Uppehållskort på 15 minutter

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lars 2100

Uppehållskort på 15 minutter

Indlæg af Lars 2100 » 24.05.2009 21:11:36

Hej allesammen

Jeg vil da også lige fortælle vores historie kort om hvordan vi fik uppehållskort på 15 minutter.

Jeg er "blond dansker" gift sommeren 2008 med en cubansk kvinde på 21 år - altså under 24. Hun ankom til DK på turistvisum ultimo december 2008, hvorefter vi 1. januar2009 flyttede til Malmö i fremlejebolig.

Samtidig udlejede vi vores lejlighed på østerbro ud for tre måneder. Vi købte begge pendlerkort og jeg fortsatte min normale arbejdsliv i København (dog nu med 3,5 times ekstra daglig transporttid).

Da jeg havde fået mit svenske personnummer (tog ca. en uge) tog vi på Migrationsverket med:

1) vielsesattest
2) en udfyldt udgave af "145011 Application for residence card",
3) kopi af mit og min kones pas (billedopslag)
4) kopi af min svenske personbevis (svensk cpr)
5) Kopi af svensk lejekontrakt
6) kort tekst beskrivende mine arbejdsforhold
7) fakturaer fra egen virksomhed
8) lønseddel (for seneste måned)
9) bekræftelse af min ansættelse fra min chef
10) mit CV

Efter at have siddet i kø ca. 1 time blev vi kaldt til skranken, hvor vores papirer blev kigget igennem med det samme af en venlig dame. Hun bad om at se mit pendlerkort som jeg heldigvis havde med. Hun kopierede det og bad ellers ikke om andet. Derefter gik hun "om bagved" - til sin supervisor gætter jeg på og kom så tilbage og udleverede et foreløbigt opholdskort (papirudgave) for 5 år, med besked om, at vi så kunne komme tilbage til den tid og få permanent ophold. Vi var målløse af glæde. Ca. 15 minutters ekspeditionstid...

Derefter gik der en uge, hvorefter vi fik et plastik-opholdskort tilsendt med posten.

Primo april (efter ca. 12,5 uge) rejste vi hjem til Danmark og søgte medio april opholdstilladelse efter EU-reglerne. Vi medbragte:

1) Udfyldt "FA1 Ansøgningspakke" med alle krævede bilag
2) min kones og mit svenske personbevis
3) svensk lejekontrakt
4) dansk lejekontrakt (bevis for at vi ikke boede hjemme)
5) udskrift fra folkeregistret med vores fremlejers navn på (koster ca. en halvtresser i borgerservice
6) kvitteringer for ALT hvad vi havde købt i sverige, ca. små hundrede supermarkeds-bonner betalt med mit kreditkort
7) kopi af mit kreditkort med samme cifre som på bonnerne
8) kopier af vores pendlerkort

Alt blev gået igennem sammen med os og vi blev behandlet venligt. Min kone fik et stempel i passet, så hun kunne afvente afgørelsen i landet, hvorefter vi fik at vide, at vi inden seks uger ville få en sagsbehandler - og at vi ikke skulle ringe før den tid!

En lille måned efter (medio maj) dumpede opholdstilladelsen ind af døren. 5 år - mission accomplished!

Afslutningsvis skal siges, at jeg ikke er velhavende. Jeg har en andelslejliged, men ingen formue, har et 37-timers lavt betalt arbejde ved siden af et kreativt, "men noget stillestående" freelancerjob... så der er håb. Held og lykke alle I, der skal i gang.

Kh Lars og konen

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.05.2009 02:14:10

Tillykke, og hvor er det godt at høre, at det kan lade sig gøre på så kort tid :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2009 06:50:16

Også et stort tillykke fra mig. Og dejligt at høre, at det kan gå så nemt og glat med den "hurtige" løsning, som vi efterhånden har foreslået til rigtig mange her i ÆUG´s forum :D

Saka
Geografisk sted: København/Tunesien

Indlæg af Saka » 25.05.2009 08:31:16

Mange gange tillykke Lars:)

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 25.05.2009 12:28:00

Mange gange tillykke!

15 min, det er utroligt! Visum tager 5 måneder i Danmark og man kan få opholdskort på 15 min i Sverige...

Siger vidste meget om hvordan tingene forholder sig... kan man i Sverige kan man også i Danmark

Er glad på dine vegne Lars!

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 26.05.2009 05:57:06

ang visa; min mand og jeg er jo nogle af dem i den uendelige visa kø søgte i marts og har lige udfyldt spørge skema. Kan man bruge et evt visum udstedt til DK i Sverige? Jeg forventer jo at flytte til Sverige omkring 1 september? Altså han ankommer til Dk slutningen af august
og følger med mig til Sverige? Eller er det bedst at han i begyndelsen af august trækker visum ansøgningen tilbage med den begrundelse at hans kone er flyttet til Sverige for at arbejde? V må jo være sikre på akune hae en visum ansøgning i systemet. Resten i Sverigemodel har jeg helt styr på

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.05.2009 06:16:08

Din mand skal både nå at få sit visum og gennemføre rejsen til Danmark, inden du flytter til Sverige. Det giver vel egentlig sig selv, for betingelsen for, at han overhovedet kan få et visum til Danmark, er jo netop, at han skal besøge dig. Så hvis du ikke længere er bosat i Danmark men i Sverige, så kan han naturligvis ikke få noget visum til Danmark, men må i stedet søge om et visum til Sverige.

Da din mand får et Schengenvisum, og både Sverige og Danmark er medlem af Schengen, så kan han dog bruge sit visum i både Danmark og Sverige, fuldstændig som han har lyst til, uanset hvilket af de to lande, der har udstedt det.

Hvis han kommer hertil i august på sit danske visum, og du flytter i september, kan han derfor sagtens rejse med dig til Sverige. Det er sådan, langt de fleste af de tusindvis af par, som allerede har benyttet "Sverigesløsningen", gennem tiderne har gjort det.

Med de sagsbehandlingstider, som Udlændingeservice i dag er kommet op på for at udstede visa, så må man dog sige, at det for mange nok vil være smartere at flytte først og søge visum bagefter, så man dermed sparer sig selv for de 5-6 måneders ventetid.

Men i jeres situation, hvor han måske kan nå at få sit danske visum, inden du flytter, der skal I naturligvis bare lade hans ansøgning køre videre.

Hvis han ikke når at få sit danske visum, inden du flytter til Sverige, så skal han tilbagekalde sin ansøgning med den yderst logiske begrundelse, at du ikke længere bor i Danmark. Og herefter kan han så søge om et nyt visum til Sverige, som de svenske myndigheder så skal udstede gratis og "uden unødigt ophold".

Besvar