Familiesammenføring efter EU-retten

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
gibora

Familiesammenføring efter EU-retten

Indlæg af gibora » 25.02.2026 15:38:09

Hej alle,

Undskylder den lange mail. Jeg skriver lige i ellevte time, da jeg pludselig kom i tvivl om noget.

Min mand og jeg har boet sammen i London i 10 år og efterfølgende i Mexico City i 18 år. Han er Mexicaner og jeg er dansk statsborger. Vi blev gift i London i 1997.
Vi har nu besluttet os for at flytte tilbage til Europa, da jeg gerne vil være tættere på min familie – især min far, som de sidste tre måneder har været alvorligt syg. Heldigvis er han i bedring 😊
På grund af hans sygdom har jeg været i Danmark siden den 14. november 2025 for at hjælpe ham med det praktiske, og jeg meldte indrejse i Danmark samme dag hos kommunen. Jeg har derfor været her i lidt mere end 93 dage.

Jeg rejser tilbage til Mexico i morgen for at tømme vores lejlighed, som bliver solgt i den første uge af marts. Omkring den 20. marts kommer vi til Danmark et par uger på ferie, før vi planlægger at bosætte os i Flensborg og søge familiesammenføring efter EU-retten. På sigt vil vi – når det er muligt – gerne flytte tilbage til Danmark.

En bekendt har været så sød at sætte mig grundigt ind i det praktiske i forbindelse med ansøgning om ophold i Flensborg. Min tvivl drejer sig dog om noget andet:
Bør jeg melde udrejse allerede i morgen, eller først når vi kommer tilbage på ferie om tre uger?
Jeg hælder selv til, at det bør være i morgen, da jeg jo ikke vender tilbage for at bo i Danmark. Er det korrekt forstået?
Og gør det noget, at vi melder indrejse i Tyskland cirka fem uger efter, at jeg har meldt mig ud af Danmark? Eller skal man ankomme til Tyskland fra et andet EU-land?

Jeg har også et andet spørgsmål. Når tiden kommer, har jeg tænkt mig at søge om opholdstilladelse til min mand i Danmark som person med egne midler.
Er reglerne de samme i Tyskland efter EU-retten, eller kræver de ikke dokumentation for opsparing?
Til sidst: Jeg er 52 år, og min mand er 62 år, og vi har ingen børn. Har det nogen betydning, når vi ansøger – både i Danmark og i Tyskland?

Venlig hilsen, Gitte

Besvar