Spørgsmål vedr. registrering af mig selv i Sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AiraM87

Spørgsmål vedr. registrering af mig selv i Sverige.

Indlæg af AiraM87 » 08.07.2009 14:40:26

Hej Alle sammen.

Tak for et dejligt behjælpeligt forum.

Jeg har et spørgsmål endnu engang, og håber at der er en der kan hjælpe :)

SKAL man have et arbejde for at kunne registrere sig i Sverige?

Sagen er den, at jeg har ikke noget job endnu, og da jeg bor i Århus er det ekstremt besværligt at søge job i KBH - men jeg prøver! Nu er det så bare sådan at jeg skal være ude af min nuværende bolig d. 1 august, og jeg har endnu ikke et sted at bo i Sverige - men KAN jeg overhovedet flytte ind på f.eks. et værelse og registrere mig på Migrationsverket, hvis jeg ikke har et job? Jeg har lidt penge på kistebunden, så jeg kan betale husleje de næste 4 mdr, og så er det jo en del lettere at tage til jobsamtale fra Malmø, end fra Århus. Men jeg vil jo ikke binde mig op på et værelse i Malmø, hvis jeg nu slet ikke kan blive registreret før jeg har et job.

Håber ikke at min forklaring var alt for rodet :?

Mvh. Maria

fundiver199

Re: Spørgsmål vedr. registrering af mig selv i Sverige.

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2009 15:35:54

Hvis du er dansk statsborger, har du en helt generel ret til at bosætte dig i de andre nordiske lande som følge af en gammel aftale mellem disse fra omkring 1950. Så nej du behøver ikke at have noget job for at flytte til Sverige. Og skulle du få behov for det, kan du endda henvende dig til de svenske myndigheder og bede om socialbidrag på lige fod med en svensker.

Det er kun, når/hvis du vil have din ægtefælle eller partner med til Sverige efter EU-reglerne, at der stilles krav til din forsørgelsesevne. Eller hvis du er statsborger i et EU-/EØS-land, som ikke er et nordisk land.

AiraM87

Indlæg af AiraM87 » 08.07.2009 16:10:09

Hej fundiver.

Tusind tak for dit svar, det lettede godt nok :D Job-situationen er godt nok ikke specielt god lige i øjeblikket! Og det gør det absolut ikke nemmere at sidde helt ovre i Århus. Men nu har jeg da en chance for at få et værelse, og komme tættere på KBH, så det bliver lettere at søge.

M.h.t. min kæreste, så søger vi om FS efter de svenske regler, så snart jeg har en bolig og et job. Jeg har allerede nogle job-samtaler jeg skal til om en 10-dages tid, så det skal nok løse sig.

Tak igen :)

Mvh. Maria

Elias

Indlæg af Elias » 08.07.2009 23:52:11

Hej Maria

Velkommen klubben, ja vi står med samme problem jeg kommer fra Vejle, og har sagt min bolig op fra 1 august og mangler også et job + bolig i malmø.

Når du søger efter de svenske regler skal din kæreste så ikke være i hans hjem land

Venlig hilsen karina

Nashenas_Dk
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Nashenas_Dk » 09.07.2009 07:40:36

Hej Elias

Når du bor i Vejle, er der meget nemer for dig og flytte til Flensburg. Der er meget nemer og finde bolig derefter kan du bare finde dig et arbejde i Aabenraa eller andet sted i synderjylland.

Mvh.
Nashenas_Dk

Married2Algerian
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Married2Algerian » 12.07.2009 14:46:00

ELIAS ... jo din mand/käreste skal vente i hans land hvor han også skal aflevere ansögning til han/I får beslutning.
Whatever happens, happens for a reason

Besvar