sverige eller ej - stor forvirring, hjæææælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.03.2009 20:00:19

Næh, du kan jo også bare formulere det som, at din mand ikke har været på besøg hos dig siden en dato, hvor han blev sendt hjem - egentlig skal du jo også huske på, at det egentlig er din mand, som skal formulere visumansøgningen og ikke dig

fercih

sverige EU regler vs. fætter-kusine

Indlæg af fercih » 15.03.2009 14:16:45

Hej igen
Nu har jeg fået udfyldt invitationen til turistvisummet,og klar til at sende den afsted, lige så snart jeg får opholdskortet.
Men skal jeg finde en flybillet og skrive datoen på invitationen for hvornår min mand skal komme?

Også har jeg et andet spørgsmål;
Jeg er begyndt at blive bekymret for at vi måske alligevel ikke kan få opholdstilladelse gennem EU-reglerne, da vi er fætter kusine. Vi fik jo afslag på den danske familiesammenføring med dette som grundlag - er det også et kriterie man vil vægte (evt. højest) ift. familiesammenføring via EU regler???? Nogen der kender noget til dette???

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2009 16:31:58

Ja hvis du skal skrive et invitationsbrev, som man skal, når man søger i Danmark, så er det da relevant at skrive, hvornår du gerne vil have din mand på besøg. Altså f.eks. "hurtigst muligt".

Om de svenske myndigheder forlanger, at din mand skal have booket en flybillet, allerede når han afleverer sin ansøgning, det ved jeg ikke. Men det har lige været diskuteret i en anden tråd under "visum", så prøv at læse denne. Men mon ikke de selv fortæller din mand det, hvis de synes, at de mangler noget, når han afleverer sin ansøgning?

Købe en flybillet, det skal man aldrig gøre, før man har fået sit visum. For man kunne jo i princippet få et afslag eller sagen kunne trække ud, og så er det jo penge lige ud af vinduet.

At I er fætter og kusine har ingen betydning for sagen, hvis I søger efter EU-reglerne. Der eksisterer således ikke nogen "formodningsregel" i EU`s Opholdsdirektiv, og Udlændingeservice vil derfor være nødt til konkret at bevise, at jeres ægteskab er proforma, hvis de ønsker at give jer afslag med den begrundelse.

Jeg kan således garantere dig 100% for, at I har ret til at få udstedt et opholdskort til din mand i Danmark efter EU-reglerne, hvis du først har boet en periode i Sverige. Men jeg kan naturligvis ikke garantere dig for, at Udlændingeservice vil foretage en korrekt eller hurtig sagsbehandling.

Du må derfor være indstillet på, at I måske kan blive nødt til at klage over Udlændingeservice afgørelse og evt. gå til domstolene, hvis de forsøger at bøje reglerne for at give jer et (nyt) afslag.

Så måske skal I overveje at blive boende i Sverige, medens Udlændingeservice behandler jeres ansøgning, så I ikke havner i et juridisk "hul", hvis I i første omgang får et afslag på jeres ansøgning.

Det er klart, at da man nu engang har vedtaget, at man ikke kan "lide" fætter/kusine ægteskaber i Danmark, så er der nok større grund til at frygte, at netop I kunne få problemer med de danske myndigheder, fremfor alle mulige andre par.

fercih

YES-Visum in the house :)

Indlæg af fercih » 13.04.2009 12:24:37

Hej igen.
Ih hvor dejligt - min mand fik visum 9 dage efter ansøgning, selvom han skulle møde op i alt 3 gange. Men der er under alle omstændigheder tale om en MEGET hurtigere proces ift. visum til DK :)

Men jeg kom lige i tvivl om noget igen igen.
Da vores intention jo er at vende til DK efter 70 dage, skal vi så gøre migrationsverket, eller evt. skattverket, "opmærksom" på at min mand nu er kommet til Sverige? Altså vi behøver vel ikke at søge om et opholdskort til ham til Sverige, når vi skal søge om familiesammenføring til DK, vel? Eller...?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 12:57:54

Hvis I planlægger at flytte til Danmark, inden din mands visum udløber, så behøver I ikke at søge om noget som helst i Sverige.

Men det kan nu alligevel være en god idè at søge om et opholdskort til din mand i Sverige efter EU-reglerne, hvis det også er de regler, I har tænkt jer at anvende i Danmark.

