Blive bulgarsk statsborger

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
HHB

Blive bulgarsk statsborger

Indlæg af HHB » 19.08.2009 12:36:34

Hej,

Jeg ville bare lige høre om der er nogen der har nogen erfaring med "jus sanguinis" eller sagt på alm dansk at man kan få et statsborgerskab udfra hvilke ens forfædre havde.

Min kone og jeg er pt familiesammenført i DK men af forskellige årsager (boligkrav, frigivelse af de 60.000, mulighed for dobbelt statsborgerskab) ville det være en stor fordel for hende at blive bulgarsk statsborger og så være i DK på reglerne om fri bevægelighed (eller hvad det nu hedder) i stedet for at skulle kæmpe med de danske regler, integrations prøver osv.

På linket
http://www.bulgarianembassy-london.org/ ... Itemid=175
står der.
Section I
Acquisition of Bulgarian Citizenship by Origin
Article 9
Any person who has been fathered by a Bulgarian citizen or whose descent from a Bulgarian citizen has been established by way of a court ruling shall be a Bulgarian citizen by origin.
Eftersom at hendes bedsteforældre udvandrede fra Bulgarien burde det være muligt at opnå et statsborgerskab derfra hvis man kan fremskaffe de rigtige papirer.

Så jeg ville egentlig bare høre om der var nogle af jer der kender til nogen der har prøvet noget lignende, kender noget til de bulgarske regler/procedurer eller har nogle forbindelser til nogen der kunne hjælpe?

På forhånd tak, Henrik

Besvar