Ægtefællesamførring Efter Eu-reglen
Ægtefællesamførring Efter Eu-reglen
Hej!!
Jeg vil lige høre jer.
Er der ik lige en eller flere der kan komme med et ærligt svar!!
Kan det overhovdet betale sig, at flytte tilbage til dk med sin ægtefælle for at søge om familiesammenføring, efter eu-reglen eller andet.?
Er ens ægtefælle ikk bundet fast til sin stol i 7-9 før de kan få Statsborgerskb ?
De kan ik modatge undervisning, heller ikk bistand for arbejde det måde de ik kan ik pga reglerne.
I feks. sverige.
Mener jeg at man får stasborgerskab efter 3-5 år, Hjælp til undervisning og bistand inden da.
Eller er det mig som er helt forkert på den, det ser da ud til at vores ægtefælle er meget mere velkommen og bliver budt velkommen i sverige end i dk. det land som vi er født og opvokset i, det land som jeg igennem et halvt årti har betalt skat i, og nu vil den samme land røvrende mig, er det fair ?
Jeg vil lige høre jer.
Er der ik lige en eller flere der kan komme med et ærligt svar!!
Kan det overhovdet betale sig, at flytte tilbage til dk med sin ægtefælle for at søge om familiesammenføring, efter eu-reglen eller andet.?
Er ens ægtefælle ikk bundet fast til sin stol i 7-9 før de kan få Statsborgerskb ?
De kan ik modatge undervisning, heller ikk bistand for arbejde det måde de ik kan ik pga reglerne.
I feks. sverige.
Mener jeg at man får stasborgerskab efter 3-5 år, Hjælp til undervisning og bistand inden da.
Eller er det mig som er helt forkert på den, det ser da ud til at vores ægtefælle er meget mere velkommen og bliver budt velkommen i sverige end i dk. det land som vi er født og opvokset i, det land som jeg igennem et halvt årti har betalt skat i, og nu vil den samme land røvrende mig, er det fair ?
Jo, din ægtefælle vil ikke kunne blive dansk statsborger før normalt efter 7-9 år, forudsat at man har bestået diverse indfødsretsprøver (dansk sprog og samfundsviden).
I Sverige vil din ægtefælle kunne blive svensk statsborger efter 5 år uden prøver af nogen art.
I Danmark vil din ægtefælle godt kunne få fx SU og følge en videregående uddannelse, hvis du vel at mærke er arbejdstager i Danmark. Ellers skal man selv finansiere evt. studier.
Bistandshjælp vil din ægtefælle under ingen omstændigheder kunne få i Danmark, før vedkommende har fået en permanent opholdstilladelse. Men det samme gør sig jo gældende i Sverige, hvis I er kommet til Sverige ved brug af EU-reglerne.
Men jo, alt i alt, er Sverige et meget mere åbent land for indvandring end Danmark
I Sverige vil din ægtefælle kunne blive svensk statsborger efter 5 år uden prøver af nogen art.
I Danmark vil din ægtefælle godt kunne få fx SU og følge en videregående uddannelse, hvis du vel at mærke er arbejdstager i Danmark. Ellers skal man selv finansiere evt. studier.
Bistandshjælp vil din ægtefælle under ingen omstændigheder kunne få i Danmark, før vedkommende har fået en permanent opholdstilladelse. Men det samme gør sig jo gældende i Sverige, hvis I er kommet til Sverige ved brug af EU-reglerne.
Men jo, alt i alt, er Sverige et meget mere åbent land for indvandring end Danmark
-
fundiver199
Helt enig med Skaanebo i, at Sverige generelt er et meget mere indvandrervenligt land end Danmark. Og f.eks. er det både lettere og hurtigere at få svensk statsborgerskab end dansk. Det er også billigere at bo i Sverige end i Danmark.
I modsat retning trækker, at lønningerne er meget lavere i Sverige end i Danmark, og det er sværere for især ufaglærte at finde job i det hele taget.
Og endelig er det jo et spørgsmål om, hvor meget man har, som "binder" en i Danmark, f.eks. familie, bolig etc. Samt om man kan leve med, at ens børn vokser op som svenskere i stedet for danskere.
Hvad børnene angår, så er det jo et ekstra sprog (svensk), som dermed bliver blandet ind i en i forvejen kompliceret situation, og for mig personligt er det måske i virkeligheden den største reservation, jeg ville have overfor at bo i Sverige.
Min datter har Visayan som modersmål, er i gang med at lære engelsk og skulle så i givet fald herudover også lære BÅDE dansk og svensk. Eller jeg skulle lære svensk og tale svensk med min egen datter.
I modsat retning trækker, at lønningerne er meget lavere i Sverige end i Danmark, og det er sværere for især ufaglærte at finde job i det hele taget.
Og endelig er det jo et spørgsmål om, hvor meget man har, som "binder" en i Danmark, f.eks. familie, bolig etc. Samt om man kan leve med, at ens børn vokser op som svenskere i stedet for danskere.
Hvad børnene angår, så er det jo et ekstra sprog (svensk), som dermed bliver blandet ind i en i forvejen kompliceret situation, og for mig personligt er det måske i virkeligheden den største reservation, jeg ville have overfor at bo i Sverige.
Min datter har Visayan som modersmål, er i gang med at lære engelsk og skulle så i givet fald herudover også lære BÅDE dansk og svensk. Eller jeg skulle lære svensk og tale svensk med min egen datter.
Well i kommer med en god pointe begge to.
Jeg er uafglært, men har et godt job, i kbh.
Men jeg tænker lidt på, kan man vente til ens ægtefælle får permannent opholdstilldelse i sverige, og derefter flyttet til dk og bo der ?
man må vel gerne være i hele schengen når opholdstilladelse i et eu-land er opnået?
må man arbejde i dk eller sverige før man har opnået opholdstilldelse. ?
ligeledes er man berettiget, til at få bistand i sverige hvis man i såfald ik kan finde arbejde ?
Nogen der har en ide om hvor langt tid det normalt tager at få opholdstilladelse i sverige, (malmö)
Det er bare mere om hvor meget hurtigere er det i sverige at opnå opholdstilladelse.
Tak.
Jeg er uafglært, men har et godt job, i kbh.
Men jeg tænker lidt på, kan man vente til ens ægtefælle får permannent opholdstilldelse i sverige, og derefter flyttet til dk og bo der ?
man må vel gerne være i hele schengen når opholdstilladelse i et eu-land er opnået?
må man arbejde i dk eller sverige før man har opnået opholdstilldelse. ?
ligeledes er man berettiget, til at få bistand i sverige hvis man i såfald ik kan finde arbejde ?
Nogen der har en ide om hvor langt tid det normalt tager at få opholdstilladelse i sverige, (malmö)
Det er bare mere om hvor meget hurtigere er det i sverige at opnå opholdstilladelse.
Tak.
Der er ingen fordele ved at have en svensk permanent opholdstilladelse og derefter flytte til Danmark. I så fald mister man jo sin permante opholdstilladelse i Sverige og skal søge om et EU-opholdsbevis i Danmark. Men efter 5 år i Sverige kan man jo blive svensk statsborger, og det kan jo have en række fordele, hvis man ønsker at flytte til et andet EU/EØS-land.
Som tredjelandsborger må du med en opholdstilladelse til et land inden for Schengen-området opholde dig i et andet land i op til tre måneder som turist, men du må ikke arbejde der.
Hvis man indgiver ansøgning om EU-opholdsbevis, har man ret til at tage arbejde med det samme og behøver ikke at vente på at få et EU-opholdsbevis.
Bistandshjælp er en noget kompliceret affære, hvis du er kommet til Sverige ved brug af EU-retten. Her er man langt bedre socialt sikret ved brug af Sveriges nationale regler for familiesammenføring.
I Sverige udstedes EU-opholdsbevis normalt i løbet af 2-3 måneder, mens det normalt tager op til 6 måneder at få en opholdstilladelse efter de nationale svenske regler.
Som tredjelandsborger må du med en opholdstilladelse til et land inden for Schengen-området opholde dig i et andet land i op til tre måneder som turist, men du må ikke arbejde der.
Hvis man indgiver ansøgning om EU-opholdsbevis, har man ret til at tage arbejde med det samme og behøver ikke at vente på at få et EU-opholdsbevis.
Bistandshjælp er en noget kompliceret affære, hvis du er kommet til Sverige ved brug af EU-retten. Her er man langt bedre socialt sikret ved brug af Sveriges nationale regler for familiesammenføring.
I Sverige udstedes EU-opholdsbevis normalt i løbet af 2-3 måneder, mens det normalt tager op til 6 måneder at få en opholdstilladelse efter de nationale svenske regler.
3år
Jeg har idag fået at vide, at man allerede efter 3år kan få statsborgerskab, er det noget du har hørt om skannebo.
det kan ligeså godt være en gammel forældet regl.
kan jeg som dansker godt søge efter de svenske nationale regler for min ægtefælle?
det kan ligeså godt være en gammel forældet regl.
kan jeg som dansker godt søge efter de svenske nationale regler for min ægtefælle?
Det med at blive svensk efter 3 år i Sverige gælder, hvis du som udlænding er gift eller er sambo med en svensker, og du i øvrigt kan dokumentere, at du er velintegreret i det svenske samfund. Det gælder altså ikke, hvis man som i jeres tilfælde er gift eller sambo med en dansker.
Og enhver, som er bosat i Sverige, kan gøre brug af Sveriges nationale regler for familiesammenføring.
Og enhver, som er bosat i Sverige, kan gøre brug af Sveriges nationale regler for familiesammenføring.
Bytte, bytte købmand.
Hej Skaanebo, og Alle i andre self.
Snakkede med min far angående, disse eu-regler.
At blive ægtefællesammeført efter Eu-reglen, er det ik det som også bliver kaldt at få opholds-bevis efter eu-basis. kan snart ik finde rundt mellem de 2.
Han kom ind på at en af hans venners søn, havde boet i sverige og fået opholds-kort til sin kone, og er nu tilbage i dk.
Her i dk, er han i gang med at søge om at få hendes opholds-kort til at blive dansk (flytte det fra svensk til dansk). så det bliver dansk opholdskort og får det fornyet hvert år.
Personligt syntes jeg at det spild af tid, og dobbelt arbejde. Men det kan da være at der en eller anden fidus ide.
Jeg mener nu bare ik at det skulle være, at det er hurtigere vel ?
Som skaanebo har skrevet én gang før: I Sverige udstedes EU-opholdsbevis normalt i løbet af 2-3 måneder, mens det normalt tager op til 6 måneder at få en opholdstilladelse efter de nationale svenske regler.
I vejledningen til FamilieSammenføring efter Eu-reglen i dk, står der at sagsbehandlingstiden for en korrekt udfyldt ansøningen er 3 måneder, det har så med at gå over sig, og en ikk korrekt udfyldt ansøning vil ta 7 måneder.
Så i betragtning af at, der tidsmæssigt ikk er den store forskel kan jeg ik se at det skulle være så besynderligt hurtigere alligevel.
Skaanebo du sagde tidligere: efter 5 år i Sverige kan man jo blive svensk statsborger, og det kan jo have en række fordele, hvis man ønsker at flytte til et andet EU/EØS-land
Hva er det du tænker på her ?
når jeg spørger så er det fordi, har man ikk de samme fordele ved af have opholdstilladelse eller permenet. - udover:
1- Det ikke at være dansk statsborger.
2- Hun ik må rejse ud af det i mere end 6 måneder, men hvem vil nu ogå det, der er en en grund til at jeg søger om ægtefællesammenføring, brugt masser af tid og penge på det her.
3- Ingen stemmeret.
Men ellers kan hun det samme som andre:
1- Arbejde
2- Studere
Min kone kan vel også få børnebidgrad ik (børnechek)?
HVIS IK, havde jeg en lille plan, ved ik om det er fusk ellers må i sige til, det er derfor jeg spørger.
MEN - Jeg har altid haft den tanke om at, jeg skal blive selvstændig i Århus. Hvis jeg nu startede en eller anden form for forretning i århus, når så min kone har fået dansk ophold, ansætte hende i mit firma, melde hende ind i en A-kasse, Når vi så en gang får vores første barn, kan hun så sige op, eller jeg kan fyre hende, hva der nu lige kræver for at hun kan få A-kasse. Er det snyd ?
Min kone og jeg skal snarest muligt, finde ud af hva vi vil,
om vi skal blive boende i sverige, eller tage tilbage til århus og forsætte vores liv der. og derfor håber jeg i vil bære over med mig.
Mange tak, for den store hjælp mange af jer har bidraget med.
Ærligtalt havde det ikke været for denne webside, ville jeg ik have været stærk nok i troen til at få min kone til at kæmpe for mine kone, efter alle de regler de forskellige regler der er.
jeg fandt viljen og troen herinde.
