Familiesammenføring - Nemmest i Sverige eller Tyskland.?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sabawoon

Familiesammenføring - Nemmest i Sverige eller Tyskland.?

Indlæg af Sabawoon » 14.05.2025 09:33:00

Jeg er ved at starte processen med at få min ægtefælle til Danmark. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt det er lettest at gøre det fra Sverige eller Tyskland. Med hensyn til sagsbehandlingstid og de krav der stilles i de to lande, hvor er det aktuelt nemmest at blive familiesammenført fra?

Mvh

mhg

Re: Familiesammenføring - Nemmest i Sverige eller Tyskland.?

Indlæg af mhg » 14.05.2025 10:36:11

Det er ikke let at svare på, og det afhænger af, om du er dansk statsborger og kan bruge EU-regler, eller skal bruge de nationale regler.

Uanset land, skal du melde dig flyttet ud af Danmark, og må ikke have en bolig til rådighed der. Du skal fremleje, opsige eller sælge din bolig.

Sverige er et land med ét administrativt system, og i Sverige skal man henvende sig til Migrationsverket, uanset om man er EU-borger/ægtefælle til EU-borger, eller om man er tredjelandsborger. Sagsbehandlingstiden varierer, men oplyses til ca. 7 måneder for EU-sager.

Tyskland består af delstater med delvist selvstyre, og der er forskel fra delstat til delstat mht. hvor man skal henvende sig for at blive tilmeldt som EU-borger og ægtefælle til EU-borger, dvs. det kontor, man skal henvende sig til hedder ikke nødvendigvis det samme i alle delstater. Hvor lang sagsbehandlingstiden er afhænger også af, hvilken delstat, du søger i. Da vi i sin tid søgte i Hamborg (som er en delstat) tog det ca. 3 uger, før min ægtefælle fik kortet. Andre, der søgte i Flensborg-området, fik afslag og måtte klage og vente i månedsvis, og endte ofte med at flytte tilbage til DK uden nogensinde at have fået ægtefællen registreret i Flensborg. Det blev så bedre efterhånden.

Både i Sverige og i Tyskland skal man kunne godtgøre heldækkende sygesikring for sig selv og ægtefællen. Hvordan det kan klares er forskelligt. I Tyskland melder den danske part sig til en 'Krankenkasse', og søger om at få ægtefællen optaget også, og når den ansøgning er kvitteret for, kan man gå til det kontor, hvor man skal søge om EU-opholdskort til ikke-EU-ægtefællen. Er du i arbejde i Tyskland, skal arbejdsgiver normalt sørge for at du kommer i Krankenkasse, men hvis du er grænsegænger, er det andre regler. Sverige har været tung at danse med mht. at anerkende sygeforsikring, men skulle være blevet bedre.

Uanset, hvilket land, du vælger, skal du omhyggeligt samle beviser på dit reelle ophold, i form af bevis for husleje overført via bank, dagligvareindkøb med betalingskort, evt. dokumentation for læge-/tandlægebesøg, osv., og hvis du pendler til arbejde i DK, bevis for dette. Du skal være særligt omhyggelig, hvis du pendler, og derfor evt. overnatter jævnligt i DK. Du må gennemsnitligt HØJST overnatte 3 ud af 7 nætter i DK. Og er du pendler, bør du for en sikkerheds skyld påregne at skulle være i det andet EU-land 4-6 måneder.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Sabawoon

Re: Familiesammenføring - Nemmest i Sverige eller Tyskland.?

Indlæg af Sabawoon » 16.05.2025 11:13:50

Tak for dit uddybende svar – det er virkelig hjælpsomt.
Jeg er selv dansk statsborger og har planer om at flytte til et af de to lande og tage reelt ophold dér.

Besvar