid kommer til at ske.... eller hvad?
Efter vi hilste på sagsbehandleren, sagde hun at hun først skulle snakke med min mand. Efter 40 minut. var han tilbage og så skulle jeg afhøres.
Da hele interviewet var færdig, var sagsbehandleren allerede på vej ud, uden at oplyse mig (min mand var udenfor) om noget som helst.
Jeg burde stoppe hende og stille spørgsmål om sagen og sagsbehandlingstid, etc... .
Vi fik ikke sagt hvilke ret vi havde. Vi fik ikke sagt, vi måtte tage vores advokat med.
Min mand er fra Nepal, har været i Dk i 10 år med et lovligt studietilladelse. Dette år blev han afvist og fik ingen mulighed for at søge hverken for forlængelse eller for permanent tilladelse. Vi har klaget til Integrationsministeiurm og sagen er nu blevet genåbnet i Udl.service.
Vi har imens søgt om familiesam.føring og spurgt St.fovaltning, om de tager hensyn til sagen i Udl.service. Svaret var "ja", men de kom ikke med en yderlig forklaring....
Vi undrer os over, hvordan og hvor lidt vi bliver oplyst om vores sager. Desuden hvor lidt vejledning vi får fra myndighederne....
Sorry for den lange post....
-
fundiver199
Kære Devendra
I er bestemt ikke de eneste, som føler, at I ikke er blevet vejledt godt nok af de danske udlændingemyndigheder. Som hovedregel skal man selv kende sine rettigheder, man kan ikke forvente, at andre skal fortælle èn om dem.
Hvor længe har I været gift? Uden at kende noget nærmere til jeres sag, så kunne jeg forestille mig, at myndighedernes mistanke kan være blevet vakt, hvis I først har giftet jer, efter din mand fik afslag på sin ansøgning om forlænget opholdstilladelse til sit studie.
I er bestemt ikke de eneste, som føler, at I ikke er blevet vejledt godt nok af de danske udlændingemyndigheder. Som hovedregel skal man selv kende sine rettigheder, man kan ikke forvente, at andre skal fortælle èn om dem.
Hvor længe har I været gift? Uden at kende noget nærmere til jeres sag, så kunne jeg forestille mig, at myndighedernes mistanke kan være blevet vakt, hvis I først har giftet jer, efter din mand fik afslag på sin ansøgning om forlænget opholdstilladelse til sit studie.
Det var måske en ide at gå til medierne med dene historie for at lade de store masser af danskere at forstå at få lov at leve med den man elsker ikke altid er så let. De fleste i min omgangskreds har väret dybt rystede over hvilke konsekvenser den nuvärende udländige politik har på mange "almindelige" menneskers liv inklusive mit. De fleste synes det er for galt, når det går ud over en af deres "egne"