flytte tilbage
flytte tilbage
hej jeg vil lige spørge om nu har jeg fået freizikeitbeschigung i flensborg j flyttede der 1 marts. Vil det være bedst at søge ophold til ham via eu reglerne i tyskland først eller når jeg flytter til danmark inden hans visum udløber?For jeg er nemlig på su og har et barn, jeg går i skole i dk,defor e rjeg lidt bange for at vi ikke opfylder forsørgerkravet i tyskland?
-
fundiver199
Det vil absolut være det sikreste at sørge for, at du opfylder forsørgelseskravet i Tyskland. For gør du ikke det, så er det tvivlsomt, om du overhovedet har ret til senere at få udstedt et opholdskort til din mand i Danmark efter EU-reglerne. Og det ville da være hamrende ærgerligt at få afslag på en ansøgning om opholdskort i Danmark, bare fordi du har tjent for lidt i den tid, hvor I har boet i Tyskland.
Så jeg vil råde til, at I med det samme søger om et opholdskort til din mand i Tyskland. Og helst også bliver i Tyskland, til han har fået det, hvis der kan være reel tvivl om, hvorvidt han er berettiget eller ej. For hellere tage den diskusssion med de tyske myndigheder nu, end tage den med de danske myndigheder om 6-9 måneder.
Så hvis opholdskort til din mand i Tyskland kræver, at du øger din indkomst, så vil jeg stærkt tilråde, at du øger din indkomst. Om nødvendigt ved at skære ned på antallet af fag, som du følger på dit studie, så du får tid til noget mere erhvervsarbejde ved siden af.
Der er jo også kun et par måneder tilbage af semesteret, så måske kan I "klare" den ved, at du tager en masse erhvervsarbejde i sommerferien. Den sidste mulighed er at tage orlov fra dit studie, så du kan koncentrere dig 100% om at tjene penge. Husk at der er grænser for, hvor meget du må tjene ved siden af SU, men det problem kan løses ved at vælge SU-klip fra.
Men start med at tale med de tyske myndigheder og prøv at finde ud af, hvor høj en indkomst du egentlig skal have for at opfylde det tyske forsørgelseskrav. Studielån tæller også med i din indkomst, så det skal du naturligvis søge om at få udbetalt, hvis du ikke gør det allerede.
Så jeg vil råde til, at I med det samme søger om et opholdskort til din mand i Tyskland. Og helst også bliver i Tyskland, til han har fået det, hvis der kan være reel tvivl om, hvorvidt han er berettiget eller ej. For hellere tage den diskusssion med de tyske myndigheder nu, end tage den med de danske myndigheder om 6-9 måneder.
Så hvis opholdskort til din mand i Tyskland kræver, at du øger din indkomst, så vil jeg stærkt tilråde, at du øger din indkomst. Om nødvendigt ved at skære ned på antallet af fag, som du følger på dit studie, så du får tid til noget mere erhvervsarbejde ved siden af.
Der er jo også kun et par måneder tilbage af semesteret, så måske kan I "klare" den ved, at du tager en masse erhvervsarbejde i sommerferien. Den sidste mulighed er at tage orlov fra dit studie, så du kan koncentrere dig 100% om at tjene penge. Husk at der er grænser for, hvor meget du må tjene ved siden af SU, men det problem kan løses ved at vælge SU-klip fra.
Men start med at tale med de tyske myndigheder og prøv at finde ud af, hvor høj en indkomst du egentlig skal have for at opfylde det tyske forsørgelseskrav. Studielån tæller også med i din indkomst, så det skal du naturligvis søge om at få udbetalt, hvis du ikke gør det allerede.
-
fundiver199
Jo det kan han i teorien, men mandens eventuelle indkomst tæller ikke med i opgørelsen af, om forsørgelseskravet er opfyldt eller ej.sysop skrev:Og børnepenge skal selvfølgelig også tælles med.
fundiver,
kan manden ikke starte arbejde i samme sekund ansøgningen til opholdskortet er indleveret? Om ikke andet, ville man da kunne vedlægge en slags forventet indkomst med i ansøgningen til opholdet i DE.
Hele ideen i regelsættet er, at hvis det er manden, som er familiens hovedforsørger, så skal hele familien kunne bosætte sig der, hvor mandens job er. Og tilsvarende naturligvis, hvis det er kvinden, som er hovedforsørger.
Formålet med den fri bevægelighed for EU-borgere er derimod ikke, at EU-borgere kan hente en forsørger til Europa fra et land udenfor EU-/EØS-området.
Hvis LailaD´s mand allerede er færdig med sin uddannelse og har et job, så tilsiger "ånden" i reglerne derfor, at parret bosætter sig der, hvor hans job er, og at LailaD fortsætter sin uddannelse på en uddannelsesinstitution i det pågældende land. Som altså så i dette tilfælde er et land udenfor EU.
Hvis LailaD omvendt skal være familiens hovedforsørger, f.eks. fordi hendes mand stadig er under uddannelse, så tilsiger ånden i reglerne, at LailaD venter med at bosætte sig i et andet EU-land, indtil hun er i stand til forsørge både mand og barn. Og hvis det kræver, at hun først færdiggør sin uddannelse, eller måske tager orlov fra den, jamen så må hun gøre det.
-
fundiver199
Ja det er nok tvivlsomt, om din mand kan nå at få et opholdskort i Tyskland så. Men det vigtigste er sådan set også bare, at der ikke kan sættes spørgsmålstegn ved, at han ville have kunnet fået opholdskort, hvis I var blevet boende i Tyskland.LejlaD skrev:Hvor lang tid tager det før man får et tysk opholdskort udstedt til ægtefællen.For jeg har allerede afmeldt min lejlighed i tyskland fra den første juni
Så hvis jeg var i jeres situation, så ville jeg søge om det alligevel, og i den forbindelse finde ud af, hvad der skal til for, at du opfylder det tyske forsørgelseskrav.
Måske "skræmmer" jeg unødigt, men jeg ved, at Udlændingeservice faktisk beder om dokumentation for, hvad I har levet af, medens I boede i Tyskland. Og da ingen ved, præcist hvad der skal til for, at de er tilfredse, så er det ærlig talt bedre at være på den sikre side. Og det må man siges at være, hvis man opfylder forsørgelseskravet i det land, hvor man har boet.
Ok, så er det blot en avisrute et par gange om ugen eller lignende, vil det ikke være en hindring, da hun stadig er hovedforsørgeren, men netop de €125 han kan slæbe hjem, kan måske hjælpe til med at "tippe skålen" når de kigger på, hvad familien samlet har at gøre godt med.
Men om det så stadigvæk er nok til at opfylde DE's krav, vides ikke. Det kommer jo an på hvor højt/lavt en sats en kontanthjælpsmodtager i tyskland får.
Men om det så stadigvæk er nok til at opfylde DE's krav, vides ikke. Det kommer jo an på hvor højt/lavt en sats en kontanthjælpsmodtager i tyskland får.
-
fundiver199
Som en supplerende bemærkning tæller formue også med ved en vurdering af, om man opfylder forsørgelseskravet. Så kan LailaD dokumentere, at hun har et væsentligt beløb stående på bankbogen, så er det ikke nødvendigvis noget problem, at hendes øjeblikkelige indkomst ligger i underkanten af, hvad 2 voksne og 1 barn kan leve af.
Er der støtte fra forældre e.l. inde i billedet, så kunne en mulig løsning også være, at der laves en skriftlig aftale, hvor forældrene forpligter sig til at fortsætte denne støtte med et beløb på x antal kroner om måneden, så længe LailaD og hendes mand bor i Tyskland. Her er vi dog ude i nogle ret "kreative" ting, hvor jeg ingen idè har om, hvordan man vil se på et sådant dokument i hverken Tyskland eller Danmark.
Så det absolut sikreste er at dokumentere sin egen forsørgelsesevne v.h.a. løbende indkomst og/eller indestående på en bankkonto.
Er der støtte fra forældre e.l. inde i billedet, så kunne en mulig løsning også være, at der laves en skriftlig aftale, hvor forældrene forpligter sig til at fortsætte denne støtte med et beløb på x antal kroner om måneden, så længe LailaD og hendes mand bor i Tyskland. Her er vi dog ude i nogle ret "kreative" ting, hvor jeg ingen idè har om, hvordan man vil se på et sådant dokument i hverken Tyskland eller Danmark.
Så det absolut sikreste er at dokumentere sin egen forsørgelsesevne v.h.a. løbende indkomst og/eller indestående på en bankkonto.
-
fundiver199
Nej ægtefællens indkomst tæller stadig ikke med, når forsørgelseskravet opgøres, så det er slet og ret irrelevant, hvad manden foretager sig. At ægtefællen overhovedet har ret til at arbejde i værtslandet skal ses som et udtryk for almindelig sund fornuft. For det ville jo være helt vanvittigt at tvinge folk til at gå uvirksomme omkring, hvis de kan gøre nytte, og i øvrigt alligevel skal være i landet for, at familien kan være sammen.sysop skrev:Ok, så er det blot en avisrute et par gange om ugen eller lignende, vil det ikke være en hindring, da hun stadig er hovedforsørgeren, men netop de €125 han kan slæbe hjem, kan måske hjælpe til med at "tippe skålen" når de kigger på, hvad familien samlet har at gøre godt med.
Men at en amerikaner kan finde sig et job som avisbud i Tyskland, det kan aldrig give ham og hans græske kone ret til at bo i Tyskland. Det er den græske kone, som har en ret til at bo i Tyskland og til at have sin mand hos sig, og derfor er det alene hendes indkomst, som der kigges på.
Det græsk-amerikanske par kan derfor i princippet heller ikke vælge, at den græske kvinde bliver hjemmegående husmor, hvis de gerne vil bo sammen i Tyskland.
