ophold i Sverige, girlfriend visa
ophold i Sverige, girlfriend visa
jeg bor i sverige og min kæreste har girlfriend visa på andet år nu, vi skal forny her meget snart på tredje år. mit spørgsmål er, hvis jeg flytter tilbage til dk eks til sep skal hun så forlade landet? eller kan hun blive indtil hendes visa udløber?
-
fundiver199
Er I ved at gå fra hinanden? I modsat fald kan du jo bare tage hende med til Danmark og bede om at få udstedt et opholdskort til hende efter EU-reglerne. Hvis I har haft fælles bopæl i Sverige i mindst 18 måneder, og kan dokumentere dette, så vil hun opfylde betingelserne for at få opholdskort efter EU-reglerne som din faste partner.
Allerførst så er visa/visum et forkert ord for noget, der gælder i 2 år. Det hedder opholdstilladelse eller opholdsbevis alt efter, om I har gjort brug af nationale svenske regler eller EU-regler. Hvis opholdstilladelsen gælder 2 år er der noget, som kunne tyde på, at I har gjort brug af nationale svenske regler. Efter 2 år skal opholdstilladelsen ganske rigtigt fornyes, og her vil man så, hvis forholdet er intakt, få en permanent opholdstilladelse. Dvs., hvis jeres forhold stadig består, når ansøgning om fornyelse indgives, så vil din kæreste normalt få en permanent opholdstilladelse - og det betyder så også, at hun vil kunne blive boende i Sverige, uanset om jeres forhold består eller ej, og om I bor sammen eller ej. Men det er altså først, når hun har fået en permanent opholdstilladelse - indtil da er hendes opholdstilladelse afhængig af, at jeres forhold består.