Ansøgning efter EU-reglerne.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Ansøgning efter EU-reglerne.

Indlæg af krikris » 01.07.2009 12:50:12

3 timer så kan der en længere belæring som blev sent cc til ambassaden. Bare skriv at du mener at ambassaden blander nationale og eu regler sammen og at du har brug for hjælp med dette som Eu borger der vil have din make på besøg. Når du får svar mailer du det bare videre til ambassaden og ber dem om de så vil hjælpe din mand.
Hvor i verden er din mand fra?

krikris

Indlæg af krikris » 01.07.2009 17:13:15

3 timer så kan der en længere belæring som blev sent cc til ambassaden. Bare skriv at du mener at ambassaden blander nationale og eu regler sammen og at du har brug for hjælp med dette som Eu borger der vil have din make på besøg. Når du får svar mailer du det bare videre til ambassaden og ber dem om de så vil hjælpe din mand.
Hvor i verden er din mand fra?

Karinanie

Indlæg af Karinanie » 02.07.2009 09:16:44

Nå, de er ikke helt ligeså hurtig til at svare mig.
Min mand er fra Tunesien. Ved ikke om det kan have nogen betydning at der ikke er nogen svensk ambassade, men at det skal køre igennem finlands ambassade. - men det burde vel ikke have noget at sige.

krikris

Indlæg af krikris » 02.07.2009 10:22:25

Der burde ikke være nogen forskel da Finland jo også er en del af EU og Schengen, men det er der nok flere herinde som ved meget mere om f.eks dem med tunesiske ægetfæller

Karinanie

Indlæg af Karinanie » 02.07.2009 12:06:00

Det er da godt nok lidt træls at det skal være så besværligt. Håber at jeg får et svar fra migrationsverket, så vi har noget at komme med når ambassaden åbner igen på mandag. Så er vi også ved at have brugt en uge bare på at få lov til at søge om visum.

Hvor lang tid plejer det normalt at tage, hvis man bare søger efter alm. visum?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.07.2009 14:34:49

Ved en svensk ambassade tager det normalt ikke mere end 2 uger, somme tider tre i højsæsonen, men nu kan jeg jo forstå, at der her er tale om en finsk ambassade, og finsk bureaukrati og visumpraksis er jo et helt kapitel for sig selv :P

Karinanie

Indlæg af Karinanie » 03.07.2009 10:45:17

Jeg har ikke fået noget svar på min mail til Migrationsverket endnu, så for at være sikker på at jeg har noget at komme med når ambassaden åbner på mandag igen.
Så jeg har været inde forbi migrationsverket i malmö her til morgen igen for at spørge om de vil hjælpe mig. Jeg snakker med to forskellige derinde og får at vide fra begge at det kan de ikke hjælpe mig med. De kan ikke skrive noget til ambassaden for at gøre opmærksom på at vi godt må aflevere ansøgningen på den her måde. De har ikke noget med visum at gøre, det er kun ambassaderne - og de ved meget mere om reglerne end dem (migrationsverket).
Så jeg får nok ikke mere hjælp derfra.

Så har jeg været inde at læse på Europa-kommisionens hjemmeside, og der står noget om reglerne der gælder for ægtefæller til EU-borger der ikke bor i et andet medlems land.
Så jeg forestller mig at jeg vil prøve at sende det ned til ambassaden, og se om de så vil hjælpe min mand.
Ellers skal jeg selv derned om lidt over en uge, så må jeg jo se om jeg kan klare det når jeg er dernede.
Det er da bare lidt irriterende at det ikke bare kan køre af sig selv.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.07.2009 11:15:46

Ambassaderne er selvstændige enheder med en høj grad af egen autonomi, og når vi så oven i købet taler om, at det er en finsk ambassade, og ikke en svensk, så bliver det naturligvis endnu sværere for en medarbejder hos Migrationsverket at trænge igennem til en finsk myndighed. Så I har været ret uheldige i jeres valg af ambassade. Mange ambassader er heller ikke vant til at behandle sager efter EU-ret, derfor er det som regel noget lettere bare at holde sig til national lovgivning, som er det, de normalt beskæftiger sig med og kender indgående.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 03.07.2009 13:46:39

Under fanen EU-Klagesag øverst oppe i forum, har pierre lagt den seneste vejledning fra Kommissionen i fuld længde. Den vil også være brugbar overfor vrangvillige repræsentationer rundt om i verden.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2009 14:21:34

Problemet med disse repræsentationsaftaler er, at de ikke giver det land, som har overladt repræsentationen til et andet Schengenland, nogen ret til at blande sig i, hvordan dette land driver sin ambassade. Eller i hvert fald er myndighederne (også i Danmark) meget tilbageholdne med at gøre det. Måske fordi det opfattes som pinligt og/eller besværligt at skulle "korrekse" sine kolleger fra et andet lands diplomatkorps, og så er det jo nemmere bare at melde hus forbi og lade borgerne sejle deres egen sø.

I princippet burde det jo være ligegyldigt, om det er en finsk, dansk eller svensk ambassade, der skal gøre arbejdet. Men fordi det er en finsk ambassade, så er det faktisk det finske udenrigsministerium, som du bliver nødt til at henvende dig til, hvis I oplever problemer på ambassaden, idet I ikke kan forvente, at de svenske myndigheder kan eller vil gøre noget for at hjælpe jer.

Så jeg vil foreslå, at du skriver et pænt brev til det finske udenrigsministerium indeholdende et link til både EU´s opholdsdirektiv samt kommissionens nye rapport om, hvordan det skal forstås. Og samtidig beder dem om at gøre deres ambassade opmærksom på, at disse regler findes, og hvordan de skal forstås.

Du kan også kontakte Solvit i Finland og bede dem om at hjælpe dig med sagen, hvis du ikke føler, at du magter selv at skrive den slags på engelsk til en finsk myndighed.

keff

Indlæg af keff » 03.07.2009 15:23:30

skaanebo skrev:Ved en svensk ambassade tager det normalt ikke mere end 2 uger, somme tider tre i højsæsonen, men nu kan jeg jo forstå, at der her er tale om en finsk ambassade, og finsk bureaukrati og visumpraksis er jo et helt kapitel for sig selv :P
Det er egentlig sjovt at "vores" ambassade siger at de skal bruge mindst 1 måned til at Verificere et marriagecertificate,men nu kan det hele ordnes på 2 uger.
Jeg synes bare det er lidt sjovt.

Keff.

Besvar