Ønsker de at indrette sig på den måde, så må de bosætte sig i enten USA eller Grækenland, og søge FS efter de nationale amerikanske eller græske regler. Og skal det være i Grækenland, så vil det sikkert også være et krav, at den græske kvinde kan forsørge både sig selv og sin mand, i hvert fald på det tidspunkt, hvor de søger. Heller ikke her vil det formentlig have nogen som helst betydning for sagen, at den amerikanske mand har fået tilbudt et job som tjener på en græsk restaurant.
Så stillet lidt firkantet op: Ønsker man at lade sig forsørge af sin ægtefælle, så må man som hovedregel bosætte sig i det land, hvor ens ægtefælle er statsborger.
-
fundiver199
Hvis I opfylder betingelserne i de nationale danske regler og gerne vil ind under disse, så er det nok smartest at søge efter dem med det samme. Og I kan selv vælge fuldstændig frit, hvilket regelsæt I vil søge efter.LejlaD skrev:hvis jeg søger eu opholdbevis i danmark til ham og hvis jeg får afslag kan jeg så søge med det samme på de nationale danske regler?hvis vi opfylder kravene uden at han skal sendes hjem igen. For jeg håber ikke at vi er adskilt igen også fordi det går ud over vores datte:-(
Om din mand vil kunne få "processuelt ophold" til en ansøgning efter de nationale regler, hvis I lige har fået afslag efter EU-reglerne, det ved jeg ikke.
Men det er også muligt, at I simpelthen vil få at vide, at I ikke opfylder betingelserne for at få et opholdskort efter EU-reglerne, men at Udlændingeservice kan behandle sagen efter de danske regler, hvis I ønsker det. Og så er det selvfølgelig op til jer, om I vil tage imod det "tilbud". Og dermed acceptere alle de krav og begrænsninger, som følger med de danske regler, f.eks. bankgaranti, boligkrav etc., eller om I vil insistere på at fastholde jeres ansøgning efter EU-reglerne.
-
fundiver199
Men blot af nysgerrighed:
Hvis I opfylder de danske krav, hvorfor er I så overhovedet flyttet til Tyskland? Hvis der er en 24-års fødselsdag på vej, så husk at man kan søge, allerede når man fylder 23½, så gælder tilladelsen til FS bare først fra og med 24-års fødselsdagen. Men man kan, så vidt jeg ved, sagtens få processuelt ophold, som vel så må strække sig helt frem til 24-års fødselsdagen, hvis US bliver færdige med at behandle sagen inden da.
Som en helt generel kommentar kan jeg ikke lade være med at bemærke, at rigtig mange gør tilværelsen unødvendigt besværlig for sig selv ved at ville en masse ting på èn gang. I dette tilfælde både få barn, opnå familiesammenføring og færdiggøre en uddannelse.
Det hele går ofte lidt nemmere, hvis man koncentrerer sig om færre ting ad gangen. Og så til gengæld accepterer, at det kommer til at tage lidt længere tid, før man er en lykkelig færdiguddannet familie med villa, volvo og vovhund.
Hvis graviditeten i dette tilfælde var uplanlagt, så var det måske studiet, som burde have været lagt på hylden eller i hvert fald nedprioriteret, indtil familiesammenføringen og babys første tid var overstået. Ikke fordi studiet skal opgives, men på de fleste uddannelser er det jo muligt at tage orlov i et eller flere semestre, og så vende grufuldt tilbage igen på et senere tidpunkt, når man ikke har alt muligt andet om ørene.
Hvis I opfylder de danske krav, hvorfor er I så overhovedet flyttet til Tyskland? Hvis der er en 24-års fødselsdag på vej, så husk at man kan søge, allerede når man fylder 23½, så gælder tilladelsen til FS bare først fra og med 24-års fødselsdagen. Men man kan, så vidt jeg ved, sagtens få processuelt ophold, som vel så må strække sig helt frem til 24-års fødselsdagen, hvis US bliver færdige med at behandle sagen inden da.
Som en helt generel kommentar kan jeg ikke lade være med at bemærke, at rigtig mange gør tilværelsen unødvendigt besværlig for sig selv ved at ville en masse ting på èn gang. I dette tilfælde både få barn, opnå familiesammenføring og færdiggøre en uddannelse.
Det hele går ofte lidt nemmere, hvis man koncentrerer sig om færre ting ad gangen. Og så til gengæld accepterer, at det kommer til at tage lidt længere tid, før man er en lykkelig færdiguddannet familie med villa, volvo og vovhund.
Hvis graviditeten i dette tilfælde var uplanlagt, så var det måske studiet, som burde have været lagt på hylden eller i hvert fald nedprioriteret, indtil familiesammenføringen og babys første tid var overstået. Ikke fordi studiet skal opgives, men på de fleste uddannelser er det jo muligt at tage orlov i et eller flere semestre, og så vende grufuldt tilbage igen på et senere tidpunkt, når man ikke har alt muligt andet om ørene.