For så får du nemlig allerede nu styr på, om du overhovedet opfylder betingelserne for at have boet i Sverige med status som en EU-borger, der har udnyttet din ret til fri bevægelighed.

Og hvis du ikke gør det, f.eks. fordi din indkomst er for lav, så er det bedre at finde ud af det nu, medens du stadig har en chance for at gøre noget ved det, end først at finde ud af, når du er flyttet tilbage til Danmark.

Så min anbefaling er helt klart, at med mindre man er 110% sikker på, at man opfylder alle krav og betingelser, så skal man sørge for at få et opholdskort til sin ægtefælle i det andet EU-/EØS-land først, før man søger om at få et i Danmark.

I jeres tilfælde har I tidligere fået afslag på en ansøgning om FS i Danmark efter de danske regler med henvisning til proforma, fordi I er fætter og kusine.

I må derfor forvente, at I kan risikere, at en ansøgning i Danmark efter EU-reglerne vil blive mødt med betydelig modvilje. Og derfor bør I for jeres egen skyld sørge for, at jeres sag står så stærkt som muligt, inden I søger.

Så tag det dog skridt for skridt, og sørg for at få et opholdskort til din mand i Sverige først. For det er da allerede et stort skridt i den rigtige retning, at I kan bo sammen i Sverige.

Og når det så er på plads, kan I forsøge at tage det næste skridt ved at søge om et opholdskort i Danmark. Og vil I gå med både livrem og seler, så kan I vælge at søge om dette, medens I stadig bor i Sverige, således at I ikke risikerer at ryge ud i et langvarigt juridisk salgsmål med myndighederne i det land, hvor I er bosat, om hvorvidt din mand overhovedet må være der eller ej.

Det er jo f.eks. ikke sjovt, hvis I er flyttet til Danmark, og din mand har fundet sig et job, pludselig at få at vide, at efter de danske myndigheders opfattelse, så må han slet ikke være i Danmark og dermed heller ikke arbejde her.

Uanset om I har "ret" rent juridisk set, så vil denne situation være meget ubehagelig for jer. Og selvom man ikke skal tage sorgerne på forskud, så synes jeg en vis forsigtighed er velbegrundet, hvis man på forhånd ved, at man hører til i en gruppe, hvis rettigheder de danske myndigheder og især politikere kun meget nødtvungent vil anerkende.

fercih

Indlæg af fercih » 13.04.2009 17:49:37

OK - tak skal du have.
Nice advice som vi har tænkt os at følge :)
Men vi håber selvfølgelig på ikke at komme i klemme netop pga. vores tidligere afslag. Vi vil meget gerne tilbage til Århus igen, men du har nok ret, vi må vist overveje om vi skal blive lidt længere i Sverige alligevel...

Også lige for at være på den sikre side - det er hos migrationsverket vi skal søge, ikke? :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.04.2009 17:59:55

Jo, nærmeste afdeling af Migrationsverket - adresse og åbningstider oplyses på hjemmesiden www.migrationsverket.se

fercih

Indlæg af fercih » 13.04.2009 18:05:23

Jeg har lige talt med min udlejer, som også er godt inde i disse regler (i Sverige).
Hun fortæller mig at vi ikke skal regne med at kunne få opholdskort til min mand, som er kommet med et turistvisum. Vi skal finde en arbejdsgiver som vil ansætte min mand, før at migrationsverket vil give arbejds- og opholdstilladelse.
Men jeg undrer mig lidt over dette - er dette også gældende, selvom jeg er EU -borger???

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 18:07:44

Ja det er Migrationsværket, som skal udstede et opholdskort til din mand.

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke ved, om der er nogen grund til, at I bliver boende i Sverige, til din mand har fået et opholdskort. Hvis du vil have et mere kvalificeret bud på dette, så kommer du til at oplyse en lang række ting. Herunder hvor længe, du har boet i Sverige, og ikke mindst, hvad du lever af. Det er således ikke mindst forsørgelseskravet, som mange overser, når de gerne vil benytte EU-reglerne i Danmark.