Endnu engang Tak.
Snakkede med min far angående, disse eu-regler.
At blive ægtefællesammeført efter Eu-reglen, er det ik det som også bliver kaldt at få opholds-bevis efter eu-basis. kan snart ik finde rundt mellem de 2.
Han kom ind på at en af hans venners søn, havde boet i sverige og fået opholds-kort til sin kone, og er nu tilbage i dk.
Her i dk, er han i gang med at søge om at få hendes opholds-kort til at blive dansk (flytte det fra svensk til dansk). så det bliver dansk opholdskort og får det fornyet hvert år.
Personligt syntes jeg at det spild af tid, og dobbelt arbejde. Men det kan da være at der en eller anden fidus ide.
Jeg mener nu bare ik at det skulle være, at det er hurtigere vel ?
Som skaanebo har skrevet én gang før: I Sverige udstedes EU-opholdsbevis normalt i løbet af 2-3 måneder, mens det normalt tager op til 6 måneder at få en opholdstilladelse efter de nationale svenske regler.
I vejledningen til FamilieSammenføring efter Eu-reglen i dk, står der at sagsbehandlingstiden for en korrekt udfyldt ansøningen er 3 måneder, det har så med at gå over sig, og en ikk korrekt udfyldt ansøning vil ta 7 måneder.
Så i betragtning af at, der tidsmæssigt ikk er den store forskel kan jeg ik se at det skulle være så besynderligt hurtigere alligevel.
Skaanebo du sagde tidligere: efter 5 år i Sverige kan man jo blive svensk statsborger, og det kan jo have en række fordele, hvis man ønsker at flytte til et andet EU/EØS-land
når jeg spørger så er det fordi, har man ikk de samme fordele ved af have opholdstilladelse eller permenet. - udover:
2- Hun ik må rejse ud af det i mere end 6 måneder, men hvem vil nu ogå det, der er en en grund til at jeg søger om ægtefællesammenføring, brugt masser af tid og penge på det her.
3- Ingen stemmeret.
1- Arbejde
2- Studere
HVIS IK, havde jeg en lille plan, ved ik om det er fusk ellers må i sige til, det er derfor jeg spørger.
MEN - Jeg har altid haft den tanke om at, jeg skal blive selvstændig i Århus. Hvis jeg nu startede en eller anden form for forretning i århus, når så min kone har fået dansk ophold, ansætte hende i mit firma, melde hende ind i en A-kasse, Når vi så en gang får vores første barn, kan hun så sige op, eller jeg kan fyre hende, hva der nu lige kræver for at hun kan få A-kasse. Er det snyd ?
Min kone og jeg skal snarest muligt, finde ud af hva vi vil,
om vi skal blive boende i sverige, eller tage tilbage til århus og forsætte vores liv der. og derfor håber jeg i vil bære over med mig.
Mange tak, for den store hjælp mange af jer har bidraget med.
Ærligtalt havde det ikke været for denne webside, ville jeg ik have været stærk nok i troen til at få min kone til at kæmpe for mine kone, efter alle de regler de forskellige regler der er.
jeg fandt viljen og troen herinde.
Endnu engang Tak.
Re: Bytte, bytte købmand.
Jo, det er præcis samme ting - man bruger EU-reglerne eller EU-retten til at få et EU-opholdsbevisProudLeb skrev:
Når man flytter fra Sverige til Danmark, mister man alle de rettigheder, man havde i Sverige, og må begynde forfra i systemet i Danmark, dvs., man får først permanent opholdstilladelse i Danmark efter 5 års ophold i Danmark, og man kan først søge om dansk statsborgerskab efter 7-9 år, hvis man vel at mærke består diverse prøver.ProudLeb skrev: Han kom ind på at en af hans venners søn, havde boet i sverige og fået opholds-kort til sin kone, og er nu tilbage i dk.
