Opholdstilladelse til ægtefælles forældre?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Niels Henriksen

Opholdstilladelse til ægtefælles forældre?

Indlæg af Niels Henriksen » 17.06.2009 17:38:11

Hejsa

Jeg har været gift i 4 år nu og er bosiddende i sverige. Nu er situationen den at min kones mor får det dårligere og dårligere og der er ikke andre i rusland der kan tage sig af hende.

Hvordan skal vi (hvis det er muligt) få opholdstilladelse til hendes mor? Kan vi også få flyttet hendes pension fra rusland til sverige?

Hun er invalidepensionist (66 år gammel).

fundiver199

Re: Opholdstilladelse til ægtefælles forældre?

Indlæg af fundiver199 » 17.06.2009 19:09:12

Men hensyn til hendes pension, så er det de russiske myndigheder, I skal tale med, da det er en russisk pension. Og med hensyn til om hun kan få opholdstilladelse i Sverige, så er det de svenske myndigheder, d.v.s. Migrationsværket, I skal tale med.

Jeg kender ikke de svenske regler på dette område, men i Danmark ville det ikke kunne lade sig gøre. Her ville svaret være, at hvis din svigermor er så dårlig, at hun kræver pleje, og hvis det kun er din kone, som kan give hende den pleje, så må din kone jo rejse hjem til Rusland og pleje sin mor. Men det er da muligt, at man har nogle andre og mere humane regler på dette område i Sverige.

Så vidt jeg kan se, så kan EU-reglerne ikke hjælpe jer her, heller ikke selvom du er dansk statsborger og bor i Sverige. EU-reglerne giver ganske vist en principiel mulighed for familiesammenføring med andre familiemedlemmer end ægtefælle, partner og biologiske børn. Men kun hvis der er tale om familiemedlemmer, som forsørges af EU-borgeren. Og det er jo ikke tilfældet her, idet din svigermor lever af sin russiske pension.

Jeg håber, at I kan finde en god løsning på problemet.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.06.2009 20:25:12

Hvis man ønsker andre familiemedlemmer så som søskende, børn, forældre eller bedsteforældre til Sverige, så kræves, at man kan dokumentere, at man har haft fælles bopæl forud for din flytning til Sverige, og at den person, der søger om opholdstilladelse, er både følelsesmæssigt og økonomisk afhængig af dig, der bor i Sverige. Ansøgningen skal desuden indgives inden for et år efter, at du selv er flyttet til Sverige.

Eftersom der er gået 4 år, så er der ingen chance for at søge om opholdstilladelse på den baggrund. Men I kan jo flytte ud af Sverige og tilbage igen, så vil I kunne gøre brug af enten nationale svenske regler (hvis I bosætter jeg sammen med din svigermor i Rusland), eller EU-regler hvis I bosætter jer i et andet EU-/EØS-land først sammen med svigermor.

Det forhold af din svigermor modtager pension fra Rusland burde efter min opfattelse ikke have nogen betydning ved brug af EU-regler. Dog skal din indkomst som EU-borger være tilstrækkelig stor til, at du vil være i stand til at forsørge hele din familie.

Niels Henriksen

Indlæg af Niels Henriksen » 17.06.2009 21:57:18

Tak for meget udybende kvalicerede svar. Det betyder at vi blot må gentænke situationen og finde ud af hvad vi gør.

Besvar