sverige lukker for folkbogføring af danskere?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
krikris
Geografisk sted: denmark

sverige lukker for folkbogføring af danskere?

Indlæg af krikris » 06.08.2009 21:16:26

Hejsan

Er flyttet til Midtsverige, mit huset i DK fremlejet, taget orlov, meldt undvandring til min kommune
har fuldtids job i Sverige og fremlejet bolig men til min store overraskele modtag jeg et brev med ønske supplerende oplysninger om jeg nu skulle folkbokføres i Sverige eller ej...

Min arbejdsgiver har givet al den support som tænkes kan og ændret min ansættelse til 1 år og 14 dage, og forstår slet ikke alt dette, da jeg kan ikke udføre mit arbejde uden at være folkbokført, så måske ender det med at jeg bare må rejse hjem igen?

Kan det være fordi mine særbørn af 1 ægetskab blive i DK (fælles forældremyndighed med faderen eller?

Det var en streg i regningen jeg ikke havde regnet med for min mand sidder i Nigeria
og vi kan ikke søge visum via EU regler eller nogen regler før jeg er folkbokført i Sverige da jeg jo er udvandret fra DK....faktisk lidt hjemløs i øjeblikket...

Hvad gør man?

Pakker og rejser hjem?

solveig
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Re: sverige lukker for folkbogføring af danskere?

Indlæg af solveig » 07.08.2009 21:39:46

I Sverige folkbokföres man kun hvis man skal blive der over et halv år. Men det skal du jo, så jeg ser ingen problem. I det hele taget forstår jeg ikke hvad du frygter, de spørger jo bare om du skal eller ikke skal folkbokföres. Sig bare at du vil folkbokföres og så bliver du det.

Held og lykke, Solveig

krikris

Indlæg af krikris » 08.08.2009 06:21:07

så simpelt er det nu ikke mere. Man skal folkbogføres hvor primært ens familie er, men da jeg har fælles forældreret med min exman over vores 2 børn ja så bliver de i DK og passer gymnasium og skole. Hvis jeg ikke kan blive folkbokført ja hvordan kan min nuværende mand så søge visum for at tilslutte sig sin EU kone som bruger sin ret til fri bevægelighed for så har jeg jo intet bevis for at jeg bor i Sverige udover mit ansættelses brev?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.08.2009 08:28:58

Så vidt jeg husker, er der en rubrik, hvor man skal krydse af, om man stadig råder over en bolig i Danmark, efter at man er flyttet til Sverige - hvis du har krydset ja her, er det sikkert der, miseren er opstået. Men da din bolig i Danmark er fremlejet, råder du ikke længere over en bolig i Danmark.

Er dine børn folkeregistreret hos din eks, burde der heller ikke være noget problem i det. Det er kun, hvis de er folkeregistreret hos dig, og de så ikke flytter med til Sverige, at der kan opstå komplikationer.

krikris

Indlæg af krikris » 08.08.2009 10:03:06

Jeg har krydset nej ang. bolig i DK, da min bolig er fremlejet og yngste er reg. hos sin far og ældste hos sine bedsteforældre i DK, så lad os håbe at formaliterne snart er iorden men hurtigt eller smidigt kan man ikke sig de har gået at bruge sin ret som EU borger og arbejdstager til fri bevægelighed i EU. :shock:

Besvar