Jeg kan så forstå, at du tidligere har boet i Aarhus. Og det øger sådan set kun min frygt for, at du ikke p.t. har en økonomi, som overhovedet berettiger dig til at få et opholdskort til din mand i hverken Sverige eller Danmark. Og så er hele manøvren med at flytte til Sverige altså fuldstændig forgæves.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 18:10:19

fercih skrev:Jeg har lige talt med min udlejer, som også er godt inde i disse regler (i Sverige).
Hun fortæller mig at vi ikke skal regne med at kunne få opholdskort til min mand, som er kommet med et turistvisum. Vi skal finde en arbejdsgiver som vil ansætte min mand, før at migrationsverket vil give arbejds- og opholdstilladelse.
Men jeg undrer mig lidt over dette - er dette også gældende, selvom jeg er EU -borger???
Nej det er noget sludder. Hvis du blot har en indkomst, som er høj nok til, at I begge to kan leve for den efter de svenske normer, så kan din mand også få et opholdskort efter EU-reglerne.

Men har du ingen indkomst eller er den for lav, ja så må din mand rejse hjem igen, inden hans visum udløber. Sådan er det.

fercih

Indlæg af fercih » 13.04.2009 18:15:18

Jeg er uddannet sygeplejerske og arbejder lige nu 32.timer ugentligt. Min bruttoløn er ca. 20.000 uden tillæg, og jeg plejer at få udbetalt 13-14.000 DKK. Håber selvfølgelig på at dette er nok.
Men jeg har ikke helt forstået hvorfor jeg ikke skulle have en god nok økonomi fordi jeg tidligere har boet i Århus. Du tænker på at jeg har betalt en del for depositum osv. til mit værelse i Sverige, eller...?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2009 18:28:52

Næh jeg frygtede for, at du var studerende på SU og/eller levede helt eller delvist af økonomisk støtte fra dine forældre. Der har nemlig desværre været flere eksempler på, at brugere af forum har slået sig ned i Sverige eller Tyskland på et sådant spinkelt økonomisk grundlag i den forventning, at de herefter kunne bruge EU-reglerne i Danmark.

Og selvom der endnu ikke er faldet afgørelser i disse sager, så kan jeg absolut ikke anbefale nogen at gentage eksperimentet, før vi præcist ved, hvad de danske myndigheder accepterer eller ikke accepterer. Med en fast indkomst på 20.000 DKK om måneden før skat burde der dog ikke være problemer, med mindre jeres faste udgifter i Sverige er meget høje.

Men specielt hvis du endnu ikke har nået at bo 10 uger i Sverige, og derfor under alle omstændigheder er nødt til at blive der noget længere, så tag dog op på Migrationsværket, så snart din mand er ankommet, og søg om et opholdskort. Så får I en dialog med Migrationsværket, om der evt. er krav, du ikke opfylder.

Og det er alt andet lige sjovere end at få den diolog med Udlændingeservice, efter I er flyttet til Danmark. Specielt fordi at så længe du stadig bor i Sverige, så har du også stadig mulighed for at gøre noget aktivt for at leve op til kravene. Den mulighed har du ikke længere, hvis I allerede er flyttet videre til Danmark.

Og så må det altså også være sådan, selvom det ikke står nogen steder, at det er sværere for de danske myndigheder at påstå, at du ikke har været etableret som EU-borger i Sverige, hvis du har fået et opholdskort til din mand i Sverige. For så har du jo netop været etableret som EU-borger i Sverige efter de svenske myndigheders vurdering.

Og selvom myndighederne i èt EU-land måske ikke er forpligtet til at være enig i afgørelser truffet af myndigheder i et andet EU-land, så må det da alt andet lige stille ens sag bedre, hvis myndighederne i et andet EU-land allerede har kigget på den og er nået frem til en positiv afgørelse.

fercih

Indlæg af fercih » 13.04.2009 18:41:29

Jeg betaler "kun" 3000 SEK (~2000DKK) for værelset, og har derudover pendlerkort og internet som fast udgift.
Men tager til migrationsverket imorgen, så må de fortælle mig om jeg behøver at tjene lidt mere :)
men tusind tak for de gode råd. For du har jo ret - vi vil jo helst gerne stå så stærkt som muligt når vi skal søge tilbage til DK.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.04.2009 18:50:54

fercih skrev:Jeg har lige talt med min udlejer, som også er godt inde i disse regler (i Sverige).
Din udlejer kender sikkert kun til de nationale svenske regler og taler her om de nye regler om arbejdskraftindvandring, der blev indført i december 2008 - men det er jo slet ikke det, jeres sag handler om. I skal gøre brug af EU-reglerne i stedet.

Besvar