Eu reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lulu86

Eu reglerne

Indlæg af Lulu86 » 10.05.2009 15:20:20

Hej allesammen herinde

Jeg har lige nogle spørgsmål til EU- reglerne.

1. Hvor mange penge er det man skal have til forsørgelse efter alt er betalt?

2. Kan man godt arbejde både i Dk og sverige og betale skat begge steder? og hvis jeg arbejder begge steder skal jeg så give nogen besked i DK eller sverige (f.eks. skatteværket eller andet)?

3. Når de kigger på min pengesituation, vil de så også kigge på om jeg har lån i banken, der skla betales af og vil det have nogen indflydelse.?

4. Nu har min mand afleveret ansøgningen til den svenske ambassade i libanon. Hva sker der så nu?

Hilsen L

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.05.2009 16:26:04

1. Du skal have mindst 6000 SEK til overs, når alle faste udgifter er betalt.

2. I princippet kan du godt arbejde i begge lande samtidig, men i praksis sætter skatteaftalerne mellem Danmark og Sverige en stopklods i for, hvor smart det er. Hvis du arbejder i begge lande samtidig, skal din danske arbejdsgiver nemlig betale svenske socialforsikringsafgifter på 32% af din danske løn. Og det vil de færreste danske arbejdsgivere jo være med til, så i praksis må du vælge mellem enten at arbejde i Sverige eller at arbejde i Danmark, og i hvert fald ikke gøre det samtidig, medmindre din danske arbejdsgiver er indforstået med at skulle betale 32% af din løn til det svenske skattevæsen ud over det, din arbejdsgiver ellers betaler.

3. Ja, afdrag på lån skal med i dit budget. Det er jo en fast udgift.

4. Når ansøgningen er afleveret er det bare at vente på, at Migrationsverket træffer en afgørelse. Hvis din mand ikke har afleveret dit personbevis eller dokumentation for dine økonomiske forhold, vil du blive bedt om at sende det ind til Migrationsverket

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.05.2009 16:33:06

1) Hvis I ikke har børn, så skal din indkomst være så stor, at du har 6.000 SEK til overs hver måned, efter at alle faste udgifter er betalt, inklusive transport til og fra arbejde, husleje, varme, el, vand, A-kasse, forsikringer, lån og så videre.

2) Ja men din danske arbejdsgiver kommer i klemme, idet han i så fald bliver pålagt at betale svensk arbejdsmarkedsbidrag af din løn. Så det kan meget let koste dig en fyreseddel på dit danske job, hvis du laver det nummer uden på forhånd at aftale det med din danske arbejdsgiver.

Det absolut nemmeste og bedste er derfor kun at arbejde i enten Sverige eller Danmark, men ikke begge dele på en gang. Siden oktober 2008 har det ikke haft nogen som helst betydning, hvor du har arbejdet, hvis I senere ønsker at benytte EU-reglerne til at flytte til Danmark. Så hvis du allerede har et job i Danmark, så er den nemmeste løsning så absolut, at du bare beholder dette job.

3) Ja, jævnfør 1)

4) Hvis I har gjort de svenske myndigheder opmærksomme på, at han er gift med en EU-borger, som er bosat i Sverige, så vil de nu udstede et gratis visum til ham "uden unødigt ophold". Har I ikke gjort opmærksom på det, så vil sagen derimod nok blive behandlet efter den procedure, som gælder, hvis man søger visum til at besøge sin svenske ægtefælle i Sverige, og så tager det måske en smule længere tid. Men i sidste instans bliver resultatet vel det samme, nemlig at han får et visum.

Lulu86

Indlæg af Lulu86 » 10.05.2009 17:26:47

okay..mange mange tak for svarerne. Altså det skulle være sådan at jeg arbejdede i Dk hvor jeg også får SU og havde et fritidsjob i sverige. men det vil måske også være det samme, sådan at min arbejdsgiver i dk skal betale de der 32 %?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.05.2009 18:20:01

Ja. Så du bør vælge mellem at have fritidsjob i enten Danmark eller Sverige, men ikke begge steder på én gang.

Lulu86

Indlæg af Lulu86 » 12.05.2009 15:33:22

okay. Arbejder nok i dk så. Mange tak for svarene :)

Besvar