Fordelene ved at have svensk statsborgerskab frem for blot en permanent svensk opholdstilladelse er fx, at man kan bo i Sverige og arbejde i Danmark og i øvrigt frit kan slå sig ned og arbejde hvor som helst inden for EU/EØS, og man skal ikke begynde med at søge om opholdstilladelse og begynde forfra i noget system, hvis man flytter fra Sverige til Danmark eller et andet land inden for EU/EØS. Man mister altså aldrig sin ret til at bo i Sverige, som man vil gøre, hvis man med en permanent svensk opholdstilladelse fx vælger at flytte til Danmark. Hvis du som svensk statsborger vælger at slå dig ned i Danmark er du også qua de nordiske konventioner ligestillet med en dansker i det sociale sikkerhedsnet og kan fx søge om dansk kontanthjælp. Hvis du er tredjelandsborger, også selv om du er kommet til Danmark efter EU-retten, har du ingen som helst mulighed for at blive en del af det samme sociale sikkerhedsnet.ProudLeb skrev:
3- Ingen stemmeret.
1- Arbejde
2- Studere
Dertil kommer, at man fx kan tage sin svenske studiestøtte med til et andet land for at studere der, ligesom man jo får en række politiske rettigheder, fx ret til at stemme til Riksdagen og Europa-Parlamentet, også selv om man slår sig ned i et andet land end Sverige. Der er med andre ord en lang række fordele, som man har som svensk statsborger, men som man ikke har, hvis man blot har en permanent svensk opholdstilladelse.
Jeg ville nok ikke forvente, at din kone uden videre kan få danske dagpenge fra en a-kasse, hvis du 'fyrer' hende, medmindre du helt lukker din forretning, eller lader dig skille fra hende - når man søger om dagpenge udfylder man nemlig et skema, hvor der klart og tydeligt spørges ind til familiære og erhvervsmæssige forbindelser, og da din kone har arbejdet i dit firma, og hun stadig er din kone, og firmaet stadig eksisterer, så vil man givetvis begynde at undersøge baggrunden for, at hun er blevet fyret, og om hun mon ikke stadig har en vis tilknytning til firmaet via dig.ProudLeb skrev:
når så min kone har fået dansk ophold, ansætte hende i mit firma, melde hende ind i en A-kasse, Når vi så en gang får vores første barn, kan hun så sige op, eller jeg kan fyre hende, hva der nu lige kræver for at hun kan få A-kasse. Er det snyd ?
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Bliver hun gravid, er det strengt forbudt at fyre vedkommende. Det kan koste meget dyrt. Min tidligere chef har lige haft en sag hvor en gravid medarbejder blev fyret. Regningen for den fyreseddel blev på kr. 200.000,-. Så hold dig i skindet. Lad hende i stedet gå på barselsorlov.
Børnefamilieydelse, måske bedre kendt som børnecheck, udbetales automatisk til moderens bankkonto. Ydelsen er skattefri og udbetales 4 gange om året. Der gøres i den henseende ikke forskel på, om forældrene er kommet til Danmark efter nationale danske regler eller efter EU-reglerne. Det afgørende er, om barnet har dansk personnummer.
Børnefamilieydelse, måske bedre kendt som børnecheck, udbetales automatisk til moderens bankkonto. Ydelsen er skattefri og udbetales 4 gange om året. Der gøres i den henseende ikke forskel på, om forældrene er kommet til Danmark efter nationale danske regler eller efter EU-reglerne. Det afgørende er, om barnet har dansk personnummer.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Hmm
Ok
At min kone får barselsorlove, vil det sige at hun får lov at tage sig af vores barn, medens hun får penge af det firma hun er ansat hos ?
Så må hun jo bare sige op pga hun ikk kan holde ud at arbejde mere, derefter føde, og efter hendes karensperiode få dagpenge.
Jeg tvivler jeg overhovdet gik dk mere
Jeg trives her i sverige, det sner og man kan stå på ski et åar timer væk herfra
Tak for hjælpen.
At min kone får barselsorlove, vil det sige at hun får lov at tage sig af vores barn, medens hun får penge af det firma hun er ansat hos ?
Så må hun jo bare sige op pga hun ikk kan holde ud at arbejde mere, derefter føde, og efter hendes karensperiode få dagpenge.
Jeg tvivler jeg overhovdet gik dk mere
Jeg trives her i sverige, det sner og man kan stå på ski et åar timer væk herfra
Tak for hjælpen.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Hej skaanebo,skaanebo skrev: I Danmark vil din ægtefælle godt kunne få fx SU og følge en videregående uddannelse, hvis du vel at mærke er arbejdstager i Danmark. Ellers skal man selv finansiere evt. studier.
kan du evt uddybe det? Er lidt interessant for vores situation. Ville det sige at hvis vi begge vil studere så kan min kone gøre det hvis jeg har et arbejde ved siden af?