Procesuelt ophold i Sverige (EU-reglerne)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
forest

Procesuelt ophold i Sverige (EU-reglerne)

Indlæg af forest » 15.07.2009 16:08:43

Om ca. en måned søger min kone turistvisum til Sverige fra Uganda. Da hun tidligere har brugt 78 dage i Europa er der 12 dage tilbage indenfor "6-månedersperioden."

Det vil sige, når hun kommer til sverige har hun ca. en uges lovligt ophold efter visumreglerne. Vi afleverer så lyn-hurtigt en ansøgning om opholdskort efter EU-reglerne, men Migrationsverkets afgørelse kommer måske først et par måneder senere (worst-case).

1) Det er rigtigt forstået at min kæreste automatisk bliver bevilget procesuelt ophold i perioden indtil opholdskort bliver udstedt?

2) Min kærestes visum er jo sandsynligvis udløbet i ventetiden; hvordan dokumenterer hun (bare sådan principielt) at hun ikke har brudt Schengen-områdets visum regler? Jeg mener, der er jo ikke noget exit-stempel i passet der, hvor det burde være?

VH
Forest

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Procesuelt ophold i Sverige (EU-reglerne)

Indlæg af jerry » 15.07.2009 16:50:52

Hejsa.
Jo det er rigtig at hun automatisk faar proccesuelt ophold. Hvis İ bare indgiver ansögningen om opholdstilladelse inden hendes visum udlöber er der ingen problemer.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.07.2009 19:08:19

Egentlig er der ikke tale om "processuelt ophold". Idet I er gift, og du som EU-borger er bosat i Sverige, så har din ægtefælle automatisk en rettighed til at følge med dig til Sverige og begynde at arbejde fra dag 1 i Sverige. Så alle rettigheder fås i og med I er gift, og du er EU-borger bosat i Sverige. Selve opholdskortet er blot et dokument ligesom et sygesikringskort i Danmark. Det er ikke i sig selv nødvendigt for at kunne gå til lægen. Det er nok blot at dokumentere, at ansøgning er indleveret til Migrationsverket, og at I er gift med hinanden.

forest

Indlæg af forest » 16.07.2009 16:06:26

tak for svarene....

Besvar