EU-regler.. Vores handleplan!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2009 08:32:17

Opholdskort udstedes normalt for 5 år, hvorefter det kan gøres permanent. Forudsætningen for at få et 5-årigt opholdskort er, at man opfylder kriterierne - fx at man har en fast månedlig indkomst og fast arbejde, og at man har til hensigt at blive boende i det pågældende EU-/EØS-land.

Hvis man over for myndighederne fortæller, at man kun har til hensigt at bo i landet i en kortere periode, kan de vælge at udstede et opholdskort til en kortere periode. Ligeledes hvis man ikke kan dokumentere en fast månedlig indkomst, eller hvis man kun har en tidsbegrænset ansættelse.

subsoh
Geografisk sted: Århus-Malmö

Indlæg af subsoh » 13.05.2009 11:17:07

Hvor vigtig er det, at min mand søger et EU-opholdskort i Sverige, mens vi er der?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.05.2009 11:37:37

Det afhænger jo af, hvor godt I opfylder betingelserne i Udlændingeservices øjne. Hvis der kunne være problemer med jeres økonomi, mistanke om proformaflytning eller lignende, så ville det nok være smarest at få et opholdskort først, inden I flytter videre til Danmark.

Hvis din ægtefælle først har fået et opholdskort i et andet EU-/EØS-land, kan danske myndigheder jo dårligt komme med en anden afgørelse.

DKCO
Geografisk sted: Bogota

Re: EU-regler.. Vores handleplan!

Indlæg af DKCO » 03.08.2009 13:41:16

Hej Alle!!

En lille update:

Vi er nu i Holland, og jeg har nu arbejdet her i to uger, jeg er blevet fuldt ud registreret, men min Colombianske kone (vi blev gift i DK lige inden vi flyttede til Holland) stadig ikke er registreret.. Vi kom i problemer da en medarbejder på det lokale "kommunekontor" påstod at hendes 3 måneders Schengen Turist Visa kun gælder i ét land (Danmark).. Men ja, vi har nu skaffet Apostilleret vielsessattest og fødselsattest fra Colombia og Imorgen tar vi så til det Hollandske "fremmedpoliti" og søger om opholdstilladelse til hende! (PLease send us some positive energies!!)

Hvis hun får et ja, bliver vi her i minimum 10 uger, hvis hun får et nej tager vi tilbage til DK inden hendes visa udløber og søger om EU-regel familiesammenføring (selvom det så bliver efter kun 6 ugers arbejde).. Så et enkelt spørgsmål: Hvordan og hvor søger man nu helt præcist om familiessammenføring gennem EU-reglerne i Danmark?

MANGE TAK FOR ALT JERES HJAELP!!!!!

Mvh.
DKCO

Besvar