Ansøgning efter EU-reglerne.
Ansøgning efter EU-reglerne.
Efter lidt snakken frem og tilbage omkring de svenske regler og EU-reglerne, er min mand og jeg nu blevet enige om at vi vil søge ophold til ham i sverige efter EU-reglerne.
Så vil jeg bare lige være sikker på at vi gøre det på den mest optimale måde.
Min mand er lignu i sit hjemland.
Er det så rigtig forstået at han skal ind på den svenske ambassade og søge ophold i Sverige med fomular 145011
(den svenske udgave hedder 144011). Får man der igennem aftomatisk visum til Sverige, så han kan være her mens sagen kører, eller skal man søge om det særskilt.
Jeg har læst et sted herinde at man skulle kunne få et visum udstedt "uden unødigt ophold", efter et par uger - når man som EU-borger bor i et andet EU land. Er det noget jeg skal gøre her fra sverige, eller er det noget min mand skal gøre på den svenske ambassade?
Så vil jeg bare lige være sikker på at vi gøre det på den mest optimale måde.
Min mand er lignu i sit hjemland.
Er det så rigtig forstået at han skal ind på den svenske ambassade og søge ophold i Sverige med fomular 145011
(den svenske udgave hedder 144011). Får man der igennem aftomatisk visum til Sverige, så han kan være her mens sagen kører, eller skal man søge om det særskilt.
Jeg har læst et sted herinde at man skulle kunne få et visum udstedt "uden unødigt ophold", efter et par uger - når man som EU-borger bor i et andet EU land. Er det noget jeg skal gøre her fra sverige, eller er det noget min mand skal gøre på den svenske ambassade?
-
fundiver199
Re: Ansøgning efter EU-reglerne.
Det er stadig din mand, som skal søge om et visum. Men det kan sikkert være en god idè, at du forinden tager en snak med Migrationsværket i Sverige. Så alle er indforståede med, at der er tale om en visumansøgning efter EU-reglerne og ikke de nationale svenske regler.
Diverse ambassader rundt omkring i Verden er nok ikke så stive i EU-reglerne. Og det er din mand nok heller ikke, så at lade ham forsøge at forklare sagen til den lokale ambassade vil nok være lidt som at lade en blind og en døvstum diskutere med hinanden
Så det er nok bedre, at du diskusterer sagen med Migrationsværket, og at Migrationsværket herefter fortæller ambassaden, hvad de skal gøre.
Din mand har en helt generel ret til at være i Sverige, så længe du bor der, og så længe du kan forsørge jer begge to. Så jeres eneste pligt, når han er kommet dertil, det er, at I skal henvende jer til de svenske myndigheder, inden hans visum udløber, og inden der er gået 3 måneder, og fortælle dem, at han har tænkt sig at blive i Sverige, .
Og herefter skal de svenske myndigheder så udstede et opholdskort til ham. Ligesom en dansk kommune skal udstede et sygesikringsbevis til de borgere, der flytter til kommunen.
Diverse ambassader rundt omkring i Verden er nok ikke så stive i EU-reglerne. Og det er din mand nok heller ikke, så at lade ham forsøge at forklare sagen til den lokale ambassade vil nok være lidt som at lade en blind og en døvstum diskutere med hinanden
Så det er nok bedre, at du diskusterer sagen med Migrationsværket, og at Migrationsværket herefter fortæller ambassaden, hvad de skal gøre.
Din mand har en helt generel ret til at være i Sverige, så længe du bor der, og så længe du kan forsørge jer begge to. Så jeres eneste pligt, når han er kommet dertil, det er, at I skal henvende jer til de svenske myndigheder, inden hans visum udløber, og inden der er gået 3 måneder, og fortælle dem, at han har tænkt sig at blive i Sverige, .
Og herefter skal de svenske myndigheder så udstede et opholdskort til ham. Ligesom en dansk kommune skal udstede et sygesikringsbevis til de borgere, der flytter til kommunen.
OK, det lyder fornuftigt. Jeg tror at jeg tager ind og får en snak med dem på migrationsverket.
-Men er det så bare et visum han søger om til at begynde med, eller er det om opholdskort?
-Men er det så bare et visum han søger om til at begynde med, eller er det om opholdskort?
-
fundiver199
I første omgang skal han søge om visum. Og hvis det så viser sig, at han har lyst til at blive i mere end 3 måneder i Sverige, så tager I sammen hen til Migrationsværket og beder dem om at udstede et opholdskort til din mand.
ok, men når vi så søger om visum er det så nødvendigt for mig at lave en indbydelse, og skal der en bestemt type person bevis med (jeg mener om den skal have et bestemt ändemäl på)?
