gravid i sverige.
gravid i sverige.
Alt er simpelthen gaaet saa godt, baade med flytning og opholdstilladelse ja og selvfoelgelig os.
Og nu er det vi saa laenge har oensket gaaet i opfyldelse. Vi er nemmelig blevet gravide. JUBII.
Vores spoergsmaal er derfor, er det bedst at faa barnet i sverige hvor vi bor? Eller er det bedst i danmark?
Mht boernepaenge hvordan foregaard det? Foelger man svenske eller danske regler?
Og en sidste ting, saadan noget som barsel, er det ogsaa efter danske regler da det er der jeg arbejder?
En masse spoergsmaal, det ved jeg, men jeg haaber der er nogle der sidder inde med en masse svar.
MVH NANA
Og nu er det vi saa laenge har oensket gaaet i opfyldelse. Vi er nemmelig blevet gravide. JUBII.
Vores spoergsmaal er derfor, er det bedst at faa barnet i sverige hvor vi bor? Eller er det bedst i danmark?
Mht boernepaenge hvordan foregaard det? Foelger man svenske eller danske regler?
Og en sidste ting, saadan noget som barsel, er det ogsaa efter danske regler da det er der jeg arbejder?
En masse spoergsmaal, det ved jeg, men jeg haaber der er nogle der sidder inde med en masse svar.
MVH NANA
Når du arbejder i Danmark, så er barselsorlov efter danske regler. Hvis din mand får arbejde i Sverige, kan han tage barsel efter svenske regler (hvilket er noget mere fordelagtigt som mand).
Børnepenge volder ofte kvaler med Försäkringskassan, spørg ØresundDirekt for at få et helt korrekt svar til det.
Med hensyn til selve fødslen så er en vægtig grund til at vælge det danske sundhedssystem jo, at her er alting gratis, hvorimod der er en vis brugerbetaling, hvis du vil gøre brug af det svenske system.
Uanset hvor barnet fødes, bliver det en lille dansker, I får. Muligvis også amerikaner og dermed dobbelt statsborgerskab, men det afhænger af hvordan reglerne er i USA.
Børnepenge volder ofte kvaler med Försäkringskassan, spørg ØresundDirekt for at få et helt korrekt svar til det.
Med hensyn til selve fødslen så er en vægtig grund til at vælge det danske sundhedssystem jo, at her er alting gratis, hvorimod der er en vis brugerbetaling, hvis du vil gøre brug af det svenske system.
Uanset hvor barnet fødes, bliver det en lille dansker, I får. Muligvis også amerikaner og dermed dobbelt statsborgerskab, men det afhænger af hvordan reglerne er i USA.
Hej.
Jeg har lige et spørgsmål ang. fødsel.
Hvis min kone får opholdstilladelse i sverige gennem eu-reglerne.
Kan hun så godt så få barnet i Danmark hvis jeg er dansk statsborger(Sådan har jeg forstået det fra indlæggene) eller skal hun føde i sverige, fordi det er der hun har en opholdtilladelse.
MVH
MO
Jeg har lige et spørgsmål ang. fødsel.
Hvis min kone får opholdstilladelse i sverige gennem eu-reglerne.
Kan hun så godt så få barnet i Danmark hvis jeg er dansk statsborger(Sådan har jeg forstået det fra indlæggene) eller skal hun føde i sverige, fordi det er der hun har en opholdtilladelse.
MVH
MO
Det afgørende er, om hun er omfattet af den offentlige danske sygesikring eller ej, fx fordi hun er grænsegænger, bor i Sverige, men arbejder i Danmark. Hvis hun ikke er det, så er der ingen gratis hjælp at hente i Danmark. Hvis hun er folkeregistreret i Sverige er hun dog omfattet af den offentlige svenske sygesikring - men husk, at i Sverige er der brugerbetaling på al lægebehandling.
[quote="skaanebo"]Det afgørende er, om hun er omfattet af den offentlige danske sygesikring eller ej, fx fordi hun er grænsegænger, bor i Sverige, men arbejder i Danmark. Hvis hun ikke er det, så er der ingen gratis hjælp at hente i Danmark. Hvis hun er folkeregistreret i Sverige er hun dog omfattet af den offentlige svenske sygesikring - men husk, at i Sverige er der brugerbetaling på al lægebehandling.[/quote]
hvis man er pensionist (modtager dansk pension) og bor i sverige er folkeregistreret i sverige har man vel ret til dansk sygesikring? og dermed også ret til fødsel og andet i forbindelse med en graviditet i dk?
hvis man er pensionist (modtager dansk pension) og bor i sverige er folkeregistreret i sverige har man vel ret til dansk sygesikring? og dermed også ret til fødsel og andet i forbindelse med en graviditet i dk?
Nej, hvis du får pension (eller studiestøtte) fra Danmark og bor i udlandet er du ikke omfattet af den danske sygesikring. Det er kun, hvis du er arbejdstager og betaler atp af din indkomst, at du kan få et såkaldt grænsegængersygesikringsbevis, der giver ret til brug af sundhedsydelser i Danmark på lige vilkår med alle andre, der er folkeregistrerede i Danmark.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Læs på https://www.borger.dk/Emner/sundhedogsy ... 2Bookmark0
Hvis du som pensionist bor i et nordisk land, har du ret til sygesikring uden at skulle aflevere blanket E121 til sygesikringen.
MEN det er altså sygesikring i fx Sverige. Hvis du er pensionist (folkepensionist eller førtidspensionist) og flytter til et EØS-land (dvs. EU-landene, Island, Norge og Liechtenstein), er du ikke dækket af den offentlige dansk sygesikring. Du har dog ret til gratis akut behandling under besøg i DK. 
Hvis du som pensionist bor i et nordisk land, har du ret til sygesikring uden at skulle aflevere blanket E121 til sygesikringen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG