Eu-regler vs. svenske regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Karinanie

Eu-regler vs. svenske regler

Indlæg af Karinanie » 25.06.2009 09:42:22

Jeg er bosiddende i Sverige, og min mand og jeg skal nu til at søge om opholdtilladelse til ham. Jeg er stadig lidt i tvivl om det er bedst for os at søge efter EU-reglerne eller efter Sveriges nationale regler.
Det er på nuværende tidspunkt vores plan at blive boende i Sverige.

Jeg er helt klar over det med den hurtiger behandlingstid efter EU-reglerne, og at man efter de svenske regler skal blive i sit hjemland mens sagen behandles.
Jeg tænker mere på hvordan vores situation er efter at han er kommet til Sverige.

Jeg har læst flere steder at man er bedre stillet efter de svenske regler, men er ikke lige helt sikker på hvad det er for ting man er bedre stillet med?
Det er noget med at min mand efter de svenske regler kan få en eller anden form for introduktionshjælp/starthjælp, men kan han også det hvis min inkomst er stor nok til at vi egentlig kunne have søgt efter EU-reglerne?
Den offentlige sygesikring er han vel dækket af, under begge ansøgningsformer?
Hvis jeg er medlem af en arbejdsløshedkasse og skulle gå hen og miste mit job her midt i finanskrisen, så burde det heller ikke have betydning for om vi kan beholde opholdtilladelsen efter EU-reglerne??
Jeg har også læst et sted herinde at man faktisk godt kan modtage socialhjælp efter 3 måneder efter EU-reglerne, hvis man skulle komme ud for en situation hvor man har brug for det.

Så jeg er bare lidt i tvivl med om hvordan det vil være bedre for os/ham at søge efter de svenske regler.

fundiver199

Re: Eu-regler vs. svenske regler

Indlæg af fundiver199 » 25.06.2009 09:57:15

Som du selv er inde på, så vil der i praksis ikke være den store forskel for jer m.h.t. muligheden for at modtage sociale ydelser i Sverige, da du er medlem af en A-kasse.

Forskellen ligger mere for dem, som selv er afhængige af at modtage sociale ydelser. De kan alligevel få FS efter de svenske regler, men ikke efter EU-reglerne. De svenske regler bliver dog strammet op på dette punkt ved årsskiftet 2009/2010, så der fremover vil blive stillet et forsørgelseskrav, lige som der gør det efter EU-reglerne og de danske regler.

En fordel ved de svenske regler er, at ægtefællen kan få en permanent opholdstilladelse i Sverige allerede efter 2 år, hvor det efter EU-reglerne tager 5 år.

Til gengæld har din ægtefælle efter EU-reglerne ret til uddannelsesstøtte i Sverige, hvis du selv er arbejdstager i Sverige, og denne ret har man, så vidt jeg ved, ikke efter de nationale svenske regler.

Så alt i alt er der ikke de store fordele ved at søge efter de nationale svenske regler, med mindre man er nødt til at gøre det, fordi man er afhængig af hjælp fra det sociale system i Sverige.

Det er dog muligt, at der tilbydes mere hjælp til integration i Sverige til dem, som kommer til landet efter de nationale regler. Sådan er det i hvert fald i Danmark, men hvordan det forholder sig i Sverige, det ved jeg i grunden ikke.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.06.2009 10:21:03

Arbejder du i Sverige eller pendler du til arbejde i Danmark? Dagpenge i Sverige er på et notorisk lavt niveau, bare så du ved det - du bør således være i stand til at kunne overleve på bare 10.000 SEK om måneden efter skat.

Og hvad er fremtidsplanerne for din mand? Kan han begynde at arbejde med det samme? Eller skal han først gennem sprogkursus og måske have en videregående uddannelse i Sverige?

Hvad der er bedst i jeres situation afhænger meget af jeres fremtidsplaner.