Eller er det et bestemt fomular man skal bruge til ansøgningen som EU-borger?
Eller er det et bestemt fomular man skal bruge til ansøgningen som EU-borger?
Jeg har mailet lidt til den svenske ambassade i Abuja Nigeria efter jeg havde været i kontakt med Migrationsverket for de viste ikke meget om EU ægtefæller men efter at Migrationsverket havde orinteret mig om regelsættet med ambassaden som cc, så gik det meget bedre md forståelsen.
Min mand skal blot møde op med mit svenske personbevis, hvor det fremgår at vi er gift samt hans pas og udfuldt visum anøgningen, hvor han jo ikke behøver at svare på fleste af punktene. Intet mere. Hvor hurtigt vi fik visumet kunne han ikke love, alt efter hvormange ansøgninger de har, men jeg formoder et par uger,og det er jo til at leve med
Min mand skal blot møde op med mit svenske personbevis, hvor det fremgår at vi er gift samt hans pas og udfuldt visum anøgningen, hvor han jo ikke behøver at svare på fleste af punktene. Intet mere. Hvor hurtigt vi fik visumet kunne han ikke love, alt efter hvormange ansøgninger de har, men jeg formoder et par uger,og det er jo til at leve med
Nu har jeg været på migrationsverket, damen der sagde at jeg skulle lave en invitation.
Nå, jeg tror at jeg prøver at sige til ham at han bare skal udfylde visa formularen, så må vi se hvad de siger på konsulatet. Ellers må jeg jo en tur forbi migrationsverket igen.
Nå, jeg tror at jeg prøver at sige til ham at han bare skal udfylde visa formularen, så må vi se hvad de siger på konsulatet. Ellers må jeg jo en tur forbi migrationsverket igen.
Og du gjorde det klart for damen fra migrationsverket at du er EU borger
som skal have din ægtefælle på besøg altså visumansøgning som er gratis etc?
som skal have din ægtefælle på besøg altså visumansøgning som er gratis etc?
Du skal ganske rigtigt udfylde invitationsbrevet som referent, uanset at du er EU-borger.
Der findes en blanket, du skal udfylde på Migrationsverkets hjemmeside, når du er referent til en visumansøger
Der findes en blanket, du skal udfylde på Migrationsverkets hjemmeside, når du er referent til en visumansøger
Mærkeligt den er de slet ikke interesseret i på den Svenske ambassaden i Nigeria. Her var det et svensk personbevis hvor det fremgår vi er gift, men jeg sender dem vel bare en for en sikkerheds skyld 
Blanketten er naturligvis ren formalia - hvis du selv er med på ambassaden, er papiret jo ret overflødigt, men formlia er jo formalia, og svenskerne er nært beslægtet med tyskerne hvad den slags angår
Nå, nu har min mand så lige været inde på konsulatet. De vil absolut ikke accepter at han bare aflevere ansøgning, min indbydelse, familiebevis og kopi af pas. De vil have altmulig andet papir fra hans arbejde og andre ting. Så nu må jeg vist se om jeg kan få migrationsverket til at skrive til dem.
-
fundiver199
Ja det må du hellere gøre. For et visum efter EU-reglerne må ikke gøres betinget af, at din mand har tænkt sig at rejse hjem igen, inden visum udløber. Og derfor er der naturligvis heller ingen grund til, at myndighederne skal se alle mulige papirer, som har med hans "tilbagevendelsesforudsætninger" at gøre.
Men problemet er nok, at ambassaden blander EU-reglerne og de svenske regler sammen. Og det er jo også en lidt mærkelig situation, at de nationale visumregler i diverse Schengenlande er mere restriktive end de regler, som gælder for familiemedlemmer til vandrende EU-borgere.
Så på sigt burde man naturligvis tilstræbe en harmonisering af de to regelsæt.
Men problemet er nok, at ambassaden blander EU-reglerne og de svenske regler sammen. Og det er jo også en lidt mærkelig situation, at de nationale visumregler i diverse Schengenlande er mere restriktive end de regler, som gælder for familiemedlemmer til vandrende EU-borgere.
Så på sigt burde man naturligvis tilstræbe en harmonisering af de to regelsæt.
Jeg har været det samme igennem med den svenske ambassade i Nigeria for det blander nationale og eu regler, men migrationsverket
er gode til at have i ryggen så videresend dit mail svar fra dem til ambassaden så sker der nok noget
er gode til at have i ryggen så videresend dit mail svar fra dem til ambassaden så sker der nok noget
ok, hvor lang tid ventede du på svar fra migrationsverket?