Hej er der nogle der vil hjælpe mig?
Jeg har nogle spørgsmål.
Jeg vil gerne benytte mig af Sverige modellen, hvor jeg bor i sverige, og så for min ægtefælle til sverige som eu borger, og flytter hjem igen, efter 10uger.
Jeg vil høre ad, om vi skal være gift, før jeg for hende til Sverige?
Når, jeg benytter mig af denne her model, hvor jeg skal bo i 10 uger i sverige og benytte mig af min eu rettigheder som eu borger, gør det så noget, at jeg modtager førtidspension, i forhold til, at få hende hjem?
Skal man leje en lejelighed i Sverige i de 10 uger, eller kan mindre gøre det? En lejelighed koster ret meget, hvis man kan gøre det billigere, vil jeg helst dette.
På forhånd tak.
Jeg er førtidspensionist.
Hvis du har boet i mindst 10 år efter det fyldte 15. år i Danmark, kan du godt medbringe din førtidspension til udlandet. Så er spørgsmålet, om din førtidspension er tilstrækkelig stor til at kunne forsørge din familie? Du skal som udgangspunkt have mindst 6000 SEK til overs om måneden, når alle faste udgifter er betalt.
Vil I gøre brug af EU-reglerne i Sverige, skal I enten være gift eller kunne dokumentere, at I har boet sammen forinden i mindst 18 måneder.
Du kan sagtens nøjes med at leje et værelse i Sverige - det er sikkert biligere end at leje en hel lejlighed.
Vil I gøre brug af EU-reglerne i Sverige, skal I enten være gift eller kunne dokumentere, at I har boet sammen forinden i mindst 18 måneder.
Du kan sagtens nøjes med at leje et værelse i Sverige - det er sikkert biligere end at leje en hel lejlighed.
-
fundiver199
I kan sagtens vente med jer gifte jer, til din kæreste er kommet til Europa. Det vil så blot betyde, at hun bliver nødt til at søge om et "almindeligt" turistvisum. Har I derimod giftet jer i forvejen, f.eks. i hendes hjemland, så kan hun som familiemedlem til en EU-/EØS-borger få udstedt et gratis visum efter en særlig hasteprocedure. Dog gælder dette ikke i det land, hvor du er statsborger, så for at opnå denne rettighed skal du altså flytte til et andet EU-/EØS-land, inden I søger om visum.
Du kan sagtens udnytte retten til fri bevægelighed som førtidspensionist. Men for at være ærlig, så bliver du nok en af de første, som gør det, så der vil herske nogen usikkerhed om, hvordan Udlændingeservice vil reagere på jeres ansøgning.
Og bemærk så venligst, at der ikke findes nogen "Sverigesmodel". Der findes derimod en "EU-/EØS-model". Det er således fuldkommen ligegyldigt, om I bosætter jer i Sverige eller et andet EU-/EØS-land, og som førtidspensionist er du jo ikke bundet af geografiske hensyn.
Hvis din ret til at tage din førtidspension med dig gælder i EU/EØS og ikke kun i Norden, så kan I lige så godt bosætte jer i Grækenland eller Spanien eller et hvilket som helst andet sted i EU/EØS. Der er absolut intet, der taler for, at det nødvendigvis skal være i Sverige. Tværtimod, for der er sikkert mange steder i EU/EØS, hvor din danske førtidspension vil række længere end i Sverige.
Du kan sagtens udnytte retten til fri bevægelighed som førtidspensionist. Men for at være ærlig, så bliver du nok en af de første, som gør det, så der vil herske nogen usikkerhed om, hvordan Udlændingeservice vil reagere på jeres ansøgning.
Og bemærk så venligst, at der ikke findes nogen "Sverigesmodel". Der findes derimod en "EU-/EØS-model". Det er således fuldkommen ligegyldigt, om I bosætter jer i Sverige eller et andet EU-/EØS-land, og som førtidspensionist er du jo ikke bundet af geografiske hensyn.
Hvis din ret til at tage din førtidspension med dig gælder i EU/EØS og ikke kun i Norden, så kan I lige så godt bosætte jer i Grækenland eller Spanien eller et hvilket som helst andet sted i EU/EØS. Der er absolut intet, der taler for, at det nødvendigvis skal være i Sverige. Tværtimod, for der er sikkert mange steder i EU/EØS, hvor din danske førtidspension vil række længere end i Sverige.