En væsentlig forskel er dog, at man får permanent opholdstilladlese allerede efter 2 år ved brug af nationale svenske regler.

Karinanie

Indlæg af Karinanie » 25.06.2009 11:12:30

Jeg pendler til arbejde i Danmark hver dag.
Min mand skal igennem sprogkursus når han kommer til sverige, og derefter er det planen at han skal forsøge at finde et arbejde. Så vi har pt. ingen planer om at han skal tage en uddannelse i Sverige, og hvis han skal så vil det nok ligge flere år ude i fremtiden.

Min mand vil altså ikke kunne modtage nogen form for øknomisk hjælp efter de nationale regler, da min indkomst er for stor.Og evt. heller ikke hvis jeg mister mit arbejde, da jeg er medlem af a-kasse.

Så hvis jeg har forstået det ret så vil den største forskel for os være at han får permanent ophold efter 2 år, med de svenske regler.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.06.2009 11:43:37

Bor I ekstremt billigt, eller hvordan regner du med, at to mennesker kan leve af bare 10.000 SEK om måneden, som er det beløb, du kan regne med at få udbetalt, hvis du bliver arbejdsløs? Den såkaldte riksnorm i Sverige for to voksne samboende er på omkring 7000 SEK + husleje og fagforening og a-kassekontingent, hvilket sammenlagt ofte løber op i omkring 14.000 SEK for to voksne til at dække daglige fornødenheder og husleje m.m.

Og ved arbejdsløshed vil du jo blive overført til en svensk a-kasse. Eller har du en særlig uddannelse, der gør, at du ikke umiddelbart vil kunne påtage dig et tilsvarende job i Sverige og derfor vil kunne forblive i din danske a-kasse og få danske dagpenge, i tilfælde af at du bliver arbejdsløs? I så fald ser jeres økonomi naturligvis noget bedre ud, eftersom dagpengesatsen er højere i Danmark.

Forskellen mellem EU-regler og nationale regler er også, at man ofte overlades til sig selv, når man gør brug af EU-reglerne, hvorimod man lettere sluses gennem systemet, når man søger efter nationale regler, herunder muligheder for praktik og aktivitetsstöd fra Försäkringskassan.

Og når du arbejder i Danmark, regnes du jo som selvforsørgende. Dvs., der vil ikke være mulighed for din mand for at få svensk studiestøtte, hvis I søger efter EU-regler, hvorimod han vil kunne få studiestøtte efter 2 års ophold, hvis I søger efter nationale svenske regler.
Senest rettet af skaanebo 25.06.2009 13:15:34, rettet i alt 1 gang.

Karinanie

Indlæg af Karinanie » 25.06.2009 12:14:59

Nej det er selvfølgelig rigtig, 10.000 SEK er nok lige i underkanten. Vi håber selvfølgelig at han finder et arbejde når han kommer herop, men det kan jo være kritisk at sætte sin situation alt for meget efter det.
Så på den måde kan man vel sige at man har et sikkerhedsnet med de svenske regler, der er man ikke helt overladt til sig selv.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.06.2009 13:22:45

Hvis det er jeres plan at blive boende i Sverige og ikke bare rykke videre til Danmark lige med det første, så vil I have et bedre sikkerhedsnet ved brug af nationale svenske regler, fordi I så ikke skal gennem nogen særlig bedømmelse af jeres forhold som EU-borgere, men er ligestillet med enhver anden svensker fra begyndelsen, ligesom systemet bedre er gearet til at få din mand integrereret, hvis han er omfattet af de nationale regler - især mulighederne for praktik og praktikløn (aktivitetsstöd) kunne måske være en hjælp.

På den anden side hvis I er selvgående og selvhjulpne, og din mand ikke behøver nogen hjælp fra fx AF til at søge arbejde eller komme på diverse kurser eller i praktik, så ligger EU-reglerne lige for.

Det er en afvejning af fordele og ulemper.

Besvar