Jeg er britisk statsborger med permanent ophold i Danmark efter udtrædelsesaftalen. Min kone (indisk statsborger) og jeg blev gift i 2010 og fik familiesammenføring efter EU-reglerne. Hun fik først en 5-årig opholdstilladelse og senere permanent ophold.
Vi er i fyrrerne, har to børn (også indiske statsborgere) og bor i Danmark. Svigermor er 74 år, og konen er hendes barn. Vi har i mange år økonomisk støttet hendes forældre (Sporadiske overførsler siden 2014) – og fortsat hendes mor efter min svigerfars død i 2021.
Min svigermor har et 5-års visum og har besøgt os jævnligt. Nu ønsker vi, at hun kan bo permanent hos os i Danmark. Jeg kan læse mig frem til, at det kræver, at hun er afhængig af os – men hvad skal der konkret til for at bevise dette?
Hun har ingen pension, ingen indtægt og bor alene i Indien. Jeg er selv økonomisk godt stillet og har midlerne til at forsørge hende.
- Er der nogen, der kender til mulighederne og kravene for at få opholdstilladelse til en svigermor i sådan en situation?
- Kan vi ansøge mens hun er i Danmark, så hun får processuelt ophold, eller er det en dårlig ide i tilfælde af vi får afslag(Fremtidige visa)?
- En ekstra krølle, jeg er tidligere optaget på lovforslag og kan blive dansk statsborger, jeg mangler blot at tage til grundlovscermoni, men har med vilje ikke gjort det, da jeg tænker det er nemmere at blive sammenført under reglerne for EU borger, end Dansk?