Svigermor - Familiesammenføring, britisk statsborger.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
InderJoe

Svigermor - Familiesammenføring, britisk statsborger.

Indlæg af InderJoe » 11.05.2025 17:14:48

Hej alle,
Jeg er britisk statsborger med permanent ophold i Danmark efter udtrædelsesaftalen. Min kone (indisk statsborger) og jeg blev gift i 2010 og fik familiesammenføring efter EU-reglerne. Hun fik først en 5-årig opholdstilladelse og senere permanent ophold.

Vi er i fyrrerne, har to børn (også indiske statsborgere) og bor i Danmark. Svigermor er 74 år, og konen er hendes barn. Vi har i mange år økonomisk støttet hendes forældre (Sporadiske overførsler siden 2014) – og fortsat hendes mor efter min svigerfars død i 2021.

Min svigermor har et 5-års visum og har besøgt os jævnligt. Nu ønsker vi, at hun kan bo permanent hos os i Danmark. Jeg kan læse mig frem til, at det kræver, at hun er afhængig af os – men hvad skal der konkret til for at bevise dette?

Hun har ingen pension, ingen indtægt og bor alene i Indien. Jeg er selv økonomisk godt stillet og har midlerne til at forsørge hende.
  • Er der nogen, der kender til mulighederne og kravene for at få opholdstilladelse til en svigermor i sådan en situation?
  • Kan vi ansøge mens hun er i Danmark, så hun får processuelt ophold, eller er det en dårlig ide i tilfælde af vi får afslag(Fremtidige visa)?
  • En ekstra krølle, jeg er tidligere optaget på lovforslag og kan blive dansk statsborger, jeg mangler blot at tage til grundlovscermoni, men har med vilje ikke gjort det, da jeg tænker det er nemmere at blive sammenført under reglerne for EU borger, end Dansk?

mhg

Re: Svigermor - Familiesammenføring, britisk statsborger.

Indlæg af mhg » 13.05.2025 08:54:05

Det vil klart være en fordel at kunne benytte EU-reglerne.

Reglerne, du kan benytte, og betingelserne du skal opfylde er disse:
Rådets direktiv 2003/86/EF af 22. september 2003 om ret til familiesammenføring
Artikel 4, d), 2.:
Medlemsstaterne kan, hvis kravene i kapitel IV er opfyldt, ved lov eller administrative bestemmelser tillade indrejse og ophold i henhold til dette direktiv for følgende familiemedlemmer:
a) førstegradsslægtninge i lige opstigende linje til referencepersonen eller dennes ægtefælle, hvis slægtningene forsørges af disse og ikke har den nødvendige familiemæssige støtte i hjemlandet.

Kapitel IV,
Artikel 7
1. Ved indgivelsen af ansøgning om familiesammenføring kan medlemsstaten kræve, at ansøgeren godtgør, at referencepersonen råder over:
a) en bolig, der betragtes som normal standard for en familie af tilsvarende størrelse i samme område, og som opfylder de generelle sikkerheds- og sundhedsstandarder i den pågældende medlemsstat
b) en sygeforsikring for referencepersonen selv og dennes familiemedlemmer, som dækker alle de risici i den pågældende medlemsstat, som dens egne statsborgere normalt er forsikret mod
c) faste og regelmæssige indtægter, der er tilstrækkelige til, at referencepersonen kan forsørge sig selv og sine familiemedlemmer uden social bistand fra den pågældende medlemsstat. Medlemsstaterne vurderer disse indtægter på grundlag af deres art og regelmæssighed og kan tage hensyn til niveauet for nationale mindstelønninger og -pensioner samt antallet af familiemedlemmer.
2. Medlemsstaterne kan kræve, at tredjelandsstatsborgere efterkommer integrationsforanstaltninger i henhold til national ret.

Mht. om artikel 4, d), 2, a) er opfyldt vil man lægge vægt på følgende:
* om dit familiemedlem under opholdet i hjemlandet og efter indrejsen i Danmark er blevet forsørget af dig/jer,
* om dit familiemedlem af helbredsmæssige grunde vil være helt ude af stand til at tage vare på sig selv, og i givet fald
• om der findes omsorgspersoner i hjemlandet, eller om hjemlandets sociale myndigheder kan sørge for pasning og pleje.

For at bevise, ar du/I har forsørget svigermor, kan du fremlægge dokumentation for regelmæssig overførsel af penge til hende, og om muligt godtgøre, at hun ingen pension har. Desuden, at I er de eneste forsørgere og omsorgspersoner for hende. Endelig naturligvis dokumentere at jeres egne indkomst- og boligforhold er sådan, at svigermor kan bo hos jer, og I kan forsørge hende.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

InderJoe

Indlæg af InderJoe » 24.05.2025 09:07:20

Jeg er ikke helt med på om du tænker vi benytter EU reglerne i Danmark, hvor vi bor allerede pba. mit britiske statsborgerskab? Når jeg var i Danmark under Brexit, er vi stadig at opfattes som EU borgere eller hvorledes? Så jeg bør vel også udskyde mit danske statsborgerskab?

Er det et problem at vi har sendt økonomisk støtte til hendes forældre siden 2014, og til hendes mor alene siden svigerfars død i 2021. Ikke månedtligt, men sporadisk når der har været behov.

Derudover, Kan vi ansøge mens hun er i Danmark, så hun får processuelt ophold, eller er det en dårlig ide i tilfælde af vi får afslag(Fremtidige visa)?

mhg

Indlæg af mhg » 16.06.2025 11:22:03

I følge denne, som du kan google dig til, downloade som pdf, og gennemlæse :
VEJ nr 9207 af 05/03/2021 (Gældende)
Vejledning om retten til ophold og arbejde for britiske statsborgere og
deres familiemedlemmer i henhold til udtrædelsesaftalen mellem Det
Forenede Kongerige og EU

skulle du/I kunne benytte EU-reglerne til at søge fs for din svigermor. Dette uanset, om du bliver dobbelt statsborger, da du ikke afgiver dit engelske statsborgerskab.

Der, hvor der kan være problemer er, at du ikke har overført penge regelmæssigt, og der derfor kan rejses tvivl om, hvorvidt din svigermor er fuldstændigt afhængig af dig/jer økonomisk. Det afhænger jo så af, hvor store beløb, du har overført, og om de så dækker forsørgelse i en længere periode. En månedlig eller kvartalsvis overførsel ville stille jer væsentligt bedre i forhold til at bevise afhængigheden. Jeg vil råde til at I udsætter ansøgning om fs i mindst 6 måneder, og i den periode laver månedlige overførsler, som bevisligt rækker til forsørgelse.

Altså: ikke ansøge om fs endnu, men du kan roligt tage til håndslagsceremonien.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar