Eu-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mohammed

Eu-regler

Indlæg af Mohammed » 25.05.2009 19:29:32

Hej alle sammen.
Har lige et spørgsmål.
Hvis jeg søger om opholdstilladelse til DK gennem eu-reglerne mens jeg bliver boende i sverige og får afslag, kan jeg så godt bagefter søge om opholdstillladelse i sverige gennem eu-reglerne, selvom min kones visum er udløbet??
MVH
MO

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.05.2009 19:42:21

Sverige kan ikke nægte at udstede opholdskort til din kone, bare fordi hun opholder sig illegalt i Sverige - men hun kan få en bøde for sin forseelse og blive tilbageholdt af politiet, hvis hun bliver stoppet og spurgt om at vise sit pas, og så er det da ærlig talt smartere først at søge om et svensk opholdskort, inden I søger om et dansk, så der ikke bliver nogen problemer af den art.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2009 19:49:56

Hvis I bor i Sverige, skal din kone enten have et gyldigt visum eller have søgt om et opholdskort i Sverige eller have modtaget et opholdskort i Sverige. At hun har søgt om et opholdskort i Danmark hjælper ingenting på hendes situation, hvis I bor i Sverige.

Har din kone først fået et opholdskort i Sverige, så bortfalder dette opholdskort til gengæld ikke, bare fordi hun søger om at få et i Danmark. Det bortfalder først, hvis du forlader Sverige for f.eks. at bosætte dig i Danmark.

Men selvom det er muligt at søge om et opholdskort i Danmark, medens man stadig bor i Sverige, så er det meget svært at se, hvad formålet med at gøre det skulle være.

For opholdskortet tjener alene til at dokumentere de rettigheder, man har i det land, hvor man er bosat. De er ikke nogen forudsætning for rettighederne.

Så en langt bedre løsning er på forhånd at sætte sig ind i, hvilke betingelser, man skal opfylde for at få et opholdskort i det land, man har tænkt sig at flytte til, og så bare gennemføre flytningen og søge om opholdskortet bagefter.

Hvis man flytter fra Odense til København, så søger man jo ikke om et nyt sygesikringsbevis, inden man flytter. Og man udskyder heller ikke flytningen, til myndighederne i København har lavet det nye sygesikringsbevis, fordi man er nervøs for, at de måske ikke vil udstede et sygesikringsbevis.

Mohammed

Indlæg af Mohammed » 25.05.2009 20:06:10

Mange tak for svarene skaanebo og fundiver. Jeg tror jeg vil søge om et opholdskort i sverige først og senere hen gøre brug af eu-reglerne. Så er jeg på den sikre side. :).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2009 20:16:03

Ja det er en udmærket idé at få et opholdskort i Sverige først. Og vi har på det seneste hørt flere eksempler på folk, som har fået det endog meget hurtigt, så også derfor er det lidt fjollet at forsøge at springe dette led over.

Besvar